Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kremt skrev (2 timer siden):

BMW V10 er en skjør konstruksjon. Dette i tillegg til problemer med SMG kan gi deg kostnader på linje med exotics.

BMW V10 5- og 6-serie er vel mekanisk å regne som en exotic, men utseendemessig en ikke-exotic? Og har dermed blitt en noe misforstått modell? Uttrykket "ulv i fåreklær" er nærliggende å tenke på. Få klager vel over vedlikeholdskostnader på en Lamborghini, der forventer man høye regninger, men en E60 M5 er fortsatt en 5-serie og da er det en forventning om at den skal være billigere å vedlikeholde enn en Lamborghini. 

Lenke til kommentar

V10 har ingenting med lyden av 12 å gjøre. Det er veldig forskjellig lydbilde på de to, og man kan knapt kalle seg bilinteressert om man ikke skiller de to.

Det sagt, så er det aller beste å dele antall sylindre på 3. Som dere sikkert har hørt er det veldig mye "rekke3" lyd i en rekkeseks/V6, og den samme malende lyden kan høres i 12ere. Derfor er ikke V10 fattigmanns V12, det er rikmanss rekke5.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, DrAlban3000 said:

Det sagt, så er det aller beste å dele antall sylindre på 3. Som dere sikkert har hørt er det veldig mye "rekke3" lyd i en rekkeseks/V6, og den samme malende lyden kan høres i 12ere. Derfor er ikke V10 fattigmanns V12, det er rikmanss rekke5.

W9-motor? 😍

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sjørøver said:

Hvor romslig er den i forhold til en vanlig golf?

Bagasjeplassen er jo noe helt annet og veldig bra. Jeg kom rett fra en Mercedes C-klasse og bakseteplassen virket også bedre, til tross for at C-klassen er i klassen over..

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (15 timer siden):

https://bil24.no/moderne-biler-odelegger-nattesynet/

Moderne biler ødelegger nattesynet står det. Det de tar opp er bl.a lyssterke skjermer og interiørbelysning. Jeg personlig føler at veldig mange nye biler har for sterke kjørelys. Møter jeg en bil som ikke kjører parallelt med meg lyser de rett i øynene mine.

I min bil dimmes skjermen automatisk ned når det mørkner ute. Det burde være en selvfølge.

Moderne biler med LED-lys blender mer enn gammeldagse Halogen-pærer, uten tvil. I hvertfall så virker det veldig sånn når man møter dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har mer motsatt inntrykk. At moderne LED-lys er bedre på gode og tydelige skiller mellom mørkt og lyst. Gamle halogenpærer følte jeg hadde en veldig glidende overgang og klarte derfor ikke å gjøre det ordentlig mørkt  i høyden 1,5 meter og opp eller hvordan innstillingene bør være.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

hvitere lys.

Ja, spesielt dette misliker jeg med de LED-pærene som brukes i biler for tida. Føles mer behagelig å møte varmere lys.

Men dynamisk LED-matrix som er i de helt nye bilene er jo virkelig framtida. Blending handler om forskjellen på hvor mørkt resten er kontra møtende lys. Da kan man lyse mer opp rundt bilene man kjører forbi og øynene omstiller seg til lysere omgivelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...