Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Sydvest skrev (22 timer siden):

Hvor ofte bør man bytte girkasseolje? Skal ha Toyota til å skifte motorolje og fylle på AC-gass. De skulle da ha 750 kr for å skifte olje på girkassen, men det sa han jeg snakket med egentlig ikke var nødvendig, siden det ikke var noe intervall på dette

Er det manuell? Bare få det gjort uansett. Blir bedre etterpå. 

 

Hvilken hybridbil ville dere kjøpt til 2-300k? Vurderer å gå tilbake fra elbil, og hybrid er mest aktuelt da. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Sjørøver said:

2! Dager med bremseklosser på den bilen. Alt som kunne gå galt, gikk galt. Måtte Borre, sveise og varme alt. Manglet deler og mye mikmakk, en bil til vrakpant. 

Det er derfor man gjør litt vedlikehold på bremser 1 gang i året eller hvert annet år. Skrur ting løst, vasker og smører. Da har man alltid gode bremser og aldri fastrustet bolter.

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Det er derfor man gjør litt vedlikehold på bremser 1 gang i året eller hvert annet år. Skrur ting løst, vasker og smører. Da har man alltid gode bremser og aldri fastrustet bolter.

Ja, men dette var som sagt en "ny" bil til prisen av vrakpant. 

Lenke til kommentar

Og jeg innser at jeg kunne likesågodt ha bygget meg ny eksos istedenfor å fikse eksisterende for å få ned støynivået i forbindelse med EUkontroll. 

Skulle bare bytte til lyddempere. Har endt opp med å montere stabilisatorrør, innsett at jeg må flytte de nye lyddemperene lengre bak på bilen så de ikke ligger i ramma og høyst trolig må ha to lyddemper til. Lenge leve gammel v8.

 

Er det ikke gøy å fikse bil selv? Tidvis frister det å bare sette alt bort og heller jobbe de timene ekstra på jobb. 

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Ikke for å spore av diskusjonen deres, men er det noen her som har/har hatt en Skoda Kodiaq, men testet en Volvo XC90 (begger fra 2017-ish)?
Vi har behov for ny bil og Skoda Kodiaq treffer blink på alt, men er tvilende på kvalitet da dette er en VAG-bil. En Volvo XC90 treffer også blink, men blir fort 100k dyrere, men igjen føler jeg Volvo har høyere driftsikkerhet (scorer også høyere på NCAP).
Har lest meg grønn på ulike tester og videoer, men er lett for folk som lever av biltester å være pirkete.
Noen som har råd om for og mot? Hadde satt stor pris på det. :) 

Lenke til kommentar

Har kjørt begge deler. Volvoene er premium så der er finish og materialkvalitet høyere. XC90 er en godt bygd bil. Når der er sagt er Skoda godt sammenskrudde biler (ofte bedre enn konsernsøsknene) , og toliters dieselen til VAG er en av de beste og mest solide motorene. Hadde jeg kunnet velge og de 100k samt høyere driftskostnader ikke er nevneverdig avgjørende hadde allikevel jeg valgt Volvoen. Typiske feil kan du nok Google deg frem til.

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Retroman said:

Har kjørt begge deler. Volvoene er premium så der er finish og materialkvalitet høyere. XC90 er en godt bygd bil. Når der er sagt er Skoda godt sammenskrudde biler (ofte bedre enn konsernsøsknene) , og toliters dieselen til VAG er en av de beste og mest solide motorene. Hadde jeg kunnet velge og de 100k samt høyere driftskostnader ikke er nevneverdig avgjørende hadde allikevel jeg valgt Volvoen. Typiske feil kan du nok Google deg frem til.

Ok, takk for svar!
forhørte meg med en bekjent som skrur på Skoda merkeverksted som nevnte følgende reparasjoner på Kodiaq'ene de får inn:

- Låsekasser rundt om som slutter å virke
- Mekanisk dørbeskytter som kommer ut av stilling
- Forurensing av kjølevann
- Noe lyd fra registerreimer på dieselmotorene
- Noe kjølevannslekkasje fra vannpumpe på motor
- Litt feil på glødeplugger
- Litt feil på automatisk bakluke åpning

Det han legger vekt på er kjølevann/vannpumpe og registerreim som må sjekkes opp i på bruktbiler.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (8 timer siden):

Folk med XC90 (Modell 2016-2020), har det vært noe komponentfeil, elektronikk eller mekanisk?
Er det dyre servicer, hva er høyest utgiftspost for denne bilen?

Av de jeg har hørt som har hatt  er det en del som har en del elektronisk tulleball i hvert fall. De første årgangene hadde jeg nok unngått.

Lenke til kommentar
14 hours ago, oOF said:

Av de jeg har hørt som har hatt  er det en del som har en del elektronisk tulleball i hvert fall. De første årgangene hadde jeg nok unngått.

Vil det si mer Software feil eller elektroniske komponenter som har sviktet?
Jeg kan forsåvidt leve med litt tregt infotainment system og slikt, men ikke med f.eks elektrisk bakluke som ikke åpner, radio/BT som ikke fungerer, osv.

Ville du anbefalt å gå for en 2018 modell, kanskje?

13 hours ago, Sjørøver said:

Alt av Volvo med hybrid er sørgelige greier. Ikke verdig en "premium" bil. 

Er selv tvilsom til hybrider, spesielt da service blir ofte dobbel så dyrt (Service på 2 drivlinjer).

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (2 timer siden):

Er selv tvilsom til hybrider, spesielt da service blir ofte dobbel så dyrt (Service på 2 drivlinjer).

Det er ikke tilfelle. Problemet med Volvo sitt system er at det er lite intuitivt. Samtidig er det ca 80hk på bakhjulene og ca 330hk på framhjulene. Elmotor bak og en firer framme. 

Lenke til kommentar

Ut fra situasjonen i markedet vil jeg nok si at 5-6 år gamle plugin hybrider oversvømmes på markedet nå og prisene er i fritt fall. Nevner i fleng, X5-40e, 330e, 530e, c350e, e350e, v90t8, xc60t8, xc90t8.

Å eie en slik utenfor garanti kan bli særdeles dyrt. Man bør nok ha maskinskade forsikring dersom man ikke liker å gamble. Bilene er tyngre og langt mer kompliserte enn en vanlig forbrenningsmotor. Bmw f.eks hadde store problemer med KLE unit på sine hybrider, og bilen nekter da å kjøre. Pris = dyrt.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (12 timer siden):

Vil det si mer Software feil eller elektroniske komponenter som har sviktet?
Jeg kan forsåvidt leve med litt tregt infotainment system og slikt, men ikke med f.eks elektrisk bakluke som ikke åpner, radio/BT som ikke fungerer, osv.

Ville du anbefalt å gå for en 2018 modell, kanskje?

Er selv tvilsom til hybrider, spesielt da service blir ofte dobbel så dyrt (Service på 2 drivlinjer).

Som en sa: 'No tør æ itj ha XC90n længer, garrantin går ut'. Jeg hadde ikke kjøpt noen Volvo-hybrid uten garanti, dvs at jeg ikke hadde tatt sjansen på å kjøpe en Volvo-hybrid i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...