Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så nylig en turistbil av nyeste generasjon passat. Den så faktisk ganske kul ut, synd den ikke tas inn i norge. 

Egentlig ganske sykt å tenke på at passat ikke lenges kan kjøpes ny i norge. Det var jo en av norges mest solgte modeller i mange tiår

vw-passat-variant-2024.jpg.b765de3c05014f74b3842126d69f10ad.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Deechon skrev (5 minutter siden):

Så nylig en turistbil av nyeste generasjon passat. Den så faktisk ganske kul ut, synd den ikke tas inn i norge. 

Egentlig ganske sykt å tenke på at passat ikke lenges kan kjøpes ny i norge. Det var jo en av norges mest solgte modeller i mange tiår

vw-passat-variant-2024.jpg.b765de3c05014f74b3842126d69f10ad.jpg

Enig.

Nok ett offer for det "gRøNnE sKiFtEt" der lille Norge skal gå forran med ett godt eksempel, for å redde verden. (Som om Kina, India, "sett inn tilfeldig land" bryr seg katta hva vi gjør her på berget.)

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (10 timer siden):

Men elbil-evangelistene på forumet sier at alle kun vil ha elbil og at diesel lukter og klakker....
Nei, jeg tror faktisk ikke elbil-andelen hadde vært så høy om avgiftene hadde vært likestilte.

Endret av Sjørøver
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I 80-sonen avholdt de en skjult laserkontroll fra fredag til søndag.

Det endte med førerkortbeslag for en lang rekke sjåfører. Hele 30 personer mistet førerkortet på stedet og ble anmeldt for å kjøre for fort.

https://www.nettavisen.no/nyheter/up-sjef-med-klar-beskjed-skremmende/s/5-95-1968141?fbclid=IwY2xjawEwBNFleHRuA2FlbQIxMAABHYM2XUKNvWbQkT_YYYPLBqwr9NVxS80h0TNk7v7c4Nhs8uKPEs-XEAj95Q_aem_pdjyf1N-0h9yStmq3HccSQ

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 12.8.2024 den 9:37 PM):

Jeg er enig. Klandrer deg ikke for å prøve å bruke mer presise begreper. Prøver bare å tolke hva crossover skal bety, uten å ha en forutsetning om at det er et fasitsvar.

Crossover sagaen fortsetter. Ev9 er visst en Crossover! 

Lenke til kommentar

Er det noen her som har erfaring med lakkforsegling? Spesifikt Modesta og/eller Ditec?

Har en ukes tid på å velge enten Modesta eller Ditec da disse er mest relevante og noenlunde grei omtale i nærområdet.

Vet at Ditec må en inn til etterkontroll/behandling hvert år og har forhørt meg med forhandler at Modesta behøver ingen etterkontroll, men må vedlikeholdsvaskes med noen produkter.

Hva er deres anbefalinger og erfaringer for lakkforsegling?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (52 minutter siden):

Kan man forlenge "levetiden" til lakkforsegling med å polere bilen X antall ganger i året?

Jeg har aldri hatt lakkforsegling på noen bil sålangt.

Da polerer du bort forseglingen. Polering er noe du gjør for å ta bort øverste lag av klarlakk for å få lakken blank igjen. Akkurat som å slipe en planke med slipemaskin, det skal du ikke gjøre oftere enn nødvendig.

Merk at alle "1 år/2år/6år" garantier bare er tull og definerer bruk i et annet klima. Det finnes ikke et verre utgangspunkt for forseglingen din enn de 4 sesongene vi har, alle på nivå 11.

Jeg brukte en proff detailer og NXT Zen Graphene, kosta 10 løk. Begynte å "slippe" bak hjulbuene etter ca 1 år - den har 7 års "beskyttelsesgaranti". I mine øyne er det bedre å gjøre det selv årlig med voks og poleringsmaskin.

En god voks, poleringsmaskin og vanskeutstyret du trenger koster 6-7 tusen totalt. Da har du til ca 500 sesonger, behandlingen tar 4-5 timer 1x årlig.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 timer siden):

Da polerer du bort forseglingen. Polering er noe du gjør for å ta bort øverste lag av klarlakk for å få lakken blank igjen. Akkurat som å slipe en planke med slipemaskin, det skal du ikke gjøre oftere enn nødvendig.

Merk at alle "1 år/2år/6år" garantier bare er tull og definerer bruk i et annet klima. Det finnes ikke et verre utgangspunkt for forseglingen din enn de 4 sesongene vi har, alle på nivå 11.

Jeg brukte en proff detailer og NXT Zen Graphene, kosta 10 løk. Begynte å "slippe" bak hjulbuene etter ca 1 år - den har 7 års "beskyttelsesgaranti". I mine øyne er det bedre å gjøre det selv årlig med voks og poleringsmaskin.

En god voks, poleringsmaskin og vanskeutstyret du trenger koster 6-7 tusen totalt. Da har du til ca 500 sesonger, behandlingen tar 4-5 timer 1x årlig.

Interessant. Takk for godt svar.

Gi meg gjerne tips om hvilke produkter man bør bruke. Mind you, jeg er IKKE en detailer, og har ikke tenkt å tillegge meg det som hobby eller livsstil. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...