Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men la meg reformulere spørsmålet mitt:

Opel var veldig kult blant mange på 70, 80 og under tvil nittitallet. Legger ved et knippe biler som jeg selv synes er kule:

https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Rekord

https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Senator

https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Calibra

https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Omega

https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Monza

https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Manta

https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Kadett

Men opel sin storhetstid tok ganske brått slutt, en gang på sent 90 eller tidlig 00-tallet. Jeg tror det har med at de lagde flere lite spennende/dårlige biler som ikke appellerte til folk. Det kom også mange gode konkurrenter på den tiden.

 

Grunnen til at jeg stiller dette spørsmålet er at jeg og noen kamerater har hatt en pågående diskusjon rundt dette i en stund. Kan BMW bli den neste Opel? De lager færre og færre modeller som appellerer til oss som var tidligere målgruppe. Det er kommet veldig mange sterke konkurrenter fra uventet hold. Model 3 er betydelig mer populær en 3 serie feks. Det nye designet er polariserende. Det ser ut som motorsport er i mindre fokus, selv om hele merket er dyrket rundt det. 

En viktig ting for BMW er at Europa ikke lenger er fokusområdet deres, da det selges mest i Asia og USA. Det kan forklare deres strategi skifte. Porsche blir sett på som et SUV merke i Kina for eksempel.

 

Se denne for kontekst.

Og denne: https://youtu.be/5o4kKuOFToo
 

FG0qKomXwAwDRY4.jpeg

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar

Opel var vel ikke kjent for å ha så god rustbeskyttelse heller?

En bekjent eide en Omega med V6 motor som var temmelig kvass.

Men vi var litt stuss på hva det egentlig var som holdt baksetet på plass, for hele undersiden av bilen var nesten borte 😅

Dette var i nord hvor det saltses veldig lite i tillegg. Eide selv en nesten rustfri og eldre Ford Sierra på den tiden så det gav jo litt perspektiv.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Mmm Opel Calibra. Min (nesten) oppnåelige våte tenåringsdrøm. Den og Toyota MR2..

Angående Opel:
Fikk en Insignia leiebil på ferie i Italia en gang for noen fire-fem år siden(huka av på «BMW eller tilsvarende»), så jeg ble først rimelig skuffa. Tok ikke i mot bilen uten en hissig, men akk resultatløs, diskusjon. Ut i P-huset og finner en beige/lys brun «Skropel» der jeg går med hengende hode etter å ha erkjent nederlaget mot en sta og hissig Hertz-Italiener. Satte meg inn og… det var faktisk ikke så gærent. Bilen var fully loaded og stod ikke mye tilbake på noe. På den tiden kjørte jeg Audi A5 privat så selvfølgelig var Opelen ikke like bra, og mer folke-premium, men fullt ut en ganske bra bil.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Retroman skrev (54 minutter siden):

Satte meg inn og… det var faktisk ikke så gærent. Bilen var fully loaded og stod ikke mye tilbake på noe. På den tiden kjørte jeg Audi A5 privat så selvfølgelig var Opelen ikke like bra, og mer folke-premium, men fullt ut en ganske bra bil.

Sikkert betydelig bedre en VW. Men det forsterker egentlig bare poenget. Bilene de lager er ganske OK, men hvorfor vil ingen ha de? Hvorfor klagde du når du fikk en helt OK Opel? Tror det har veldig mye med image å gjøre.

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet først så tror jeg det er flere årsaker til at det ikke er kult lenger. Folk har fått bedre økonomi og kjøper generelt dyere biler, samtidig ble bilene til Opel ganske kjedelige etter hvert. Se f.eks. på Vectra C. Når de senere kom litt mer tilbake ift. design m.m. var det muligens litt sent. 

Opel er jeg vokst opp med/i.. Ascona B var den første Opelen faren min hadde. Husker ikke så mye av den. Så var han innom Mazda før det var tilbake til Opel med Ascona C (1982) med folkemotoren på 90 hk (bensin), deretter Ascona C facelift (1985) med 115 hk og injection, den var litt mer uvanlig den gangen og ganske kvikk. Bilene veide jo ca et halvt tonn mindre enn i dag. I 1987 ble det Omega (122 hk) og deretter Vectra A (115 hk) i 1989. Alle disse tre bilene var det utrolig mye feil med. Soltak som lakk, seterygg som gikk lenger og lenger ned/bak av seg selv, injectionsystem (Ascona), tenningslås, dørlås som fulgte med nøkkelen ut (Vectra), håndtak i taket som løsnet så farmoren min satt med det i hånda og masse annet. Faren min var faktisk i bladet Motor med Omegaen ("mandagsbil"). Så hadde vi et opphold med Honda Accord før faren min måtte Gi Opel et siste forsøk med Vectra B. Den tror jeg ikke det var fullt så mye tull med.

