Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Det er også helt tullette at en Lambourghini som kjøres 200km i året skal koste 2 milioner i avgifter mens en drosjeprius som kjører 30 000km i året og forurenser mange mange ganger mer skal koste en tiendedel.

 

Her er det snakk om behov. En drosje har faktisk et bruksområde, noe en Lamborghini ikke har utover det å booste selvtilliten til den allerede alt for selvopptatte eieren. Misforstå meg riktig; jeg er ikke positiv til høye avgifter. Å sammenligne en arbeidsplass og et samfunnsnyttig transportmiddel med et leketøy blir feil.

Og her har vi jo igjen en standard nordmann. Har en stakkar prioritert en interesse som ikke stemmer med felleskapet, så mobiliserer janteloven. "booste selvtilliten til den allerede selvoptatte eieren". LOL!

 

Bilavgiftene kalles "milgjøavgifter" noe som er pissprek fra ende til annen. Lamboen, som står i garasjen 99% av året, forurenser på langt nær så mye som en helt normal familiebil. Hvorfor skal da denne lamboen koste 10 ganger så mye i avgifter?

 

Greit, si at drosjer er fratatt fra samenligningen, og heller se på en normal familienbil. Om man beveger seg utenfor de store byene, og har en gjenomsnittsfamile, så blir det fort 20 000km i året. Igjen, hvorfor skal lamboen koste mer? Når den helt klart både forurenser mindre og sliter mindre på veinettet?

 

Skal det være avgift på morro? Skal det være avgift på alt som er ut over normalen? Kansje vi skal inføre en Jante-avgift, slik at alle som avviker fra det statlig fastsatte levesettet må betale avgift?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50.000 dollar ja.

 

Å betale ned et studielån på ett år er jo relativt ambisiøst -- men å betale det ned over 5 år er helt oppnåelig for de aller fleste mennesker med en normalt god inntekt, noe man gjerne får etter å ha tatt en mastergrad i et yrke som er etterspurt og behøvd i samfunnet.

50.000 kroner faktisk. Per semester

 

O rly?

 

The estimated cost of attendance for 2011-12 is $52,670 ...

 

http://www.princeton.edu/admission/financialaid/cost/

Lenke til kommentar

Nei, de er ikke øremerket vei og det har heller aldri vært meningen. Alle skatter og avgifter samles opp i en svær pott, og den fordeles ut der det trengs -- selv om mer godt kunne vært brukt på infrastruktur.

Du mener altså at en særavgift i samfunnet skal gå til felleskassen?

Dersom det trengs mer til sykehus og skoler, øk den generelle skatten. Det er ikke slik at bilførere skal betale MER av skole og sykehus enn en som tar buss.

 

Det burde være en klar sammenheng mellom hvor avgiften kreves, og vha den går til. Avgift på røyk burde gå til sykehus, avgift på alkohol burde gå til sykehus og politi, avgift på vei burde gå til vei og dels sykehus. Avgifter på biler til sykehus, miljø og vei, og avgifter på bensin utelukkende til miljø.

 

Trenger man å ruste opp skoler skal dette skje over skatteseddelen, ikke via avgifter på vei, bil, tobakk, alkohol etc etc. Felleskapets goder skal ALLE være med å betale.

 

Det er også helt tullette at en Lambourghini som kjøres 200km i året skal koste 2 milioner i avgifter mens en drosjeprius som kjører 30 000km i året og forurenser mange mange ganger mer skal koste en tiendedel.

Jeg mener at alle avgifter bør fordeles der det er nødvendig, slik at man kan gjøre de ekstra store investeringene uten å spare i mange år og lage et par tonn med papirarbeid for å frigjøre litt kapital -- enten det ett år er på å finansiere hurtigtog mellom Oslo og Kristiansand, bygge ny E39 til Stavanger eller få et sterkt militær med store skip, fly og gudene vet hva.

 

Det er ikke slik at du kan skrive på selvangivelsen at du vil at dine skattepenger skal brukes på akkurat den skolen, eller kanskje på å male om sykehuset i byen fordi du ikke liker fargen. Det fungerer ikke slik, og pengene brukes der det trengs, uavhengig av opprinnelse.

Lenke til kommentar

50.000 dollar ja.

 

Å betale ned et studielån på ett år er jo relativt ambisiøst -- men å betale det ned over 5 år er helt oppnåelig for de aller fleste mennesker med en normalt god inntekt, noe man gjerne får etter å ha tatt en mastergrad i et yrke som er etterspurt og behøvd i samfunnet.

50.000 kroner faktisk. Per semester

 

O rly?

 

The estimated cost of attendance for 2011-12 is $52,670 ...

 

http://www.princeton.edu/admission/financialaid/cost/

Jaja, jeg tok feil, flott. Men igjen. Hvor i Norge finner du et universitet som kan sammenliknes med de amerikanske i kvalitet? Nei, jeg ror ikke meg unna, jeg SPØR. De to beste i Norge, Bergen og Oslo, ligger på 150 på flere ulike rankinger. Princeton, Yale, Harvard og MIT ligger på Topp 20, Harvard er nummer 2 på den lista.

