Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri skjønt engangsavgiftene og reg avgiftene annet enn at de er melkekyr for staten: har ikke en dritt med miljø å gjøre, rett og slett fordi de som kjører miljøsvin driter i om de betaler 30% eller 40% avgifter på millionbilene sine (ref AMG'en på bildet) mens folk som må snu litt mer på krona må kjøpe 10 år gamle biler med plassen de trenger fordi de ikke har 450.000,- for en ny VW Sharan (Strikkmotorisert Trendline; ratt og pedaler og null utstyr)......

 

LOL @ gamlebilen min på bildet. Hva er oddsen for det ha ha *savn..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Here we go again...

Hehe, det morsomste er faktisk å se alle de mulige forslagene for å gjøre det lettere for de fornuftige :-)

Ikke bare her, men i diskusjonene på VG osv.

Lenke til kommentar

Du innser de samfunnsøkonomiske problemene som ville oppstått hvis de plutselig kuttet ut engangsavgiftene på bil?

 

Prøv å tenk over det først, så kan vi diskutere etterpå.

Det er en fin sak å vri på ordene her inne på Diskusjon som vanlig.

Jeg sa aldri kutte ut, jeg sa faktisk ingenting.

 

Men å redusere dem til et levelig nivå må da være mulig? Staten håver inn store summer årlig, og det er mye mer som kommer inn enn det som går ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du innser de samfunnsøkonomiske problemene som ville oppstått hvis de plutselig kuttet ut engangsavgiftene på bil?

 

Prøv å tenk over det først, så kan vi diskutere etterpå.

 

Ja, jeg tror jeg innser at staten ville dratt inn litt mindre penger til budsjettet..

 

Innser du at folk dør på grunn av de avgiftene, eller at mange har stram nok økonomi som det er?

Lenke til kommentar

Folk har for stram økonomi fordi det er folkesport i å låne til over pipa, og så låne litt til, og etter det er det VM i å bestille flest kredittkort, men dette er en diskusjon som passer bedre et annet sted.

 

Og dette må man gjøre for å kunne leve som folk her i landet, om man tjener under gjennomsnittet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du innser de samfunnsøkonomiske problemene som ville oppstått hvis de plutselig kuttet ut engangsavgiftene på bil?

 

Prøv å tenk over det først, så kan vi diskutere etterpå.

 

Ja, jeg tror jeg innser at staten ville dratt inn litt mindre penger til budsjettet..

 

Innser du at folk dør på grunn av de avgiftene, eller at mange har stram nok økonomi som det er?

 

Folk dør somregel fordi de kjører som idioter og/eller i fylla. Ikke fordi bilen deres er gammel og sliten.

 

Du har tydeligvis ikke tenkt over hvilke økonomiske konsekvenser "litt mindre penger til statsbudsjettet" hadde hatt. Nå aner jeg ikke akkurat hvor mange millioner det er snakk om, men det er fryktelig mange. Disse pengene må da fjernes fra et eller annet sted. Jeg vil ikke dø uten sykehus fordi du skal kjøre fin bil.

 

At folk har stram økonomi er ikke staten sitt problem. Da har man som regel gjort noen gale valg her i livet.

 

Folk har for stram økonomi fordi det er folkesport i å låne til over pipa, og så låne litt til, og etter det er det VM i å bestille flest kredittkort, men dette er en diskusjon som passer bedre et annet sted.

 

Og dette må man gjøre for å kunne leve som folk her i landet, om man tjener under gjennomsnittet.

 

Problemet er heller at 20-åringer tror at de skal tjene en halv million etter endt læretid, og ha muligheten til å kjøpe hus til tre millioner, bil til en halv og gjerne en båt eller motorsykkel i tillegg. Det bør ikke skje, det har aldri vært sånn og det blir aldri sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk har for stram økonomi fordi det er folkesport i å låne til over pipa, og så låne litt til, og etter det er det VM i å bestille flest kredittkort, men dette er en diskusjon som passer bedre et annet sted.

 

Og dette må man gjøre for å kunne leve som folk her i landet, om man tjener under gjennomsnittet.

 

Problemet er heller at 20-åringer tror at de skal tjene en halv million etter endt læretid, og ha muligheten til å kjøpe hus til tre millioner, bil til en halv og gjerne en båt eller motorsykkel i tillegg. Det bør ikke skje, det har aldri vært sånn og det blir aldri sånn.

 

Du tror det kanskje, men ikke alle er sånn. Åpne opp øynene og du vil fort innse at det er en del fornuftige 20 åringer og.

Og, det hadde nå vært fint om det kunne blitt sånn. Oh snapp. Dem som ønsker å ha det sånn får det sånn. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Kjære deg, Tee-Zee, du kommer ikke til å dø uten sjukehus. Statsbudsjettet er på nesten tusen milliarder, og staten har flere billioner på bok.

 

Det skjer ulykker der fyll og råkjøring ikke er en faktor. Og du har ikke tenkt på at berusede sjåfører kanskje treffer noen andre med bilen sin?

 

Henrik: Folk som har sløst bort alle pengene sine er ikke de jeg syns mest synd på. Dog trenger man ikke å ha vært skjødesløs for å ha lite penger.

Endret av toro3
Lenke til kommentar

Du innser de samfunnsøkonomiske problemene som ville oppstått hvis de plutselig kuttet ut engangsavgiftene på bil?

 

Prøv å tenk over det først, så kan vi diskutere etterpå.

 

Ja, jeg tror jeg innser at staten ville dratt inn litt mindre penger til budsjettet..

 

Innser du at folk dør på grunn av de avgiftene, eller at mange har stram nok økonomi som det er?

 

Folk dør somregel fordi de kjører som idioter og/eller i fylla. Ikke fordi bilen deres er gammel og sliten.

 

Du har tydeligvis ikke tenkt over hvilke økonomiske konsekvenser "litt mindre penger til statsbudsjettet" hadde hatt. Nå aner jeg ikke akkurat hvor mange millioner det er snakk om, men det er fryktelig mange. Disse pengene må da fjernes fra et eller annet sted. Jeg vil ikke dø uten sykehus fordi du skal kjøre fin bil.

 

At folk har stram økonomi er ikke staten sitt problem. Da har man som regel gjort noen gale valg her i livet.

Folk kjører like fort og like fulle i ny bil som gammel. Men tenk på hva slags sikkerhet det er i en eldre sliten bil i fra 80 taller kontra en som er i fra sene 90 tallet eller nyere. Da var vi plutselig inne på det du nettopp trodde du hadde motbevist igjen

 

Hvilke konsekvenser ville det hatt da om staten hadde tatt litt mindre i engangsavgift?

Tenker du i et LITT større perspektiv så vil du faktisk fort se at ting utgjevner seg da flere av ola nordmann vil ha råd til NY bil (Her er jo det området staten drar flest penger på!)

 

Så, noen folk har gjordt noen gale valg i livet. Er det da ikke rett og rimelig at staten da hjelper dem litt opp igjen ved å å tilby varer til en litt mer rimelig pris, kontra sparke dem enda lenger ned i grusen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skjer ulykker der fyll og råkjøring ikke er en faktor. Og du har ikke tenkt på at berusede sjåfører kanskje treffer noen andre med bilen sin?

 

Ikke glem de som tar selvmord i trafikken, det er et betydelig antall desverre. Itilleg til seg selv tar de gjerne med seg uskyldige.

 

Et tilfelle jeg vet om tok en med seg 3 andre personer fordi personen var lei av livet og bestemte seg for å fronte med en annen bil. Lokale Frpere var da raskt framme og klagde på veien....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...