Personlig synes jeg f.eks. Insignia virket som en ganske ok bil sammenlignet med andre i samme klasse, men gammeldags og treg automatkasse etc. Kvalitetsfølelsen syntes jeg derimot var ok. Syntes ikke den stod tilbake for Mercedes C-klasse W204 (pre facelift) da jeg satt inni og så på både design og materialvalg. Opel fikk både på 80- og 90-tallet ganske mye positiv omtale i tester med fine motorer, kjøreegenskaper og komfort.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (18 timer siden):

Sikkert betydelig bedre en VW. Men det forsterker egentlig bare poenget. Bilene de lager er ganske OK, men hvorfor vil ingen ha de? Hvorfor klagde du når du fikk en helt OK Opel? Tror det har veldig mye med image å gjøre.

Jeg klagde fordi jeg hadde huket av på «Premium». Opel er ikke premium. Italieneren var uenig: lyse skinnseter, glasstak og DAB-radio = premium.

Og imaget til Opel har nok også endret seg veldig i Norge. Men jeg kunne fint vurdert VW og Opel mot hverandre. Men ikke BMW/Mercedes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se bmw bli neste opel, bmw sammen med tesla er jo noen av få merker som faktisk er unike som ikke er medlem av en stor familie som lager like biler bare med litt annet interiør og merke foran.

Opel gikk nedover etter at gm fant ut at man kan spare utviklings kostnader ved å lage samme bilen med forskjellige merker, f.eks vectra, saab 9-3 og saturn i statene.

Hjelper heller ikke at kvaliteten på opel bilene gikk kraftig nedover på slutten av 90 tallet, har nok tatt seg litt opp nå etter stelantis oppkjøpet men syns modellene har blitt enda kjedeligere, er egentlig samme bilene som peugeot og citroen tilbyr.

Eneste merkene som er premium under stelantis paraplyen er ds og maserati , kanskje alfa romeo og kan kalles for premium

Føler opel er litt det seat er for vag, sporty for yngre folk men ikke premium.

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, oOF said:

Yngre folk? Jeg kan ikke huske å ha sett andre enn eldre folk (50-60) som har kjøpt nyere Opel de siste årene jeg har sett de heromkring.

Sjekk england hvor det er veldig vanlig at en corsa er første bilen man kjøper når man får lappen, før stelantis så var opel mer et gammel mans merke, er nok veldig få gamle folk som kjører rundt i ny corsa eller moka.

https://www.shropshirestar.com/news/motors/2019/04/25/vauxhall-corsa-revealed-as-young-drivers-car-of-choice/

Quote

The Vauxhall Corsa is the most popular car among young drivers, followed closely by the Ford Fiesta and Volkswagen Polo, according to new research.

 

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 time siden):

Sjekk england hvor det er veldig vanlig at en corsa er første bilen man kjøper når man får lappen, før stelantis så var opel mer et gammel mans merke, er nok veldig få gamle folk som kjører rundt i ny corsa eller moka.

https://www.shropshirestar.com/news/motors/2019/04/25/vauxhall-corsa-revealed-as-young-drivers-car-of-choice/

 

Jeg tenker nok mer på Norge og spesifikt lokalt her jeg bor her.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (7 timer siden):

Jeg kan ikke se bmw bli neste opel, bmw sammen med tesla er jo noen av få merker som faktisk er unike som ikke er medlem av en stor familie som lager like biler bare med litt annet interiør og merke foran.

Opel gikk nedover etter at gm fant ut at man kan spare utviklings kostnader ved å lage samme bilen med forskjellige merker, f.eks vectra, saab 9-3 og saturn i statene.

Hjelper heller ikke at kvaliteten på opel bilene gikk kraftig nedover på slutten av 90 tallet, har nok tatt seg litt opp nå etter stelantis oppkjøpet men syns modellene har blitt enda kjedeligere, er egentlig samme bilene som peugeot og citroen tilbyr.

Eneste merkene som er premium under stelantis paraplyen er ds og maserati , kanskje alfa romeo og kan kalles for premium

Føler opel er litt det seat er for vag, sporty for yngre folk men ikke premium.

Får se om ikke Alfa Romeo løfter det et hakk nå? De har jo uttalt strategi om å gå fullt premium. De skal jo være mer eller mindre fullektrisk de neste 4-5 årene? Det ryktes jo også at GTV’en skal bli deres fullelektriske BMW i4 konkurrent. Ja takk!

 

7F478BF9-90DB-4B29-922D-207B3313C570.jpeg

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (13 timer siden):

@Opelduudemå være rett mann med noen innspill her. 

Kan skrive mye om det. Helt enig at det gikk nedover med Opel mot slutten av 90-tallet. 

En rekke kjedelige biler på rekke og rad. Astra G, Zafira A og Vectra B. 

