Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva kommer den til å ligge på her i Norge a? Godt over en mill vel..

900 000 tror jeg, er jo en liten og lett bil så den blir ikke såååå hardt straffet av avgiftene.

Av gunstige sportsbiler i Norge tror jeg Audi r8 er et godt kjøp, med en pris på mellom 1,2 til 1,5 millioner (med 4,2 liters motor og 420hk). Den har jo firhjulsdrift så går bra å kjøre den om vinteren også vil jeg tro

Edit: fant ut at 1m coupe starter fra 1 013 900,-

Endret av daddydoug
Lenke til kommentar

Det er overdrevet hvor mye problemer med fremkommelighet man har med bakhjulsdrift. I hvertfall på vestlandet :p

Nyere biler med bakhjulsdrift begynner å få nokså avansert teknologi til å holde bilen på veien, men ja er nok en grunn til at den norske bilparken består av mye firhjuls og forhjulsdrift-biler :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Det er overdrevet hvor mye problemer med fremkommelighet man har med bakhjulsdrift. I hvertfall på vestlandet :p

Nyere biler med bakhjulsdrift begynner å få nokså avansert teknologi til å holde bilen på veien, men ja er nok en grunn til at den norske bilparken består av mye firhjuls og forhjulsdrift-biler :p

Satte meg fast.. en gang med RWD i vinter. Og det var en lav RX7. Grunnen til at jeg satt fast? 15cm våt snø på veien, og ingen brøytemannskaper ute (venta vel på helge- og nattillegg)

Lenke til kommentar

4wd gjør det lettere å komme frem om man ikke vet hva man driver med, men frykten er opphauset. Og selvsagt har markedsføringen av 4wd biler spillt inn i det. De vil jo selge større og dyrere biler...

jeg tror ganske mange av dem som kjører 4wd hadde ikke trengt det for å kjøre rundt om i byen som de gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg tror ganske mange av dem som kjører 4wd hadde ikke trengt det for å kjøre rundt om i byen som de gjør.

Med den brøytinga de har (eller rettere sagt; ikke har) i Trondheim, så er 4WD veldig praktisk :)

Men er forsåvidt enig, man må ikke ha 4WD, har selv kjørt 10 vintre uten, men min neste bil blir definitivt 4WD.

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Og man ender opp med å prøve seg litt mer uten 4WD'en fordi at man kan koble den inn "viss om atte."

Kjører selv bil med muligheter for å koble inn firehjulstrekken, men selv i terrenge så er den kun i bruk når jeg ikke kommer meg frem med RWD.

I korte trekk ,som en venn av meg sier. Man bruker bare firehjulstrekken 0,00001% i eierskapet av bilen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hadde en litt ekkel opplevelse med forhjulstrekk i vinter iallefall.

Opp til hytta var det brøyta dårlig (3-4cm med snø), og for å komme opp er det en bratt bakke med sving i starten av bakken.

På det første forsøket på å komme opp bakken, var det rett før jeg for ut i grøfta i svingen, fordi bilen ville ikke noe annet enn rett frem.

Prøvde en rekke ganger å komme opp bakken, men pga. jeg måtte bremse ned så mye før svingen, stoppet jeg samme plass i bakken hver gang.

Endte opp med å måtte rygge opp bakken, det gikk på første forsøk.

Tror neppe jeg hadde hatt dette problemet med bakhjulstrekk, ettersom jeg kunne tatt en "kontrollert" sladd gjennom svingen, og kommet ut med et høyere moment som hadde gjort at jeg hadde kommet opp.

Foreldrene mine sin SUV (med 4x4 selvfølgelig) har aldri hatt noe problem med å komme opp bakken, selv med både 5 og 10cm mer snø.

Poenget er, forhjulstrekk er flott til bratt ebakker det, men kun vist:

1. Bakken er rett, og ikke har en sving.

2. Eller vist du rygger opp.

Så det kommer veldig an på hvilke veier du vanligvis kjører på, med de veiene jeg kjører mest på, kunne jeg godt tenkt meg bakhjulstrekk eller firehjulstrekk.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Ulempen med å ha 4wd er at man blir så tøff i trynet at man setter seg fast allikevel. Men for all del, veldig behagelig å ha på vinterføre når man skal opp på hytta eller når veiene ikke er brøytet enda.

Ja, har satt meg fast en gang, da jeg skulle kjøre ut i no litt dyp snø som jeg trodde var pudder, men den var kram :p Kom meg ut med litt jokking :D

Subaru FTW

Gleder meg til vinteren :D

Lenke til kommentar

Mye fabrikkstans i løpet av vårparten og forsommeren pga uenigheter mellom Saab og underleverandører i forb. med betaling - selv etter at det kom en stor ordre med forhåndsbetaling fra Kina for en stund siden. Ser litt grått ut nå, men vi får bare krysse fingrene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...