 

Du får iallefall mye mer der borte enn her.

Lenke til kommentar

Nei, de er ikke øremerket vei og det har heller aldri vært meningen. Alle skatter og avgifter samles opp i en svær pott, og den fordeles ut der det trengs -- selv om mer godt kunne vært brukt på infrastruktur.

Du mener altså at en særavgift i samfunnet skal gå til felleskassen?

Dersom det trengs mer til sykehus og skoler, øk den generelle skatten. Det er ikke slik at bilførere skal betale MER av skole og sykehus enn en som tar buss.

 

Det burde være en klar sammenheng mellom hvor avgiften kreves, og vha den går til. Avgift på røyk burde gå til sykehus, avgift på alkohol burde gå til sykehus og politi, avgift på vei burde gå til vei og dels sykehus. Avgifter på biler til sykehus, miljø og vei, og avgifter på bensin utelukkende til miljø.

 

Trenger man å ruste opp skoler skal dette skje over skatteseddelen, ikke via avgifter på vei, bil, tobakk, alkohol etc etc. Felleskapets goder skal ALLE være med å betale.

 

Det er også helt tullette at en Lambourghini som kjøres 200km i året skal koste 2 milioner i avgifter mens en drosjeprius som kjører 30 000km i året og forurenser mange mange ganger mer skal koste en tiendedel.

Jeg mener at alle avgifter bør fordeles der det er nødvendig, slik at man kan gjøre de ekstra store investeringene uten å spare i mange år og lage et par tonn med papirarbeid for å frigjøre litt kapital -- enten det ett år er på å finansiere hurtigtog mellom Oslo og Kristiansand, bygge ny E39 til Stavanger eller få et sterkt militær med store skip, fly og gudene vet hva.

 

Det er ikke slik at du kan skrive på selvangivelsen at du vil at dine skattepenger skal brukes på akkurat den skolen, eller kanskje på å male om sykehuset i byen fordi du ikke liker fargen. Det fungerer ikke slik, og pengene brukes der det trengs, uavhengig av opprinnelse.

Og dermed straffes de som er 100% avhengig av egen bil for jobb eller sykdom f.eks.

Lenke til kommentar

Hva er den mest sporty bilen man kan få for under 100k egentlig:D?

Honda Prelude:P?

Sporty som i sportsbil, eller sporty som familiebil med gode kjøregenskaper/gode muligheter for kjøregenskaper (senking/avstivning med fjører eller coilovers, stag rundt om)?

 

Sportsbiler finns det mye spennende, men jeg vet ikke kvaliteten på de nevnte under 100.000:

Mazda RX7 FC

Toyota Celica GT4

Toyota Supra Mark 3

Nissan 200SX S13

 

Familiebiler og couper:

Audi A4 og VW Passat funker greit på veien, og 1.8T drar godt, særlig med chip :)

Audi A3 1.8T

VW Golf Mk3 VR6 eller Golf IV 1.8T

BMW 325i av ymse slag

Toyota Corolla AE92 1.6 4A-GE 124hk (viktig den motoren her!)

Honda CRX

Honda Prelude

Fiat Uno Turbo

Honda Civic VTi (1.6 160hk)

Honda Accord 2.2 VTi (2.2 180-200hk en plass tror jeg)

 

Kan ikke garantere kvalitet og pris på disse nevnte, da markedet endrer seg konstant :)

Lenke til kommentar

Sporty som i en sportsbil ja :innocent:

Honda Prelude er jo ikke akkurat en familiebil, kanskje den skulle ha vært på lista over? Eller i hvert fall de som er stylet:P

Jeg la den i coupeer/familiebiler, sammen med CRX og Corolla GTI, da jeg regner en sportsbil som en coupe med bakhjulstrekk eller firehjulstrekk. Er du uenig, okei, men jeg mener fortsatt det ikke er en sportsbil uten nevnte.

 

Subaru Impreza ligger vel på rundt 125k, familieræcer det også.

Lenke til kommentar

Jeg har en Mazda RX7, så det er jo greit. Men det er mye penger å bruke på en RX7, så jeg vil ikke anbefale den til noen som ikke skrur bil selv, da man må overhale motoren hvr 100-200.000km, og det koster 25.000 på verksted beregnet for Wankel-motorer, som er få av, eller 6.500-12.000 selv.

 

Celica GT4, Nissan 200SX, Subaru Impreza, evnt Audi A4 1.8T Quattro, eller Passat 1.8T 4Motion (sistnevnte er sjelden, og kom bare i 2001-modell og nyere, ergo veldig dyre enda).

 

Men Corolla GTI er en moro bil, har ikke kjørt den, men har suttet på. CRX med 145hk-motor drar også veldig godt, og 160hk drar enda bedre.

 

Det er opp til deg, se på wikipedia og autodb :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...