Masseproduserte stasjonsvogner uten noe særlig sjel. Hjalp ikke veldig mye på at disse bilene hadde store motorproblemer. 1,6 bensinmotoren som hadde skyhøyt oljeforbruk, problemer med registerreimer som røk lenge før intervallet. 1,8 motoren hadde problemer med at styreenheten tok kvelden. Ikke akkurat veldig moro å måtte ut med 25 tusen for en ny styreenhet bare noen år etter at garantien hadde gått ut. 

Disse bilene solgte veldig godt på 90-tallet, men med mange feil og mye rust, så var ryktet deres ødelagt for en hel generasjon. 

Mange forhandlere hadde også elendig kundebehandling, det finnes mange historier av det og. 

Opel ble jo også på mange sett på som en bil nr 2 eller en reservebil. Derfor fikk den også vedlikehold og pleie deretter. 

Redningen for Opel sin del er Insigniaen som kom i 2008. Det var en del av den nye generasjonen. Fikk mye skryt for høyt utstyrsnivå og avansert lyssystem. Ble aldri noen bestselger i Norge, men gjorde likevel jobben. 

Det negative ved at de ble kjøpt opp av PSA er når GM modellene sakte med sikkert forsvinner, så kommer det til å bli basert på samme plattform alt sammen bare med en annen logo. Sånn det er med mange merker at de sakte men sikkert mister sin sjel. 

Kan jo sammenligne det med at det knapt finnes igjen frittstående bilforhandlere, alt er en del av en stor kjede. 

Evig eies kun ett dårlig rykte. Sikkert mange som har hatt dårlig opplevelser med Opel på 90 og tidlig 2000-tallet som kanskje hadde sett ting i ett nytt lys nå om de fikk prøvekjøre en nyere modell. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Opelduude said:

Evig eies kun ett dårlig rykte. Sikkert mange som har hatt dårlig opplevelser med Opel på 90 og tidlig 2000-tallet som kanskje hadde sett ting i ett nytt lys nå om de fikk prøvekjøre en nyere modell. 

Ja, det er mange som har hatt en Opel på 90-tallet (eller kanskje var det naboen..), eller en Volkswagen eller noe annet og da skal de ALDRI ha en slik igjen. De fleste merker har jo hatt noen kvalitetsproblemer gjennom tidene. Insignia var komfortabel, pen i mine øyne og med rimelig bra kvalitetsfølelse. Det som trakk ned var treg automatkasse, dårlige infotainmentskjermer osv. Husker jeg kjørte en Insignia Country Tourer 163 hk diesel da den kom i første generasjon, men modellen var vel allerede lit gammel da den kom. For meg var det hovedsakelig drivlinjen som ødela en ellers fin bil. Litt samme følelse som Volvo V70, med unntak av at Opel'en kjørte langt bedre.

Ellers var jeg med på "lesertest" med Auto Motor og Sport i 2005. Da kjørte vi nye Astra. Kjedelig bil utseendemessig, men de var veldig fine å kjøre med spesielt flotte 2-liters turbomotorer på 170 og 200 hk. 200 hk i en Astra som ellers så helt standard ut var litt morsomt, særlig på svingete veier "bakveien" ned til Kragerø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, liehen said:

Ja, det er mange som har hatt en Opel på 90-tallet (eller kanskje var det naboen..), eller en Volkswagen eller noe annet og da skal de ALDRI ha en slik igjen. De fleste merker har jo hatt noen kvalitetsproblemer gjennom tidene. Insignia var komfortabel, pen i mine øyne og med rimelig bra kvalitetsfølelse. Det som trakk ned var treg automatkasse, dårlige infotainmentskjermer osv. Husker jeg kjørte en Insignia Country Tourer 163 hk diesel da den kom i første generasjon, men modellen var vel allerede lit gammel da den kom. For meg var det hovedsakelig drivlinjen som ødela en ellers fin bil. Litt samme følelse som Volvo V70, med unntak av at Opel'en kjørte langt bedre.

Ellers var jeg med på "lesertest" med Auto Motor og Sport i 2005. Da kjørte vi nye Astra. Kjedelig bil utseendemessig, men de var veldig fine å kjøre med spesielt flotte 2-liters turbomotorer på 170 og 200 hk. 200 hk i en Astra som ellers så helt standard ut var litt morsomt, særlig på svingete veier "bakveien" ned til Kragerø.

Vanlig astra ja men gtc så jo ganske sprek ut syns nå jeg, mye bedre enn golf fra samme periode.

spacer.png

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, skulle til å nevne den, den var ganske tøff. 170-hesteren vi hadde med på tur var en slik, mens 200-hesteren var en 5-dørs kombi. Samme motor, kun elektronikk som skilte iflg. han som holdt foredrag hos Opel-importøren..

Modellen du har lagt ut bilde av er vel en OPC-utgave av GTC?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...