Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (12 minutter siden):

Som sagt var det Mitsubishi sin forklaring og oppsummering 🤷‍♂️

Kilden
https://www.mitsubishicars.com/crossover-vs-suv-difference

Intensjonen min var ikke å korrigere deg, eller Mitsubishi for den saks skyld. Jeg prøver bare å si at ord endrer mening, og selv om den regelrette og originale definisjonen av en SUV var store body on frame offroad personbiler, så vil jeg ikke si at det har vært en særlig aktuell definisjon de siste 20-årene i hele den perioden der SUVer begynte å ta av.

Jeg vil ikke kalle Land Rover Discovery for en crossover. Det jeg vil si er den aktuelle definisjonen for en crossover er en compact/mid-size SUV, eller en sedan/touring med høyere bakkeklaring.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (3 minutter siden):

Dette var jo en fullblods SUV helt til Disco 5 kom. Jeg må nok si, som mange andre, at den siste generasjonen heller mer mot crossover. Med de fordeler og ulemper det fører med seg. 

Kaller du alle Discovery etter 2017 for crossovers?

Lenke til kommentar

Begrepet SUV er tydeligvis ikke lenger ensbetydende med noe teknisk chassis konstruksjon.
BMW har ikke benyttet BOF på X5 men unibody. Allikevel er Bmw X5 visstnok en truck/van i US/Canada 😅

BMW i3 er et body on frame design men er hverken en suv eller truck.

IMG_1038.jpeg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (53 minutter siden):

Kaller du alle Discovery etter 2017 for crossovers?

Nå må vi ikke glemme at den egentlige discovery 5 nå heter defender. 

 

Syar-2003 skrev (38 minutter siden):

Begrepet SUV er tydeligvis ikke lenger ensbetydende med noe teknisk chassis konstruksjon.
BMW har ikke benyttet BOF på X5 men unibody. Allikevel er Bmw X5 visstnok en truck/van i US/Canada

BMW kalte den for SAV, sports activity vehicle. Forsto aldri helt greia. 

 

Gavekort skrev (1 time siden):

Det jeg vil si er den aktuelle definisjonen for en crossover er en compact/mid-size SUV, eller en sedan/touring med høyere bakkeklaring.

Men hvor går grensen? Synes den er for flytende. Og folk kaller biler for crossover og suv om en annen, det er litt merkelig. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (11 minutter siden):

Men hvor går grensen? Synes den er for flytende. Og folk kaller biler for crossover og suv om en annen, det er litt merkelig. 

Må den være så tydelig? Jeg bruker ikke crossover med mindre vi snakker om X1, Q1, Passat Alltrack, A4 Allroad, Qashqai, HR-V, MX-30 osv.

Jeg kommer ikke til å korrigere noen om de kaller de for en SUV heller, spesielt ikke på kriteriet at den må ha body on frame chassis.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (12 timer siden):

Podkasten Mil etter mil, hadde en sjekk av de som kalte seg SUV/crossover; om de var høyere enn en tidlig Volvo XC70

Hvilken episode?

 

Syar-2003 skrev (På 11.8.2024 den 3:58 PM):

Bmw Norge kaller eller kategoriserer de 11 kjøretøyene for SUV

https://www.newcenturybmw.com/bmw-research/bmw-sav-meaning/

Gavekort skrev (På 11.8.2024 den 4:02 PM):

Hva skiller disse fra en crossover?

Som sagt tidligere så er det alt for vagt og diffust, det er ikke noen tydlige skiller. Jeg synes at crossover er en skikkelig teit kategori. Kanskje det er en en suv som ikke er egnet offroad? Den bilen jeg tenker på når jeg hører crossover er første generasjon Opel Mokka.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

De hadde en greie at de målte høyden når de snakket om nye biler som kom. Så i flere episoder

hmm, kan ikke huske det. Har ikke hørt alt. Synes den nye podcasten til Marius virker lovende. Datt litt av mil etter mil når han sluttet. Er ikke så interessant med nye biler synes jeg, og det blir det litt mye av nå i Mil etter Mil.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (17 minutter siden):

Jeg synes at crossover er en skikkelig teit kategori.

Jeg er enig. Klandrer deg ikke for å prøve å bruke mer presise begreper. Prøver bare å tolke hva crossover skal bety, uten å ha en forutsetning om at det er et fasitsvar.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Fantomtegningen said:

Hvor ble det av bakruten? 😂

Kanskje en variant av det de gjorde på C3 Pluriel, hvor bakruten var akslet og svingte ned under bagasjeromsgulvet. Den løsningen krevde mer enn 1 flaske rødvin til lunsj :)

Fungerte strålende, enkel operasjon og helt vanntett. Neida det var ikke det :) 

Se fra 0:51, men hele er egentlig verdt en titt.

 

 

Endret av bzzlink
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...