Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (Akkurat nå):

Det er lettere å ha øynene på veien med stemmestyring enn å trykke på en knapp. Har du noen gang testet stemmestyringen på Tesla? Tok en dag eller to å venne seg til det og så funket det dritbra. Og det er kun det som ikke var lett tilgjengelig på skjerm som du følte at du "burde"/"måtte" bruke stemmestyring på. 

Det høres veldig ut som tull, men når man bruker det så var det egentlig ganske chill. Kan forstå at "Bent-Roar, 62 år fra Honningsvåg" ikke vil få det til, men det er en helt grei løsning.

Og bedre enn kapasitive knapper any day of the week

Som sagt så spiller det ikke noen rolle hvor bra det funker. Det er ikke så voldsomt elegant å skrike "VINDUSVISKERE HØY!" mens unga griner i baksetet og regnet slår mot frontruta, for å sette det på spissen.

Det er også noe herk å måtte snakke til bilen når du er morgentrøtt og vil sitte i litt stillhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Det er tull fordi det er tiltak å måtte forklare hva du ønsker til bilen din fremfor å trykke på en knapp.

Jøss, det var ganske bombastisk. Poenget er jo å ha absolutt alt tilgjengelig uten å måtte ha 200 knapper. Så har man det viktigste enkelt tilgjengelig via knapper.

Gavekort skrev (5 minutter siden):

Om det høljer ned så er det ikke alltid de automatiske systemene er raske nok.

Tesla har motsatt problem, den overdriver i auto-modus.

Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Når man durer inn i en tunnel i 70-80-90 og frontruta umiddelbart blir hvit lav dugg på innsiden må man gjøre noe raskt.

Man har visker og spylevæske tilgjengelig på knapp i Tesla Y hvertfall.

Comma Chameleon skrev (2 minutter siden):

Har du noen gang testet stemmestyringen på Tesla? Tok en dag eller to å venne seg til det og så funket det dritbra.

Da får jeg være motstemmen da. Kommer du fra østlandet eller? Jeg har etter mye lovord fra forumet her prøvd meg på den i det siste. Det har så langt funket 20% av gangene. Prøvde i dag å si at jeg var varm på beina for å kjøle ned beina. Da skrudde den jommen på rattvarmen 😛

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Som sagt så spiller det ikke noen rolle hvor bra det funker. Det er ikke så voldsomt elegant å skrike "VINDUSVISKERE HØY!" mens unga griner i baksetet og regnet slår mot frontruta, for å sette det på spissen.

Det er også noe herk å måtte snakke til bilen når du er morgentrøtt og vil sitte i litt stillhet.

Du har tre valg

1: Bruke stemmen
2: Bruke skjermen
3: Bruke passasjeren
Bonus-valg: Bruk manuell vindusvisker for å tvinge opp tempoet til den skjønner det (noe Tesla ofte gjør)

Nå har jeg (heldigvis) ikke barn, men jeg har aldri måttet rope til teslaen. Hvis unger griner så er vel det uansett 10x mer distraherende enn å trykke på en skjerm så jeg vet ikke helt hva problemet der er.

Det virker ganske rart å ha en holdning at det er tull uansett hvor bra det funker.

Nimrad skrev (1 minutt siden):

Da får jeg være motstemmen da. Kommer du fra østlandet eller? Jeg har etter mye lovord fra forumet her prøvd meg på den i det siste. Det har så langt funket 20% av gangene. Prøvde i dag å si at jeg var varm på beina for å kjøle ned beina. Da skrudde den jommen på rattvarmen 😛

Jeg er nordlending men bor i Oslo. Kan prate normalt til både Tesla og Siri. Ikke den breieste dialekten, men overrasket over at det funket såpass bra. I verste tilfelle er det å prate litt tydeligere, men stort sett så funket det veldig naturlig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (8 minutter siden):

Jeg er nordlending men bor i Oslo. Kan prate normalt til både Tesla og Siri. Ikke den breieste dialekten, men overrasket over at det funket såpass bra. I verste tilfelle er det å prate litt tydeligere, men stort sett så funket det veldig naturlig.

Jeg har ikke prøvd nok, men så langt dårlige erfaringer.

