Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (28 minutter siden):

Og hva mener du er definisjonen på komfort? Jeg tror de fleste mener at det er mer en drivlinje. 

Selvfølgelig er det det, men diskusjonen var jo hvilken drivlinje som var best på komfort. El eller fossil

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig er det det, men diskusjonen var jo hvilken drivlinje som var best på komfort. El eller fossil

Det som irriterer meg med fossil drivlinje er at det er så tregt å komme i gang. Da mener jeg standard bilene og ikke VXX osv. Elbil bare flytter på seg med en gang, og det er så deilig. I tillegg er det stille og godt, ingen kakkling. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (5 minutter siden):

 

baby-facepalm.gif

Vet ikke helt hva jeg skal svare på noe sånt. Jeg kan jo utdype litt hvertfall. Elektrisk drivlinje mener jeg er objektivt mer komfortabel enn fossil drivlinje. Så når man sier at elbiler er generelt mindre komfortable mener jeg det blir feil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Det som irriterer meg med fossil drivlinje er at det er så tregt å komme i gang. Da mener jeg standard bilene og ikke VXX osv. Elbil bare flytter på seg med en gang, og det er så deilig. I tillegg er det stille og godt, ingen kakkling. 

Fra erfaring så flytter fossil-bilene seg fortere.
Det er kun når elbilene skal kjøre forbi at jeg ser de fyker framover. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Fra erfaring så flytter fossil-bilene seg fortere.
Det er kun når elbilene skal kjøre forbi at jeg ser de fyker framover. 

Det er ikke min erfaring bak fossilbiler hele dagen, de er så treige ut av rundkjøringer, kryss, lyskryss osv. Turboene skal spinnes opp og girene skal veksles. Ting tar tid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (7 minutter siden):

Blir bare bilsyk når jeg jeg sitter på med en som ikke kan styre seg og til enhver tid MÅ demonstrere at bilen gjør 0-100 på 4. Men jeg merker meg at når biler kjører forbi huset her hjemme hører jeg elbiler tydeligst da den lovpålagte «humminga» overgår diesel/bensinmotor-lyd.

Kjører ikke slik heller, vi har en zoe feks.. må fortsatt holde avstand til disse seige fosilene 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 8/18/2022 at 10:23 AM, Complexity said:

Begynner jo å komme en del elektriske varebiler og VW har vel planer om å lage noen flere enn de tilbyr nå.

Men de bruker vel bare ett annet merke på fossilbilene sine fremover.

Slik som Mercedes som også bare skal lage elbiler fra 2025, men de vil fortsatt lage fossilbiler under navnet AMG.

Flere fylker setter jo også krav om at alle drosjer skal være elektriske innen 2025. Snart er elbil normalen.

Det er ikke helt sånn at Mercedes skal bruke AMG for å ha på plass bensindrevne varebiler akkurat.. Skikkelige AMG utgjør en såpass liten andel av produksjonen til Mercedes at den nærmest er neglisjerbar.

On 8/18/2022 at 5:43 PM, Hansien said:

Har drivverket noe å si på komfort og nå? 

Det har det alltid hatt.

20 hours ago, Dubious said:

Jeg har dieselbil, og det er ikke motoren jeg hører når jeg kjører.
Først på listen er  hjulstøy, deretter vind, så langt ned på listen kommer lyder fra motoren. 

Jeg kjører også dieselbil til daglig, den er under 2 mnd gammel så den kan vel ikke kalles gammel heler. Først på lista mi er definitivt dieselkakling, deretter hjulstøy. Vind kommer langt ned på lista, jeg kjører stort sett i by-fart.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Kjører ikke slik heller, vi har en zoe feks.. må fortsatt holde avstand til disse seige fosilene 

Det er bare piss. Zoe går helt elendig. Tyder helst på at du kjører for aggressivt. 

 

Nimrad skrev (3 timer siden):

Vet ikke helt hva jeg skal svare på noe sånt. Jeg kan jo utdype litt hvertfall. Elektrisk drivlinje mener jeg er objektivt mer komfortabel enn fossil drivlinje. Så når man sier at elbiler er generelt mindre komfortable mener jeg det blir feil.

Diskusjonen har vell dreid seg rundt at elBIL gir en mindre komfortabel totalpakke en fossilBIL. Hvilken drivlinje det er ikke det viktigste. Støy, plass, osv er det essensielle. 

 

Salvesen. skrev (3 timer siden):

Det som irriterer meg med fossil drivlinje er at det er så tregt å komme i gang.

Det er ikke noe problem å akselere raskere en det som er komfortabelt. Skal kjøre ganske forsiktig om du har med passasjerer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (4 minutter siden):

Det er bare piss. Zoe går helt elendig. Tyder helst på at du kjører for aggressivt. 

 

Diskusjonen har vell dreid seg rundt at elBIL gir en mindre komfortabel totalpakke en fossilBIL. Hvilken drivlinje det er ikke det viktigste. Støy, plass, osv er det essensielle. 

