Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (5 minutter siden):

Så en på utstilling i dag. Tiden har vært snill med den, den har eldes som vin i forhold til mye annet. Den var skikkelig fæl når den kom, men nå går den greit. 

Kan gå med på at den er acquired taste gitt riktige modifikasjoner, men synes fortsatt at den ser segen ut i fronten og med bakenden til en 90-talls Ford Taurus

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 23.9.2022 den 14.54):

Chill mode er jo sånt man slår på før bestemor får låne bilen. Inga grunn til å blokkere halve effekten på motoren med mindre man har null kontroll på høyrefoten sin.

Jeg syns bilen er mer enn rask nok i "Chill mode". Jeg har aldri hatt en så rask bil som Tesla'en er i Chill mode. Har slett ikke behov for den ekstra effekten. Men det er meg. Andre har tydeligvis helt andre vurderinger og behov. Helt i orden for meg. 🙂

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Hanhijnn said:

Jeg syns bilen er mer enn rask nok i "Chill mode". Jeg har aldri hatt en så rask bil som Tesla'en er i Chill mode. Har slett ikke behov for den ekstra effekten. Men det er meg. Andre har tydeligvis helt andre vurderinger og behov. Helt i orden for meg. 🙂

Absolutt smak å behag, men du senker ikke forbruket noe ved å bruke den modusen. Du bare hindres i å hente ut all effekten som er tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (24 minutter siden):

Absolutt smak å behag, men du senker ikke forbruket noe ved å bruke den modusen. Du bare hindres i å hente ut all effekten som er tilgjengelig.

Tja, lettere å få flyt i kjøringen i chill. Bilen er ikke like "brå". Men det er nok en treningssak/vanesak.

Lenke til kommentar
Sitat

 

Å kjøre elsparkesykkel med 0,98 i promille gir ikke automatisk grunnlag for å frata førerkortet i påvente av rettssak, slår Høyesterett fast.

– Høyesterett slår fast at det må foreligge en konkret vurdering i den enkelte sak av hvilken fare trafikanten utgjør, sier advokatfullmektig Andreas Seehusen Karlsbakk i Elden Advokatfirma til NRK.

Høyesteretts ankeutvalg mener lagmannsrettens begrunnelse for å midlertidig frata elsparkesyklisten førerkortet var for mangelfull. Dermed må beslaget behandles på nytt av Hålogaland lagmannsrett.

Det var en kvinne i 40-årene som gikk til retten etter å ha mistet lappen.

«Det er ingen opplysninger om at A holdt høy hastighet, var til fare eller sjenanse for noen eller på annen måte opptrådte uforsiktig eller hensynsløst. I en slik situasjon kreves det en nærmere begrunnelse for at det er nødvendig umiddelbart å frata A retten til å kjøre bil, noe det er opplyst at hun har gjort i 25 år uten reaksjoner», skriver Høyesterett.

 

 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Sjørøver said:

Litt hakk i plata nå, men: c63 har ikke stor nok batteri til å bli brukt som en ekte hybrid. Jeg hadde forventet 20kwh batteri med tanke på vekten.

Visste at batteriet bare veier 89 kg, så regnet ikke med det var så stort. Det er tydeligvis alt det andre som drar opp vekten. Godt mulig den kjører veldig bra i svinger med all teknologien og riktig vektfordeling, men følelsen av en tung bil spørs det om de klarer å trylle bort...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/24/2022 at 8:37 PM, Sjørøver said:

Hvem ryker, og i hvilken rekkefølge? 

Når det gjelder stellantis så tenker jeg at Lancia ligger tynnest ann så kanskje vauxhall, skjønner ikke greia med å ha et merke for et land. Er jo opel så de kan jo bare shippe opel biler til England istedenfor med mindre brexit gjør at man må ha fabrikk i England for å slippe import avgifter. Så tenker jeg at Chrysler blir rebadged fra andre merker bla Peugeot for å få en fot i Usa uten å bruke peugeot merket. Abarth som merke blir nok et utstyrsnivå hos Fiat etter hvert tenker jeg slik amg og m er hos bmw.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde meg en god time i en Porsche Macan for en liten uke siden. Selv om den gikk på samme drivstoffet som landbruksmaskiner, så var det en helt rå opplevelse. Vanvittig mekanisk grep. Pdk er fortsatt rått. 

Jeg trenger at noen snakker meg ut av å kjøpe en, for jeg har trålt finn hver dag siden. Jeg har to elbiler i innkjørselen med betydelig mer krefter, men jeg finner ikke helt interessen. Jeg har egentlig vært på jakt etter en hybrid, men revurderer det nå. 

 

Hvorfor burde jeg ikke kjøpe en 7 år gammel diesel Porsche som er gått ca 100k km? 

 

Endret av Sjørøver
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Jeg hadde meg en god time i en Porsche Macan for en liten uke siden. Selv om den gikk på samme drivstoffet som landbruksmaskiner, så var det en helt rå opplevelse. Vanvittig mekanisk grep. Pdk er fortsatt rått. 

Jeg trenger at noen snakker meg ut av å kjøpe en, for jeg har trålt finn hver dag siden. Jeg har to elbiler i innkjørselen med betydelig mer krefter, men jeg finner ikke helt interessen. Jeg har egentlig vært på jakt etter en hybrid, men revurderer det nå. 

 

Hvorfor burde jeg ikke kjøpe en 7 år gammel diesel Porsche som er gått ca 100k km? 

 

Om du kjøper bensin, ja. Diesel på en Porsche? Nei fysj..  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...