Comma Chameleon skrev (8 minutter siden):

Du har tre valg

1: Bruke stemmen
2: Bruke skjermen
3: Bruke passasjeren
Bonus-valg: Bruk manuell vindusvisker for å tvinge opp tempoet til den skjønner det (noe Tesla ofte gjør)

Du vet det finnes en knapp for vindusviskere også? Trykk den inn og så en gang til høyre for å få maks viskerhastighet hvis du er i automodus.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Gavekort said:

Stemmestyring er bare tull uansett hvor bra det funker.

Viskerintensitet må velges på en skjerm, noe jeg synes er både teit og trafikkfarlig. Siste du har lyst til når du mangler tilstrekkelig sikt er å rote på skjermen i senterkonsollen.

Viskerintensitet kan styres fra knapp på rattet, kom med en oppdatering for litt siden.

full defrost knappen kan låses til å alltid vises på skjermen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 minutter siden):

En av de to knappene?

Scrollehjulene er fireveis pluss trykk, så de har jo flere funksjoner. Men viskerne har fast plass med knappen på spaken, ikke rattet. Et klikk der så gjør den to kjappe visk, og så dytter du scrollehjulet til venstre for maks viskere. 2 steg altså.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Blir veldig forundra over bruktbilmarkedet når det gjelder veteranbiler om dagen. Ser stadig vekk at det blir lagt ut sånne ihjelbulka og herja med pilsnerbiler (som regel amerikanske fra rundt 60-tallet) til godt over 200-250k. Priser på alt annet av biler har gått noe ned det siste året men likevel ser jeg de utroligste priser på disse gamle råtne pilsnerbilene, er det faktisk noen som kjøper det? De som har råd til en hobbybil til 300 000 kjøper da virkelig ikke en gammel herja med pilsnerbil? Jeg blir bare satt ut av de prisene folk kommer med. Jeg forstår bare ikke hvem de prøver å selge de bilene til og om det er faktisk er noen som kjøper de. 

Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (6 minutter siden):

De som har råd til en hobbybil til 300 000 kjøper da virkelig ikke en gammel herja med pilsnerbil?

Tenker du på raggarbiler? Det er jo for spesielt interesserte. Tilbud og etterspørsel. Det er form over funksjon. De lever jo for det imaget.

Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (7 minutter siden):

Blir veldig forundra over bruktbilmarkedet når det gjelder veteranbiler om dagen. Ser stadig vekk at det blir lagt ut sånne ihjelbulka og herja med pilsnerbiler (som regel amerikanske fra rundt 60-tallet) til godt over 200-250k. Priser på alt annet av biler har gått noe ned det siste året men likevel ser jeg de utroligste priser på disse gamle råtne pilsnerbilene, er det faktisk noen som kjøper det? De som har råd til en hobbybil til 300 000 kjøper da virkelig ikke en gammel herja med pilsnerbil? Jeg blir bare satt ut av de prisene folk kommer med. Jeg forstår bare ikke hvem de prøver å selge de bilene til og om det er faktisk er noen som kjøper de. 

Tipper det er fordi bruktbilmarkedet i USA er helt bananas for tiden, så de amerikanske prisene smitter over til det norske markedet.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Altså dugging på innsiden av vinduene mens man kjører i tunnel. Tilgjengelig resirkuleringsknapp for manuell operasjon er noe alle bilene bør ha (ikke bortgjemt i en meny på skjermen) 
 

Demo:
https://www.elbil24.no/video/slik-unngar-du-duggproblemet/jpi78hje

Enig, og det er jo ikke slik at man må lage 200 knapper overalt. Smarte, logiske løsninger plassert etter ergonomi og utseende.

Jeg forstår dog kjøperne, for mange er det avskrekkende å ha så mange ting å forholde seg til, litt som bestemor som skal lære seg telefon. Kjekt med store og tydelige taster, for de som er mer oppe og nikker teknisk er selfølgelig knapper å foretrekke. Jeg sier ifra når jeg ser en programmør med en touchpad eller talestyring. 
 

