Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Deechon said:

Det dære greiene der asså... Det kommer til å bli et skikkelig problem for veteranbilmiljøet.

 

Joda.... 98 går, men det er jo dyrere.

Er det enda lett tilgjengelighet på 98 da?

Her Nord var det jo opprør for en del år siden at det nesten ikke gikk ant å få tak i lenger og tror ikke der forbedret seg. Folk bygget om bilene til å klare å gå på 95 for å få brukt dem.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Er det enda lett tilgjengelighet på 98 da?

Her Nord var det jo opprør for en del år siden at det nesten ikke gikk ant å få tak i lenger og tror ikke der forbedret seg. Folk bygget om bilene til å klare å gå på 95 for å få brukt dem.

Refuel appen til amcar har en grei oversikt over hvem som tilbyr E0/98 oktan. 

På den sørlige delen av Norge skal det ikke være umulig å fylle opp bilen fortløpende på tur. 

Endret av Hansien
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hansien said:

Refuel appen til amcar har en grei oversikt over hvem som tilbyr E0/98 oktan. 

På den sørlige delen av Norge skal det ikke være umulig å fylle opp bilen fortløpende på tur. 

Ja, den er fin å bruke. Har sjelden problemer med å finne stasjoner med 98, men er kun Esso og Shell som har det. Har inntrykk av at flere Shell-stasjoner enn Esso har det her i Oslo-området og nedover mot Sørlandet. For vanlige biler er det normalt ikke noe problem med Etanol, men verre med entusiastbiler som vinterlagres. 

Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

for å tjene mer penger per bil

Det er neppe grunnen. Mer sannsynlig at de sleit med å få nok sensorer og utfaset de alt for tidlig. Misliker den strategien så sterkt. Hvis de mener de kan gjøre det like bra/bedre i software, så utvikle det først da! Man fjerner ikke hardware før softwaren er ca like god. Og med dagens biler er det jo tvilsomt om det i det hele tatt er mulig å lage noe som er like bra.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Det er neppe grunnen. Mer sannsynlig at de sleit med å få nok sensorer og utfaset de alt for tidlig. Misliker den strategien så sterkt. Hvis de mener de kan gjøre det like bra/bedre i software, så utvikle det først da! Man fjerner ikke hardware før softwaren er ca like god. Og med dagens biler er det jo tvilsomt om det i det hele tatt er mulig å lage noe som er like bra.

Det er en del av strategien, å gjøre seg uavhengig av andre leverandører. Cybertruck skal vell være 100% produsert av Tesla, om jeg ikke husker feil i fra sist call. 

Lenke til kommentar
liehen skrev (14 timer siden):

Ja, den er fin å bruke. Har sjelden problemer med å finne stasjoner med 98, men er kun Esso og Shell som har det. Har inntrykk av at flere Shell-stasjoner enn Esso har det her i Oslo-området og nedover mot Sørlandet. For vanlige biler er det normalt ikke noe problem med Etanol, men verre med entusiastbiler som vinterlagres. 

Nå er det et par år siden sist jeg var aktiv på FB men husker på Amcar sin FB-gruppe så var det representanter fra Shell som var aktive der. Forhørte seg rundt angående interesse for 98 osv. Slik jeg husker det sa de mer eller mindre at de ønsket å tilby det på så mange stasjoner som mulig der det var økonomisk lønnsomt å gjøre det. 

Lenke til kommentar

Det er trist at så mange gode, nye bensin og dieselbiler har forsvunnet fra markedet i Norge.

Passat, Mondeo, Outback, Forester, Prius og mange andre. Noen selges fortsatt, som Superb, men den forsvinner vel snart den også.

Til slutt blir det vel bare de dyreste og største som blir igjen, slik som Land Cruiser, da de kan være vanskelige å erstatte som BEV.

Min meste bil blir mest sannsynlig en brukt Subaru Outback eller Skoda Superb Scout. Stasjonsvogn med høy bakkeklaring, firehjulstrekk og automatgir har fristet lenge.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sjørøver said:

Det er cirka 10% dyrere med 98. Det kommer til å merkes for en del folk. Egentlig merkelig at politikerne får holde på sånn. Kanskje jeg får skrive det av på skatten? 

Kr 1,65 mer pr. liter på Shell. For noen år siden var det 99 øre forskjell, så ble det økt til kr 1,39 og nylig til kr 1,65. Tror Esso ligger på det samme, men mulig de ikke har justert ennå.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (7 timer siden):

Det er trist at så mange gode, nye bensin og dieselbiler har forsvunnet fra markedet i Norge.

Passat, Mondeo, Outback, Forester, Prius og mange andre. Noen selges fortsatt, som Superb, men den forsvinner vel snart den også.

Til slutt blir det vel bare de dyreste og største som blir igjen, slik som Land Cruiser, da de kan være vanskelige å erstatte som BEV.

Min meste bil blir mest sannsynlig en brukt Subaru Outback eller Skoda Superb Scout. Stasjonsvogn med høy bakkeklaring, firehjulstrekk og automatgir har fristet lenge.

 

De har greit utvalg i Sverige ennå, så vi får vel importere selv. 

Dårlig stelt for meg som foretrekker manuell kasse, om jeg skulle kjøpt ny bil måtte jeg reist utenlands. Sedan med manuelt gir er sjelden kost her i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 4.4.2023 den 13.33):

Det er neppe grunnen. Mer sannsynlig at de sleit med å få nok sensorer og utfaset de alt for tidlig. Misliker den strategien så sterkt. Hvis de mener de kan gjøre det like bra/bedre i software, så utvikle det først da! Man fjerner ikke hardware før softwaren er ca like god. Og med dagens biler er det jo tvilsomt om det i det hele tatt er mulig å lage noe som er like bra.

Det er godt dokumentert mange steder at Tesla sparer drøye 110 dollar pr bil på å fjerne sensorene. Om de ikke gjorde det utelukkende for å tjene mer penger så hadde de tatt følgene og kostnadene ved å ferdigutvikle erstatningen istedetfor å komme med det rælet som er nå.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

E10 betyr vel 90% bensin med 10% etanol blandingsforhold. I Brasil har de hatt E100 (vanligvis 95% etanol og 5% vann) i mange år.

Etanol har høyere oktantall enn bensin, så det kan gi litt ekstra kraft, men det er neglisjerbar forskjell. Etanol gir dårligere drivstofføkonomi og gir mye dårligere kaldstart om vinteren. Å starte en E100 bensinmotor i Finnmark om vinteren kan være veldig vanskelig.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (19 minutter siden):

Ser det rapporteres om mer fres i motoren når det kjøres på e10. Er det 95 oktan bensin som er tilsatt 10% etanol? Eller det det en lavere kvalitet som er tilsatt etanol til den kommer opp til 95 oktan? 

Tviler på det. Energitettheten til etanol er lavere enn bensin. Som nevnt så har etanol høyere oktantall, men med mindre du tuner motoren din forbi det blyfri 98 tåler så vil du ikke se forbedret ytelse.

De som tuner 850 hestekrefter ut av en Honda K24 trenger E100.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...