Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (Akkurat nå):

Du er vell ikke litt glad i Honda tilfeldigvis?

Hva får deg til å tro det? 😄

Det var en del tilfeldigheter i dette også. Det var den som hadde de rette egenskapene til rett pris, men finnsøket mitt hadde utvalgte bilmerker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/11/2022 at 6:46 PM, Gavekort said:

Litt gøy å være tilbake til manuell giring og turtallsvillig bensinmotor.

Det forstår jeg godt. Vi kjøpte tidligere i år en mindre praktisk bil til alt av småkjøring og etter hvert øvelseskjøring, en 5 år gammel Fiesta med 100 hk bensin. Ikke supersprek, men fungerer greit på bil som veier litt over et tonn. Men at den lille bilen med liten motor skulle gi såpass med kjøreglede hadde jeg ikke ventet, og gøy med manuelt gir igjen ja. Direkte og fin styring, men en anelse for lett. Frister faktisk med en liten GTI-utgave av noe i samme størrelsen, men Fiesta ST av den modellen har jeg sett kun som 3-dørs.

Honda har hatt noen fine bensinmotorer. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (7 timer siden):

Hvilke egenskaper var du på jakt etter? 

Pålitelig, god bagasjeplass, bensin, manuell, takrails, tilhengerkrok, enkel deletilgang, community og ikke dørgende kjedelig.

liehen skrev (8 timer siden):

Det forstår jeg godt. Vi kjøpte tidligere i år en mindre praktisk bil til alt av småkjøring og etter hvert øvelseskjøring, en 5 år gammel Fiesta med 100 hk bensin. Ikke supersprek, men fungerer greit på bil som veier litt over et tonn. Men at den lille bilen med liten motor skulle gi såpass med kjøreglede hadde jeg ikke ventet, og gøy med manuelt gir igjen ja. Direkte og fin styring, men en anelse for lett. Frister faktisk med en liten GTI-utgave av noe i samme størrelsen, men Fiesta ST av den modellen har jeg sett kun som 3-dørs.

Honda har hatt noen fine bensinmotorer. 

K20 er en gøyal motor, og har ikke så ille lyd når i-VTEC slår inn på ca. 80% gasspådrag. Ulempen er at den fine lyden koster mye drivstofføkonomi i en allerede tørst bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forsikringsagent ringer om å bytte forsikring. 

 

Firmabil, X5 50i. Driver bilbutikk. 

Han nevner jo da fullkasko vs maskineskade osv og kommer jo med alle salgstriks med "ja hvis motoren havarerer er bilen borte" 

 

"Eh, tja. Jeg vet ikke om du så det, men firmaet du ringer og prøver selge forsikring er faktisk en bilbutikk som vil si jeg har god kompetanse på både bil og forsikring, så jeg klarer meg nok fint og motoren havarerer nok ikke ut av det blå" 🙏🤣

Lenke til kommentar

Telefonbruk (uoppmerksomhet generelt), fart og rus er vel hovedårsakene til ulykker i bil. Med rus kommer gjerne høy fart i tillegg.

MC har alltid hatt et dårlig rykte, og det blir dessverre ikke bedre heller. Det er også ekstra trist når det er snakk om så unge mennesker - når det er sagt, så opplever jeg de på lett-MC stort sett som de mest aggressive og fartsglade motorsyklistene. De kjører gjerne i grupper som kompisgjeng, og her er det nok mye internt press på hvordan du skal kjøre og "se ut" i trafikken.Dette paret med uerfarenhet på motorsykkel, spesielt området som er teknisk kjøring. Kjøreopplæringen på MC før du får førerkortet er god i Norge den,  men den gir deg bare det aller mest essensielle av "ferdighet".

Det er hva du gjør når du innser at du har kommet inn i svingen i alt for høy fart, eller når du innser at du ikke klarer svingen, som er det som redder livet ditt. Dette kommer nok bare med erfaring, og er dyrekjøpt når det først går galt. Selv om disse lett-syklene ikke er høyt motoriserte, tillater de fortsatt god akselerasjon og mer en god nok topphastighet.

Må da også inkludere at mange av de yngre er svært dårlig utstyrt på bedkledningssiden. Det er ofte "absolutt minimum", bare hjelm og et par hansker.