Med noen biler er det en kort tilvenningsperiode, men hos meg kommer funksjon foran form akkurat på det punktet. Jeg er sånn skrudd sammen at jeg må kunne kjapt og effektivt endre kjøremodus, acc distanse, låter og snakke i telefonen. At de knappene er der jeg har henda er for meg det absolutt beste, talestyring supllerer jeg med for destinasjoner eller låtvalg (selv om SIRI er håpløs iforhold til Googles talestyring) 

Jeg fikk Rod Stewart da jeg ville høre Royce da 5’9

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (33 minutter siden):

Kjekt med store og tydelige taster, for de som er mer oppe og nikker teknisk er selfølgelig knapper å foretrekke. Jeg sier ifra når jeg ser en programmør med en touchpad eller talestyring. 

lol, er det en vits eller hva er det slags holdning? Jeg er utvikler og har ikke behov for fysiske knapper, og jeg er langt i fra alene. Og trenden jeg ser er jo at IT-folk er glad i nyere elbiler der ting gjerne er skjerm-basert. Bruker talestyring uten problem. Ofte er det jo motsatt, at de som sliter teknisk må ha de gamle knappene som de kan kjenne igjen "hvor er pil som går i runding-ikonet mitt?".

Løper du rundt med telefon med fysisk tastatur?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Comma Chameleon said:

Har du noen gang testet stemmestyringen på Tesla? Tok en dag eller to å venne seg til det og så funket det dritbra. Og det er kun det som ikke var lett tilgjengelig på skjerm som du følte at du "burde"/"måtte" bruke stemmestyring på. 

Det høres veldig ut som tull, men når man bruker det så var det egentlig ganske chill. Kan forstå at "Bent-Roar, 62 år fra Honningsvåg" ikke vil få det til, men det er en helt grei løsning.

Og bedre enn kapasitive knapper any day of the week

Fungerer da ikke med stemmekontroll når man har Sabaton på full guffe!

Men helt seriøst. Man fjerner jo noe som fungerer helt fint, og som har fungert i alle år. Skaper et problem som i teorien ikke burde eksistere. Fordi man skal gjøre ting "enklere & billigere".

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (10 minutter siden):

lol, er det en vits eller hva er det slags holdning? Jeg er utvikler og har ikke behov for fysiske knapper, og jeg er langt i fra alene. Og trenden jeg ser er jo at IT-folk er glad i nyere elbiler der ting gjerne er skjerm-basert. Bruker talestyring uten problem. Ofte er det jo motsatt, at de som sliter teknisk må ha de gamle knappene som de kan kjenne igjen "hvor er pil som går i runding-ikonet mitt?".

Løper du rundt med telefon med fysisk tastatur?

Selvfølgelig ikke i enhver setting, men man er ute etter det mest effektive oppsettet? Jeg synes Tesla er supert på mye, men akkurat der henger den litt igjen i last-gen i mine øyne. 
 

Om du jobber med pc, hvor har du henda dine og hvor er brukergrensesnittet? Talestyring? Panel i taket? Nei, de knappene/kontrollerne sitter der du har henda og henda dine vet akkurat hvor de er til enhver tid. Du kan skru av lyset og sette deg i en G-sentrifuge - no problem.

Ikke alt trenger å være like effektivt, kjøkkeninnredningen min er lagt opp for utseende og har lite knapper f.eks. Det er sjelden jeg lager så dramatisk mat at det gir utslag der. Så alt til sitt bruk.

 

Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (1 minutt siden):

Men helt seriøst. Man fjerner jo noe som fungerer helt fint, og som har fungert i alle år. Skaper et problem som i teorien ikke burde eksistere. Fordi man skal gjøre ting "enklere & billigere".

Meeh.. Jeg kan være enig i noen  tilfeller. Men hva sikter du til helt spesifikt her egentlig? Jeg har skreket høyt om fjerning av spake for blinklys. Det mener jeg er å skape et ganske så objektivt problem ut av noe som funker fint i dag. Men ellers å ha knapper som har ulike funksjoner alt synes jeg ikke er å skape et problem som ikke burde eksistere. Det er å ta en god ting fra andre produkter med videre, men som krever litt tilvenning, og kanskje det ikke er for alle. Girspaken i bilen min blir cruise control-knapp når jeg i fart f.eks. Hvis jeg har trykket for å viske vinduene blir en av knappene styring av hastigheten her, mens den ellers kan skippe sanger eller hva jeg nå enn vil velge at den skal styre. Jeg kjøper ikke helt at det er så mye enklere eller billigere. Min forrige bil hadde flere "døde" knapper som bare var plast, men som har funksjon i bedre utstyrte modeller.

Jeg savner dog taktil og lyd-feedback i nye biler. F.eks. mekanisk blinklys-spake savner jeg. Da kunne jeg høre når jeg hadde svingt nok til at den går av av seg selv f.eks. Det var også lettere å kansellere da jeg visste fysisk hvor nøytral posisjon var.

Dette ble veldig nerdete merker jeg...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...