Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Ellers så har dem selv satt seg i en posisjon i livet som tilsier at dem ikke kan kjøpe noe sånt noe, og er ikke noe annet enn misunnelige?

Til den forrige posten din, orker ikke snippe alt: Skole sier du.. skatt går til skole, engangsavgift, veiavgift, drivstoffavgift, de skal gå til vei. De gjør jo ikke det, de går til et fond som gjør at Norge kan få verdens beste veier når man har flygebiler og ikke trenger veier :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt utrolig at det sitter personer her inne å forsvarer norske avgifter på bil.

Enten har de alt for mye penger og vil ikke at andre skal kjøre rundt i like pene biler som dem, ellers så bryr de seg fint lite om bil i det hele tatt.

 

Jeg ikke spesielt mye penger, og jeg kjører ikke noe spesielt fancy bil. Jeg er imidlertid langt over snittet glad i biler.

 

Likevel klarer jeg å se såpass stort på det at jeg skjønner at avgifter må til for å få ting til å gå rundt. Det nytter ikke å se på bilavgiftene isolert sett.

 

Vi har diskuert dette tidligere, og jeg mener fortsatt at bil ikke er spesielt dyrt i Norge - så lenge du holder deg til relativt fornuftige biler. Fine og raske biler er absolutt morsomt, men det er ikke riktig at alle skal kjøre rundt i slike. En 18-åring som nå har råd til en nyere Golf kan plutselig kjøpe seg en M3. Det vil ikke jeg oppleve. Alt for mange idioter med for tung gassfot og lite vett der ute.

Lenke til kommentar

Men problemet oppstår når selv mindre nye biler med små motorer, som vist tidligere, koster oppunder 300.000kr ny, når noe lignende koster under 100.000kr i utlandet. Dette går kun utover folk i etableringsfasen, som har nok med tullete huspriser, så skal de ha bil til sin lille famlie også.

 

Verdens rikeste land oppleves som ganske fattig til tider. Hvis man ikke tjener over 600.000kr i året da. Da er det sikkert flott å bo i Norge.

 

(For å nevne en annen galskap. Jeg betalte 40.000kr i dokumentavgift når jeg kjøpte meg leilighet. Dette fikk jeg ikke lån til, så jeg måtte ta av egen lomme; bare sånn at de kan skrive ut et lite A4 ark der det står at jeg eier leiligheta. Er det rart man blir lei avgiftslandet?. Penger jeg hadde spart til bil... Så da ble det ikke bil men et A4 ark istedenfor)

Endret av apollox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men problemet oppstår når selv mindre nye biler med små motorer, som vist tidligere, koster oppunder 300.000kr ny, når noe lignende koster under 100.000kr i utlandet. Dette går kun utover folk i etableringsfasen, som har nok med tullete huspriser, så skal de ha bil til sin lille famlie også.

 

Verdens rikeste land oppleves som ganske fattig til tider. Hvis man ikke tjener over 600.000kr i året da. Da er det sikkert flott å bo i Norge.

 

(For å nevne en annen galskap. Jeg betalte 40.000kr i dokumentavgift når jeg kjøpte meg leilighet. Dette fikk jeg ikke lån til, så jeg måtte ta av egen lomme; bare sånn at de kan skrive ut et lite A4 ark der det står at jeg eier leiligheta. Er det rart man blir lei avgiftslandet?. Penger jeg hadde spart til bil... Så da ble det ikke bil men et A4 ark istedenfor)

Gratulerer med nytt A4-ark :) Du fikk med begge delene av vognkortet til det ja? :p

Lenke til kommentar

Herregud som enkelte her inne skal sutre da. Jeg liker ihvertfall å ha muligheten til å gå innom sykehuset for å operere meg uten å tenke på det økonomiske rundt det, eller at jeg i praksis kan gå gratis til legen etter å ha betalt under 2000 kroner i egenandeler i løpet av ett kalenderår, eller å betale et par hundrelapper hvert semester for å ta en mastergrad, og samtidig få et meget gunstig lån og i tillegg en god del i stipend som er rentefritt og ikke har avbetalinger mens jeg studerer.

 

Men det er kanskje bare meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje det bare er du som har misforstått? Tjener man 50.000 måneden skatter man 12.500-25.000 per måned.

 

Disse pengene skal gå til sykehus, skoler osv.

 

Penger som kommer fra bil skal være øremerket vei osv. Men de blir ikke brukt der. Det skjer nesten aldri at det blir bygd vei av skikkelig kvalitet i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud som enkelte her inne skal sutre da. Jeg liker ihvertfall å ha muligheten til å gå innom sykehuset for å operere meg uten å tenke på det økonomiske rundt det, eller at jeg i praksis kan gå gratis til legen etter å ha betalt under 2000 kroner i egenandeler i løpet av ett kalenderår, eller å betale et par hundrelapper hvert semester for å ta en mastergrad, og samtidig få et meget gunstig lån og i tillegg en god del i stipend som er rentefritt og ikke har avbetalinger mens jeg studerer.

 

Men det er kanskje bare meg.

 

Her kom førstemann som kaller det sutring ja. Man kan jo ikke klage i norge uten å sutre, fordi det er jo "tross alt verdens beste land å bo i", og vi har ingenting å klage over.

