Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sveibuen skrev (1 time siden):

Oooh, E39 :D fantastisk kjøremaskin! R6eren og? Fantastisk lyd!
Pass på jekkfestene for rust!

Ja, 2.5l rekkesekser 😁

Jeg har ikke funnet en rustboble på noe annet enn b stolpe trim på døra! Bortimot full historie inne på sulland også. Understellsbehandlet med innvendig av dører, hjulbuer osv. 

Lenke til kommentar

Noen folk altså. 

 

Selger en 14 år gammel bil, med 320k km, til 15 000kr ferdig reg. 

Noen uker etterpå går visst EGR i stykker, og kjøper mener jeg må fikse dette. 

Bilen er solgt med rusthull og diverse som et repobjekt og skrevet tydelig at "påkost må påregnes" 

 

Jaja. Lykke til. Hva kan man forvente av en slik bil og pris liksom? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Darkbill skrev (15 timer siden):

Selger en 14 år gammel bil, med 320k km, til 15 000kr ferdig reg. 

Noen uker etterpå går visst EGR i stykker, og kjøper mener jeg må fikse dette. 

Bilen er solgt med rusthull og diverse som et repobjekt og skrevet tydelig at "påkost må påregnes" 

Jeg skal ikke kommentere din sak her. Kun spørre deg om du har satt deg inn i ditt 2 år lange reklamasjonsansvar for feil som måtte dukke opp i den perioden?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Jeg skal ikke kommentere din sak her. Kun spørre deg om du har satt deg inn i ditt 2 år lange reklamasjonsansvar for feil som måtte dukke opp i den perioden?

5 år, ettersom jeg er bilforhandler. 

 

Dog likevel så må man ha en viss forventning iht bilens alder, km og pris. 

15k er i praksis en bil til 10k etter omreg og vrakpant. 

I tillegg fikk denne kunden prøve bilen i nærmere to døgn, så hatt nok av tid å gjennomgå den med egen undersøkelsesplikt.

I tillegg er det skrevet tydelig i kontrakt at "påkost må påregnes" samt at "selger vet kun om det som fremkommer ved visning av bilen" ettersom jeg i praksis kun videreselger biler. 

Er ikke redd min sak her, altså. Men utrolig hva folk forventer av en ihjelrusta bil til 15 lapper. 

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar
Darkbill skrev (På 12.10.2021 den 11.40):
Hanhijnn skrev (På 12.10.2021 den 7.56):

Jeg skal ikke kommentere din sak her. Kun spørre deg om du har satt deg inn i ditt 2 år lange reklamasjonsansvar for feil som måtte dukke opp i den perioden?

5 år, ettersom jeg er bilforhandler. 

Ja da tar jeg for gitt at du kjenner lovverket, for da er du regnet som den profesjonelle parten.

Som sagt, jeg vil ikke kommentere denne saken spesielt.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
20 hours ago, Darkbill said:

5 år, ettersom jeg er bilforhandler. 

Gjelder ikke det "nyere" bruktbiler? Jeg vet det gjelder biler eldre enn 5 år, men den gang jeg leste meg opp på dette var det 5 år på nyere bruktbiler som gjaldt. Dog stod det ikke definert hva dette betydde.

Lenke til kommentar
liehen skrev (4 timer siden):

Gjelder ikke det "nyere" bruktbiler? Jeg vet det gjelder biler eldre enn 5 år, men den gang jeg leste meg opp på dette var det 5 år på nyere bruktbiler som gjaldt. Dog stod det ikke definert hva dette betydde.

Forbrukerkjøpsloven gir ikke anledning til å "selge bilen som den står" eller sette andre typer begrensinger som følge av eksempelvis bilens alder. Selger er ansvarlig for å informere om mangler, og vil være ansvarlig for skjulte feil som dukker opp inntil fem år senere.

Fem år gjelder alt som selges fra en bedrift til privatperson. Har vært sånn lenge. Bilens alder spiller ingen rolle. Poenget med loven er å beskytte kjøper mot ubehagelige overraskelser som selger har eller burde ha kunnskap om i salgsøyeblikket. En bilforhandler er nok ofte mest kompetent på bil enn kjøper, og kan finne på å snike en katt i sekken.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Men skillet mellom hva du kan forvente å få godkjent en reklamasjon på, og hva som burde forventes gitt bilens alder blir jo mer og mer utydelig jo eldre bilen er. Et sted inni her gjelder skjønn der normen tilsier det motsatte.

