Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (29 minutter siden):

Noen som har erfaring med mini/bmw hybrid nå når de begynner å bli noen år gamle? Mye krøll? Hvordan er rekkevidden? Vurderer sterkt en mini countryman hybrid når vi kvitter oss med elbil. Har også sett litt på bmw 530e, men synes de er litt for dyre fortsatt. 

Jeg har eid 225XE i 1,5 år - en 2018 mod som jeg hadde fra 2019. Hadde ikke probleme.  Service kosta 0.- over tiden jeg hadde den. Dropp 18 toms hjul er mitt tips. 

Det er også et meget svakt tap på disse, har holdt seg meget godt i pris. Ble oppgradert batteri i 2020. Vi var og er en familie på 3, Axxkid Minikid går inn baki om hun/han/hen foran ikke er så lange. 
 

ACC er god sålenge det ikke er sol. Stor multimedia er digg.

1BAD6242-A4C5-4F98-9316-CA7B02614336.thumb.jpeg.3087fdad804e807780aeb1fa9a07338e.jpeg

Endret av DrAlban3000
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
liehen skrev (44 minutter siden):

Hadde ikke sagt nei takk til det. Han som eier hotellet og leier ut Porschen har en 930 Turbo, hadde ikke sagt nei til den heller. Du har sikkert lest om han før, har også Testarossa, Diablo og flere andre biler.

Lærdalsøren hotell ja. Hadde ikke hatt noe imot å låne GT40-replikaen hans heller!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (24 minutter siden):

Jeg har eid 225XE i 1,5 år - en 2018 mod som jeg hadde fra 2019.

Hvordan opplevde du rekkevidden på vinteren? Trenger ca 20km, så dekker det ganske mye av kjøringen. 

 

Jeg er at billig elbil ikke dekker de kravene vi har, så må nok vente noen år til typ id3 koster 150k. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Hvordan opplevde du rekkevidden på vinteren? Trenger ca 20km, så dekker det ganske mye av kjøringen. 

 

Jeg er at billig elbil ikke dekker de kravene vi har, så må nok vente noen år til typ id3 koster 150k. 

Jeg klarte 33km på sommer (Asker - Oslo)

Jeg klarte omtrent 2 mil på vinter - men! Bilen vil starte uansett, om den må smøres seg selv og gjøre alt en fragile motor må. Dette skjer oftere på vinter, dermed får du noen ganger en motorstart selv om du er låst i El.

Edit: Dette er på motorvei. Wltp er 40km mener jeg, og det klarer du i 60 med rolig input. 2020 modellen har lenger rekkevidde, mener det er 20-30%.

Litt artig at denne samtalen kom idag, da jeg tester en mulig bil selv nå:

FF3DA89E-88B8-4DBB-9F6B-FF12E46BCDD4.thumb.jpeg.1e2f9b76b5ff93dd24ac9be90fc478e9.jpeg

Endret av DrAlban3000
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

liehen skrev (5 timer siden):

Har prøvd den også. Spant litt ved fullt pådrag på motorveien (fra lavere hastighet enn fartsgrensen vel og merke). Morsom bil med fantastisk styring. Annen eksos hadde nok gjort susen, hjalp litt når eksosanlegget var blitt ordentlig varmt. 

Så kult - jeg hadde et par situasjoner jeg og, men bilen er lett å forutse. Jeg må si at der er svært lite som slår følelsen av å kjøre en relativt anonym sedan powered by Ferrari. Opplevelsen er noe helt spesielt, og jeg ser allerede frem til neste tur:

 

onkel_jon skrev (7 timer siden):

I Norge så bikker vel alfaen over 1.3 mill og man kan få 2 m3p for prisen.

eller en s plaid som gruser alfaen rett frem

1.319.900,- faktisk. Pluss årsavgift og vinterhjul. Minus evt prutegrunnlag. Står vel en bil eller to klar for levering så vidt jeg vet, så du kan sikkert runde ned noen femsifra beløp. Har bare prøvd et par biler som gir samme opplevelse og det er R8 og M5. Jo, en Hura Spyder fra Lambo på en italiatur for noen år siden.