 

Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (11 minutter siden):

Selv om disse lett-syklene ikke er høyt motoriserte, tillater de fortsatt god akselerasjon og mer en god nok topphastighet.

Det er jeg svært uenig i. De går helt elendig, men er ofte veldig gode å kjøre. Det slurves dog ofte på dekk og bekledning. Merkelig når foreldre sender det mest dyrebare de har ut i trafikken under sånne forhold. 

 

Vertical^ skrev (13 minutter siden):

MC har alltid hatt et dårlig rykte, og det blir dessverre ikke bedre heller.

Du bør se tilbake i statistikken, så endrer du nok mening. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (16 timer siden):

Lurer på hva resultatet av dette blir. Spesielt med tanke på at de er blitt lunkne til nyere og sikrere veier. 

Screenshot_20220626-183942_Chrome.jpg

Utkommet er gitt. Det blir (som vanlig) et krav om lavere fartsgrenser og enda mer omfattende trafikkopplæring for å få sertifikat. Spesielt på MC. Uansett hva årsakssammenhengen på disse ulykkene var.

Edit: Jeg glemte krav om høyere bøter og mer (farts)kontroller. Mer midler til UP.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Som motorsykkelfører har du tolv ganger høyere risiko for å dø i trafikken enn bilførere, konstaterer produkteier MC Jan Harry Svendsen i NAF.

De fleste ulykker skjer faktisk rett etter sesongstart og frem mot sommerferien. Da er gamle ryttere rustne, og ferske sjåfører er uerfarne. Tre av fire utforkjøringer på MC er i sving. Det kommer av dårlig avpasset fart, som det kan være flere grunner til.

– Erfaring er den enkeltfaktoren som i størst grad avgjør om en potensielt farlig situasjon blir en ulykke. I halvparten av ulykkene har føreren mindre enn to års erfaring, sier han.

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/mc-ulykker-skyldes-mangel-pa-erfaring

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri turt å kjøre MC i trafikken.

Ellers syns jeg det er litt vanskelig å forholde seg til denne såkalte statistikken. De sier de skal endre fartsgrenser, jobbe for mindre ruskjøring osv., som jo er vel og bra hvis det er årsakene, men er det egentlig behov for "krisemøter"? Fartsgrensene har vel ikke gått opp siden de foregående årene og heller ikke opplæringen blitt dårligere? Jeg frykter vi lures av tilfeldigheter. Korte og mindre gjennomtenkte tiltak er ikke veien å gå i mine øyne(uten at jeg er noen ekspert). Vi bør se langsiktig, det er ikke unaturlig at disse tallene svinger. Og selv om vi har en nullvisjon på dødsulykker så må man veie dette mot noe. Man kan fint sperre alle biler på 20km/t og bli kvitt alle dødsulykker, men det blir litt vel drøyt. Se langsiktig på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (14 timer siden):

Jeg hadde aldri turt å kjøre MC i trafikken.

Pingle! 😉

Nimrad skrev (14 timer siden):

Ellers syns jeg det er litt vanskelig å forholde seg til denne såkalte statistikken. De sier de skal endre fartsgrenser, jobbe for mindre ruskjøring osv., som jo er vel og bra hvis det er årsakene, men er det egentlig behov for "krisemøter"?

Symbolpolitikk! Trygg Trafikk (o.l.) er ute etter å øke statsstøtten, og må vise "handlekraft".

Ulykkestallene er høye sammenlignet med de 2 siste (korona)årene, men ikke sammenlignet med årene før pandemien.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (26 minutter siden):

Symbolpolitikk! Trygg Trafikk (o.l.) er ute etter å øke statsstøtten, og må vise "handlekraft".

Jeg syns Trygg Trafikk sin uttalelse var mye mer edruelig enn de andre som uttalte seg. 

Hanhijnn skrev (26 minutter siden):

Ulykkestallene er høye sammenlignet med de 2 siste (korona)årene, men ikke sammenlignet med årene før pandemien.

Det stemmer ikke. Vi er godt over 2017, 2018 og 2019 som ikke var noe koronaår. Mai var den verste siden 2008. 
Men jeg syns det blir for enkelt. Sånne statistikker vil svinge, hvertfall når man singler ut en og en måned. Det er mye tilfeldigheter her, og ikke nødvendigvis en trend med økende ulykkestall vi ser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...