 

Et par historier.
Jeg gikk på bilselgerakademiet for mange år siden - her lærer man litt mer om bransjen, og gir deg et lite fortrinn inn til en forhandler. Der i klassen var det en fyr som i større eller mindre seriøs grad flippa biler under et eget AS. Han steila helt da han hørte om fem års reklamasjonsrett - "da må jeg sette av penger til ubehagelige overraskelser opptil fem år etter, da!" og masse annet rart han firte av seg. Var kanskje litt tydelig at han ikke var den mest seriøse selgeren.. Han og kursleder halvveis krangla om det en god ti minutters tid. Frem med popcornet. Det endte med at han fyren ikke dukka opp på neste kurskveld, og noen uker senere hadde han lagt ned bilbutikken sin.

Jeg solgte en Golf for rundt ti år siden til en privatperson. Jeg hadde selv hatt den bare ett år etter å ha kjøpt den fra bruktavdelinge hos en Volkswagenforhandler. Ett år etter at jeg solgte den ble jeg kontakta av bilkjøper. Svinghjulet hadde svikta og ny eier mente han kunne reklamere på dette. Jeg mente at dette måtte han forvente da bilen hadde gått rundt 100.000km (et svinghjul varer sikkert lengre, men dette er VAG vi snakker om..), og han var av motsatt oppfatning. Til forbrukerrådet. De var enige med meg, men sa at han kunne kreve forhandler for dette da den fortsatt var under deres reklamasjon på fem år. Så jeg reklamerte på vegne av ny kjøper til forhandler. De nekta plent. Dette måtte vi regne med på en så gammel bil, men da jeg spurte om de bytta svinghjul på alle VAG som hadde såvidt passert 100k var de stille..) Til forbrukermyndighetene igjen. Og der fikk vi medhold. Forhandler måtte dekke reparasjon og bytte av dette til rundt 20.000,-

Endret av Retroman
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Retroman skrev (59 minutter siden):

Forbrukerkjøpsloven gir ikke anledning til å "selge bilen som den står" eller sette andre typer begrensinger som følge av eksempelvis bilens alder. Selger er ansvarlig for å informere om mangler, og vil være ansvarlig for skjulte feil som dukker opp inntil fem år senere.

Fem år gjelder alt som selges fra en bedrift til privatperson. Har vært sånn lenge. Bilens alder spiller ingen rolle. Poenget med loven er å beskytte kjøper mot ubehagelige overraskelser som selger har eller burde ha kunnskap om i salgsøyeblikket. En bilforhandler er nok ofte mest kompetent på bil enn kjøper, og kan finne på å snike en katt i sekken.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Men skillet mellom hva du kan forvente å få godkjent en reklamasjon på, og hva som burde forventes gitt bilens alder blir jo mer og mer utydelig jo eldre bilen er. Et sted inni her gjelder skjønn der normen tilsier det motsatte.

 

Et par historier.
Jeg gikk på bilselgerakademiet for mange år siden - her lærer man litt mer om bransjen, og gir deg et lite fortrinn inn til en forhandler. Der i klassen var det en fyr som i større eller mindre seriøs grad flippa biler under et eget AS. Han steila helt da han hørte om fem års reklamasjonsrett - "da må jeg sette av penger til ubehagelige overraskelser opptil fem år etter, da!" og masse annet rart han firte av seg. Var kanskje litt tydelig at han ikke var den mest seriøse selgeren.. Han og kursleder halvveis krangla om det en god ti minutters tid. Frem med popcornet. Det endte med at han fyren ikke dukka opp på neste kurskveld, og noen uker senere hadde han lagt ned bilbutikken sin.

Jeg solgte en Golf for rundt ti år siden til en privatperson. Jeg hadde selv hatt den bare ett år etter å ha kjøpt den fra bruktavdelinge hos en Volkswagenforhandler. Ett år etter at jeg solgte den ble jeg kontakta av bilkjøper. Svinghjulet hadde svikta og ny eier mente han kunne reklamere på dette. Jeg mente at dette måtte han forvente da bilen hadde gått rundt 100.000km (et svinghjul varer sikkert lengre, men dette er VAG vi snakker om..), og han var av motsatt oppfatning. Til forbrukerrådet. De var enige med meg, men sa at han kunne kreve forhandler for dette da den fortsatt var under deres reklamasjon på fem år. Så jeg reklamerte på vegne av ny kjøper til forhandler. De nekta plent. Dette måtte vi regne med på en så gammel bil, men da jeg spurte om de bytta svinghjul på alle VAG som hadde såvidt passert 100k var de stille..) Til forbrukermyndighetene igjen. Og der fikk vi medhold. Forhandler måtte dekke reparasjon og bytte av dette til rundt 20.000,-

Veldig godt oppsummert og eksemplifisert! Tommel opp fra meg. 😊👍

Lenke til kommentar
18 hours ago, Retroman said:

Forbrukerkjøpsloven gir ikke anledning til å "selge bilen som den står" eller sette andre typer begrensinger som følge av eksempelvis bilens alder. Selger er ansvarlig for å informere om mangler, og vil være ansvarlig for skjulte feil som dukker opp inntil fem år senere.