 

Det er ikke noe problem å akselere raskere en det som er komfortabelt. Skal kjøre ganske forsiktig om du har med passasjerer. 

'Ok'😅

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Det er ikke min erfaring bak fossilbiler hele dagen, de er så treige ut av rundkjøringer, kryss, lyskryss osv. Turboene skal spinnes opp og girene skal veksles. Ting tar tid.

Nei. Det er trege sjåfører er trege ut av rundkjøring, kryss, lyskryss osv. Dette gjelder uavhengig av drivlinje og har nada med turbo og girkasse å gjøre. Med mindre du kjører en småsprek elbil og tror at du må ha gasspedalen i bunnen av gulvet ut av disse situasjonene, da skjønner jeg at alt annet oppleves som tregt.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 minutter siden):

Nei. Det er trege sjåfører er trege ut av rundkjøring, kryss, lyskryss osv. Dette gjelder uavhengig av drivlinje og har nada med turbo og girkasse å gjøre. Med mindre du kjører en småsprek elbil og tror at du må ha gasspedalen i bunnen av gulvet ut av disse situasjonene, da skjønner jeg at alt annet oppleves som tregt.

Sliter ikke når jeg har elbiler forran meg. Vi har en sprek og en ikke så sprek. Men alle elbiler er spreke fra start i motsetning til de fleste ICE biler. De flytter seg med en gang, i motsetning til det som er nevnt over.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (2 timer siden):

Blir bare bilsyk når jeg jeg sitter på med en som ikke kan styre seg og til enhver tid MÅ demonstrere at bilen gjør 0-100 på 4. Men jeg merker meg at når biler kjører forbi huset her hjemme hører jeg elbiler tydeligst da den lovpålagte «humminga» overgår diesel/bensinmotor-lyd.

Det er kun en setting hvor det er akseptabelt å ta en 0-100 (eller 60-120 for å være en tryggere sjåfør) i trafikken, og det er når du kjører en bil med nydelig eksoslyd igjennom en tunell.

Alle andre kan heller reise og gjøre dette på sin lokale dragracebane. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (4 minutter siden):

Med mindre du kjører en småsprek elbil og tror at du må ha gasspedalen i bunnen av gulvet ut av disse situasjonene, da skjønner jeg at alt annet oppleves som tregt.

Det er alltid like kjekt med gutter som akkurat har fått lappen og låner pappa sin elbil. Bånngass ut i rundkjøringen, så det oppstår farlige situasjoner. Jeg har aldri forstått det jaget etter vanvittig bunndrag som en får i elbil, kan egentlig aldri benytte deg av det. Når fartsgrensen er under 50 skal en egentlig kjøre veldig, veldig forsiktig og mykt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Sliter ikke når jeg har elbiler forran meg. Vi har en sprek og en ikke så sprek. Men alle elbiler er spreke fra start i motsetning til de fleste ICE biler. De flytter seg med en gang, i motsetning til det som er nevnt over.

Jeg, uavhengig om jeg kjører en elbil på prøve, varebilen med dieselmotor, privatbilen som er bensin-hybrid eller godværsbilen opplever kun trege trafikanter som trege i rundkjøringen. Disse kjører alt mulig, uavhengig om det er TMS P100 eller en fiat punto med strikk til motor. De er notorisk trege av uvisse årsaker. Påstanden din her antar jeg bare er farget etter egen interesse for elbilen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 minutter siden):

  

Jeg, uavhengig om jeg kjører en elbil på prøve, varebilen med dieselmotor, privatbilen som er bensin-hybrid eller godværsbilen opplever kun trege trafikanter som trege i rundkjøringen. Disse kjører alt mulig, uavhengig om det er TMS P100 eller en fiat punto med strikk til motor. De er notorisk trege av uvisse årsaker. Påstanden din her antar jeg bare er farget etter egen interesse for elbilen.

Legger bare denne igjen jeg son forklarer hele 'problemet'. Vet ikke hvem som er farget jeg..

maxresdefault.jpg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (10 minutter siden):

Det er alltid like kjekt med gutter som akkurat har fått lappen og låner pappa sin elbil. Bånngass ut i rundkjøringen, så det oppstår farlige situasjoner. Jeg har aldri forstått det jaget etter vanvittig bunndrag som en får i elbil, kan egentlig aldri benytte deg av det. Når fartsgrensen er under 50 skal en egentlig kjøre veldig, veldig forsiktig og mykt. 

Fordi måten effekten leveres på gjør at en elbilen kan være ekstra morsom å dytte gasspedalen i bunn. Dog burde pappaguttene og de som kjøper sin første spreke bil her i livet kanskje vurdere å ta bilen på et baneanlegg og teste de der så de og kan lære seg å håndtere kreftene under noe mer kontrollerte. Spesielt siden det virker ofte som om mange har kommet fra en uberkjip dieselpurke uten turbo og null effekt til en sprek elbil.

For øvrig håper jeg meg til det kommer en hel-elektrisk no limmit klasse innen dragracing, for det tror jeg kan by på hinsides akselerasjon når folk med litt for mye penger begynner å pushe grenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...