Mht pris - Man kan få tre fire Golfer til samme prisen også. Eller rundt 14.200 Big Mac menyer når vi allikevel sammenligner epler og tomater.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (16 minutter siden):

1.319.900,- faktisk. Pluss årsavgift og vinterhjul. Minus evt prutegrunnlag. Står vel en bil eller to klar for levering så vidt jeg vet, så du kan sikkert runde ned noen femsifra beløp. Har bare prøvd et par biler som gir samme opplevelse og det er R8 og M5. Jo, en Hura Spyder fra Lambo på en italiatur for noen år siden.

Mht pris - Man kan få tre fire Golfer til samme prisen også. Eller rundt 14.200 Big Mac menyer når vi allikevel sammenligner epler og tomater.

Ligger vell noen brukte ute til rundt 700k, gleder meg til de blir veldig billige. Er visstnok litt kompliserte å skru på. Mye avanserte løsninger, må demontere mye når en utfører arbeid. Venn av en venn jobber på alfa i stavanger, der er det flere innom regelmessig.

En annen bil som begynner å bli attraktivt priset: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=256418992

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (10 minutter siden):

Ligger vell noen brukte ute til rundt 700k, gleder meg til de blir veldig billige. Er visstnok litt kompliserte å skru på. Mye avanserte løsninger, må demontere mye når en utfører arbeid. Venn av en venn jobber på alfa i stavanger, der er det flere innom regelmessig.

En annen bil som begynner å bli attraktivt priset: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=256418992

Jupp. 700k så har du spart en del. FCA ga bilene lang garanti en periode så du er jo spart for de dyreste overraskelsene med det første med en nyere bruktbil, om det kan kalles en trøst. Alfa er nok bedre enn hva det var, men dog…

Er mye kjøreglede i A-klasse, de oppleves som hakket vassere enn både Audi og BMW sine alternativer, og de er godt skrudd sammen.

Jeg snubler ellers over at Polestar åpner for reservasjon av Polestar 6 nå. Det er et design jeg falt umiddelbart for, men kommer jeg hjem med enda en toseter så klikker fruen. Ikke minst pga estimert pris på $200k.
Løp og kjøp her:
https://www.polestar.com/no/polestar-6/

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Retroman skrev (21 minutter siden):

jeg snubler ellers over at Polestar åpner for reservasjon av Polestar 6 nå. Det er et design jeg falt umiddelbart for, men kommer jeg hjem med enda en toseter så klikker fruen. Ikke minst pga estimert pris på $200k.
Løp og kjøp her:
https://www.polestar.com/no/polestar-6/

Det eneste som har skuffet meg mer en Polestar 2 det siste året må være EV6. Elendig skrudd sammen og full av bugs. Knirker mye, spesielt i seter og bagasjerom. Kniterer og knaker fra der setebeltet er festet rett med øret. Kommer også mye ymse knriking fra dash. Masse bugs som jeg ikke får fikset. Bilen skrur seg feks kun av om jeg åpner pasasjerdøren. Får ikke oppdatert OTA, må alltid inn på verksted. Har vært 6x mer på verksted en den forrige bilen vår, men må 1/6 av tiden. Fysj. Gleder meg til den blir solgt.

 

Retroman skrev (25 minutter siden):

Er mye kjøreglede i A-klasse, de oppleves som hakket vassere enn både Audi og BMW sine alternativer, og de er godt skrudd sammen.

I samme prisklasse kan du få en Panamera også, både med v6 diesel, bensin og suge åtter. Det frister også litt, men jeg snublet over denne som jeg seriøst må vurdere når polestaren er vekke: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=267955026

Lenke til kommentar

Største problemet med enkelte PHEV på vinteren er at de er avhengige av motoren for å generere kupevarme og om sommeren er de avhengige av motoren for å drive rundt AC Kompressoren, uten at jeg vet hvordan systemet her fungerer på BMW/Mini PHEV'ene, en Hyundai Ioniq PHEV jeg kjørte en stund var vertfall slik.

Hadde derimot en Volvo V60 PHEV 2016 modell som hadde ganske genialt system for å kjøre hel elektrisk, der var AC kompressor elektrisk drevet samt en hadde mulighet for PTC heating av luft om en eksempelvis ville forvarme bilen når den sto inne i en garasje, men den mest geniale funksjonen var at den hadde en dieselvarmer separert fra motoren slik en kunne bruke denne på vinteren slik en slapp å sveive igang den 2,4 liter store rekke femmeren og samtidig ikke bruke opp halvparten av batteriet på varme :)

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Veldig lurt! 
 

