Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (1 time siden):

Interessant. Takk for godt svar.

Gi meg gjerne tips om hvilke produkter man bør bruke. Mind you, jeg er IKKE en detailer, og har ikke tenkt å tillegge meg det som hobby eller livsstil. ;)

https://www.garasjetid.no/turisimo/156051/startpakke-maskinpolering-c-min-første-poleringsmaskin-fra-turisimo?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwuMC2BhA7EiwAmJKRrKFW3_OKGrzNNPpFXJpELDkY7U61SmDtujkNNeUiZU9x4kSg8dBD3hoCVLkQAvD_BwE

 

Pakke med det meste du trenger, se noen kjappe guider på hvordan du polerer på samme nettsted.

Vask bilen godt med shampoo først, om den er veldig nuppete i lakken kan du gå over med claybar.

Claybar er en leireklump du drar over lakken som tar opp de nuppene. Guide på samme sted, sparer deg for endel tid med maskinen.

Det er egentlig det. Enkel 1 stegs polering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (14 timer siden):

https://www.garasjetid.no/turisimo/156051/startpakke-maskinpolering-c-min-første-poleringsmaskin-fra-turisimo?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwuMC2BhA7EiwAmJKRrKFW3_OKGrzNNPpFXJpELDkY7U61SmDtujkNNeUiZU9x4kSg8dBD3hoCVLkQAvD_BwE

 

Pakke med det meste du trenger, se noen kjappe guider på hvordan du polerer på samme nettsted.

Vask bilen godt med shampoo først, om den er veldig nuppete i lakken kan du gå over med claybar.

Claybar er en leireklump du drar over lakken som tar opp de nuppene. Guide på samme sted, sparer deg for endel tid med maskinen.

Det er egentlig det. Enkel 1 stegs polering.

Takk for god info! 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 29.8.2024 at 10:15 AM, sveibuen said:

Må inn å behandles 1-2 ganger i året uansett for å beholde forseglingen! Ingen i verden har oppfunnet noe som varer i lengden!
 

Fikk dette i svar om etterbehandling av Modesta fra forhandler (Mye selgerprat her).

Quote

Litt kort om Modesta… 

Dette er forseglinger håndlaget i Japan, og Modesta har klart å lage produkter som er kjent for å være noe av det beste og reneste i verden. 

Krystallstrukturen er ren som glass, og beskrivelsen "glass coatings" blir brukt istedenfor keramisk forsegling. 

Holdbarheten varierer fra 2-3 år til opptil 10 år. 

 

Forseglingene krever ingen re-behandling, kun en regelmessig vaskerutine. 

Vi anbefaler å produkter du kan bruke for å sørge at egenskapene er tilstede hele tiden. Bruke av produktene vil vi vise på vaskekurset.

 

Modesta er en av de eldste produsentene av forsegling til kjøretøy etter snart 20 år.

 

Modesta BC-05 er flaggskipet som er en utrolig forsegling. Den er det vi kaller super hydrofobisk, og vannet perler seg helt utrolig. 

 

Vi har kunder som har hatt denne coatingen i 5-6 år og vannet perler seg fortsatt og glansen er på topp. 

Hvor ofte må denne vaskerutinen tas?

Quote

Vi anbefaler å bruke produktene rundt 2-3 ganger i året for å holde opprettholde egenskapene, men det er ikke er must. Produktene koster 960kr for begge og vi estimerer de varer 1-2 år, avhengig av bruk.
Om man gjør regnestykket så er det muligens noe likt
😊

Modesta blir omtalt som noe av det beste innen lakkforsegling på verdens basis, så det er egentlig ganske utrolig at prisene er såpass like som dette!

Så Ditec til x antall tusen pluss 1790,- hver år for etterbehandling, eller Modesta BC-X til ~10k pluss 960,- for 2 produkter (annen såpe og vaskeutstyr kommer i tillegg).

Helt ærlig er jeg usikker på om jeg gidder å bruke så mye penger, når jeg like godt kan ta en vask per måned og bruke pengene på en høyttrykkspyler og et dusin forskjellige såper.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (48 minutter siden):

Helt ærlig er jeg usikker på om jeg gidder å bruke så mye penger, når jeg like godt kan ta en vask per måned og bruke pengene på en høyttrykkspyler og et dusin forskjellige såper.

Dette var konklusjonen jeg kom til selv. Man kommer ganske langt på vei for 10 000, kunne sikkert kjøpt Høytrykksvasker, vaskeutstyr, såper og en kjekk poleringspakke til den prisen.

 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, oldboy said:

Det jeg tenker på er å kjøpe dekk fra dekk365 eller skruvat og så få et lokalt firma til å legge om

Da bør du høre med lokale verksted om de kan gjøre det, har hørt at flere er litt vrange med å legge hjul på dekk som ikke er kjøpt hos dem eller samarbeidspartner typ dekkonline

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Da burde de heller ta seg bedre betalt hvis de tjener så lite på det.

Det er flere grunner til at verksteder ikke tar på seg slike jobber.

  • Reklamasjon og ansvar dersom noe skulle skje. Er det dekket eller omleggingsjobben som har skylden?
  • Drive omsetning til eget verksted gjennom å selge dekk og tjenester
  • Trygghet i hvilke leverandører og merkevarer verkstedet jobber med, blant annet med tanke på kompetanse og verktøy (akkurat dette gjelder ikke i like stor grad på dekk, kanskje) og at de selv kan "gå god for" produktene
Lenke til kommentar

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/alv5l7/to-menn-omkom-i-byfjordtunnelen-mistenker-feil-paa-ny-bmw
Tragisk dødsulykke i en undersjøisk tunnel. Foreløpig tyder etterforskningen på feil på bremser på en BMW iX1. 
Hører kanskje med til historien at BMW trakk tilbake halvannen million biler ganske nylig: https://www.aftenbladet.no/direkte/i/oW1nAK/aftenbladets-oekonomistudio?pinnedEntry=223895

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...