 

Du må gjerne tro at det er bare å stikke innom sykehuset for å opereres, og at det er billig å studere, da faktum er at det er så lang helsekø at folk venter i månedsvis, og selv om semesteravgiften er lav, så er det så mange andre utgifter ved et studie, at når du har fått mastergraden din så er du gjeldsslave resten av livet.

 

Hva jeg er enig i at er bra i Norge, er at alle har muligheten til å gå "college", (og bli gjeldsslave :D). I USA er man avhengig av at foreldrene betaler, så hvis de ikke har råd, så får man ikke muligheten. At det er så mye dyrere her borte er jeg derimot ikke enig i, hvis man ikke velger et private college da, som er svindyrt. ca35000kr i året for State College, og med boprisene her så blir det ikke så fryktelig mye mer enn å gå et år på høyskole i Oslo f.eks.

 

Man kan diskutere dette fram og tilbake, men faktum er vel at det er både positive og negative ting ved å bo i Norge, og ingen kan komme å si at de skyhøye bilavgiftene er en positiv ting :)

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Såklart, at det er lange helsekøer er jo ikke akkurat positivt, men det er fortsatt gratis behandling, noe som i andre land fort ville vært en veldig merkbar utgift på privatøkonomien. Hvis jeg f.eks. brekker benet kan jeg raskt stikke innom nærmeste sykehus, ligge der en dag eller to, få på bandasje og ende med å betale et par hundrelapper for å leie krykker -- tilsvarende i land der alle sykehus er privatisert vil dette være noe som koster en god del tusenlapper, selv om forsikring dekker noe.

 

Gjeldsslave ut livet? Gi deg. Jeg kommer til å ende med et studielån på rundt 300.000 etter fullført mastergrad -- og Tekna sin lønnsstatistikk viser at det er gjennomsnittet en student som nettopp har startet i jobb tar hjem det første året. Det er ikke noe problem å betale det ned på veldig kort tid, dersom man ønsker det. Det er langt ifra det jeg vil kalle å være gjeldsslave.

 

Å sammenligne et state college med en høyskole er greit nok, men hvis du skal finne noe tilsvarende et universitet blir det plutselig litt mer enn 35.000 for to semestre -- og hvis vi ser på denne kostnaden i forhold til gjennomsnittslønnen i USA er det en betydelig høyere kostnad. Det går ikke an å sammenligne direkte på den måten, fordi vi har helt forskjellige lønninger, levekostnader og generelt kostnadsnivå.

Lenke til kommentar

Dyreste universitetene i USA var vel 50.000 i året, Princeton og Yale.

 

Og hvis du skal betale ned 300.000 på et år, så skal du altså betale 25.000 i måneden, da må du altså tjene 500.000-600.000 per år for å klare å leve et normalt liv, med bil, leilighet/hus, mat, regninger, mobil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

50.000 dollar ja.

 

Å betale ned et studielån på ett år er jo relativt ambisiøst -- men å betale det ned over 5 år er helt oppnåelig for de aller fleste mennesker med en normalt god inntekt, noe man gjerne får etter å ha tatt en mastergrad i et yrke som er etterspurt og behøvd i samfunnet.

Lenke til kommentar

Nei, de er ikke øremerket vei og det har heller aldri vært meningen. Alle skatter og avgifter samles opp i en svær pott, og den fordeles ut der det trengs -- selv om mer godt kunne vært brukt på infrastruktur.

Du mener altså at en særavgift i samfunnet skal gå til felleskassen?

Dersom det trengs mer til sykehus og skoler, øk den generelle skatten. Det er ikke slik at bilførere skal betale MER av skole og sykehus enn en som tar buss.

 

Det burde være en klar sammenheng mellom hvor avgiften kreves, og vha den går til. Avgift på røyk burde gå til sykehus, avgift på alkohol burde gå til sykehus og politi, avgift på vei burde gå til vei og dels sykehus. Avgifter på biler til sykehus, miljø og vei, og avgifter på bensin utelukkende til miljø.

 

Trenger man å ruste opp skoler skal dette skje over skatteseddelen, ikke via avgifter på vei, bil, tobakk, alkohol etc etc. Felleskapets goder skal ALLE være med å betale.

 

Det er også helt tullette at en Lambourghini som kjøres 200km i året skal koste 2 milioner i avgifter mens en drosjeprius som kjører 30 000km i året og forurenser mange mange ganger mer skal koste en tiendedel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

50.000 dollar ja.

 

Å betale ned et studielån på ett år er jo relativt ambisiøst -- men å betale det ned over 5 år er helt oppnåelig for de aller fleste mennesker med en normalt god inntekt, noe man gjerne får etter å ha tatt en mastergrad i et yrke som er etterspurt og behøvd i samfunnet.

50.000 kroner faktisk. Per semester

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Det er også helt tullette at en Lambourghini som kjøres 200km i året skal koste 2 milioner i avgifter mens en drosjeprius som kjører 30 000km i året og forurenser mange mange ganger mer skal koste en tiendedel.

 

Her er det snakk om behov. En drosje har faktisk et bruksområde, noe en Lamborghini ikke har utover det å booste selvtilliten til den allerede alt for selvopptatte eieren. Misforstå meg riktig; jeg er ikke positiv til høye avgifter. Å sammenligne en arbeidsplass og et samfunnsnyttig transportmiddel med et leketøy blir feil.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...