Når det er skikkelig kaldt starter bensinmotoren på 225XE, men det hjelper fælt å formvarme med bilen plugget i. Deilig varm bil og bedre rekkevidde. Dette er et problem de dagene det er kaldere enn 5 minus som jo ikke er så mange (?)

Økonomien med en 225XE blir rasert i det du drar på masse langturer - som andre hybrider (ikke dieselhybriden kanskje) Bruker du mye elektrisk kan du kjøre hele vår-sommer-høst uten å bekymre deg, og dagene med ekstrem kulde vil medføre et økt forbruk av the forbidden juice.

Noe som er litt slitsomt med BMWen er ACC som er veldig følsom for sollys - om det er en funksjon som er mye i bruk.

Endret av DrAlban3000
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (18 timer siden):

Det eneste som har skuffet meg mer en Polestar 2 det siste året må være EV6. Elendig skrudd sammen og full av bugs. Knirker mye, spesielt i seter og bagasjerom. Kniterer og knaker fra der setebeltet er festet rett med øret. Kommer også mye ymse knriking fra dash. Masse bugs som jeg ikke får fikset. Bilen skrur seg feks kun av om jeg åpner pasasjerdøren. Får ikke oppdatert OTA, må alltid inn på verksted. Har vært 6x mer på verksted en den forrige bilen vår, men må 1/6 av tiden. Fysj. Gleder meg til den blir solgt.

 

I samme prisklasse kan du få en Panamera også, både med v6 diesel, bensin og suge åtter. Det frister også litt, men jeg snublet over denne som jeg seriøst må vurdere når polestaren er vekke: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=267955026

Ja. Kia er inne på noe mht design, men jeg opplever fortsatt at kinesiske og koreanske biler leveres med stiv billigplast i interiøret. Ser mye mulig bra ut på bilder, men er like fleksible som betong.

Fikk en BMW 530e leiebil på en ukes tid og var svært fornøyd med bilen. Ser ut som ca samme utstyrspakker som den du linker til, med seter som er svært komfortable.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Retroman said:

Volkswagen skal visst bare selge elbiler fra 2024. Lykke til? Spesielt med varebilsalget…

Begynner jo å komme en del elektriske varebiler og VW har vel planer om å lage noen flere enn de tilbyr nå.

Men de bruker vel bare ett annet merke på fossilbilene sine fremover.

Slik som Mercedes som også bare skal lage elbiler fra 2025, men de vil fortsatt lage fossilbiler under navnet AMG.

Flere fylker setter jo også krav om at alle drosjer skal være elektriske innen 2025. Snart er elbil normalen.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Forhåpentligvis blir det da et push på og gjøre elvarebilene bedre. Dårlig rekkevidde og dårlig komfort er min erfaring med en Nissan E-NV200. Nå er kanskje denne modellen en av de billigste på markedet, men jeg opplever våre Volkswagen Caddyer med dieselmotor som mye mer komfortable å både kjøre og være i.

Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (6 timer siden):

med dieselmotor som mye mer komfortable å både kjøre og være i.

Fossilt er generelt mer komfortabelt, med noen få unntak. 

 

Veldig spent på hvordan bruktmarkedet utvikler seg. Vedvarende høy bensinpris kan åpne opp for mange spennende kupp. Kanskje vi får tilnærmet tyske priser på en del biler? Jeg er veldig lite bekymret for å kjøpe 10 år gammel fossilt, men sliter veldig med å gjøre det samme med batteribiler. Føler meg trygg på at jeg kan finne ut av det meste på fossilt. Jeg skal snart på høyspentkurs for å jobbe med 800v batterier på 1MW+, så kanskje det kurer skrekken. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Nimrad said:

Mener du det? Fossilt er veldig ukomfortabelt sammenlignet med el. Kan ikke forstå at du mener det der

Må si meg enig med den. Faktisk ikke en eneste ting jeg savner med den gamle dieselbilen min 😅

Den hadde ikke noe fin motorlyd da. Bare kakklet..

Har noen dieselbiler i bruk på jobb men driver å gradvis bytter ut bilparken med elbiler nå, og alle er meget fornøyde med det.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...