Fem år gjelder alt som selges fra en bedrift til privatperson. Har vært sånn lenge. Bilens alder spiller ingen rolle. Poenget med loven er å beskytte kjøper mot ubehagelige overraskelser som selger har eller burde ha kunnskap om i salgsøyeblikket. En bilforhandler er nok ofte mest kompetent på bil enn kjøper, og kan finne på å snike en katt i sekken.

Ja, jeg er fullt klar over at de ikke kan manøvrere seg ut av forbrukerkjøpsloven, men jeg mente det var 2 år på eldre bruktbiler og 5 år på nyere bruktbiler. Her er utdraget fra selve loven: "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g."

Dersom det er en veldig gammel og slitt bil som selges til en veldig lav pris (som her) så kan man kanskje ikke forvente at den skal vare vesentlig lengre enn 2 år? I ditt eksempel er det en bil som så vidt har passert 100' km som jeg antar var en del nyere og mer verdt enn den Darkbill solgte? Jeg er enig i det du skriver "Men skillet mellom hva du kan forvente å få godkjent en reklamasjon på, og hva som burde forventes gitt bilens alder blir jo mer og mer utydelig jo eldre bilen er. Et sted inni her gjelder skjønn der normen tilsier det motsatte." Det går kanskje delvis ut på det samme som jeg nevner ift. 2 år eller 5 års reklamasjonsrett avhengig av bilens alder.

Lenke til kommentar
2 hours ago, liehen said:

Hva tror folket om denne? Synes den virker gunstig priset med tanke på at det er en BMW med disse ytelsene og rekkevidde. for 670' har du en så og si fullutstyrt bil. En Audi Q4 som må sies å være i samme størrelse bare i SUV-innpakning passerer raskt denne prisen med tilsvarende utstyr og langt dårligere ytelser. 

https://www.tv2.no/broom/14257849/

Virker veldig bra, men litt skeptisk til at det ikke er på ny platform. Dette er en god og grundig anmeldelse. Han reagerer på plass (dårlig utnytting av elbi-potensiale) og styrefølelse. Førstnevnte er greit nok, sistnevnte er overraskende. Der burde jo BMW briljere. Software er også litt negativt. Men gi tyskerne en modellgenerasjon til så har de helt sinnsykt gode elbiler.
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Retroman said:

I4’en er sexy, den, og 649k for en firehjulstrekker med 550 hester og Hans Zimmer lyd høres bra ut i min bok. Den eneste bekymring for meg er at den kan være for lav over de fartsdumpene som er i gata jeg bor i. e-tron GT strøk på den øvelsen, og jeg tror ikke i4 er spesielt høyere.

Lyden kan jeg spare meg for... Har annen bil til lyd og kjøreopplevelse. Mener bakkeklaringen er 12,5 cm, det er vel ikke så lavt? Min C43 stasjonsvogn har ca 9 cm bakkeklaring, dét er lavt men aldri problemer over fartshumper? Kun vinterstid med litt mye snø eller spesielt over veldig skarpe "knekker" i veien og mye vekt i bilen. E-tron GT ligger på ca 13 cm etter hva jeg fant ut. Passat GTE har 14,5 cm, Mercedes EQC har kun 9,7 cm.. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, OlaML said:

Virker veldig bra, men litt skeptisk til at det ikke er på ny platform. Dette er en god og grundig anmeldelse. Han reagerer på plass (dårlig utnytting av elbi-potensiale) og styrefølelse.

Bagasjerommet er jo like stort som i den vanlige utgaven. Benplassen bak er vel også lik. Det jeg ser som mest negativt er nok at baksetet er veldig lavt plassert slik at du får en ubehagelig sittestilling. Men, slik er jo Tesla Model 3 også...

Lenke til kommentar
47 minutes ago, liehen said:

Bagasjerommet er jo like stort som i den vanlige utgaven. Benplassen bak er vel også lik. Det jeg ser som mest negativt er nok at baksetet er veldig lavt plassert slik at du får en ubehagelig sittestilling. Men, slik er jo Tesla Model 3 også...

En fordel med elbil på ren elbil plattform at man som regel ikke har kardang tunellen slik at gulvet i baksetene blir helt flat.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
liehen skrev (21 timer siden):

Lyden kan jeg spare meg for... Har annen bil til lyd og kjøreopplevelse. Mener bakkeklaringen er 12,5 cm, det er vel ikke så lavt? Min C43 stasjonsvogn har ca 9 cm bakkeklaring, dét er lavt men aldri problemer over fartshumper? Kun vinterstid med litt mye snø eller spesielt over veldig skarpe "knekker" i veien og mye vekt i bilen. E-tron GT ligger på ca 13 cm etter hva jeg fant ut. Passat GTE har 14,5 cm, Mercedes EQC har kun 9,7 cm.. 

Ja, jeg skal låne en i4 og prøve. Men at etronen subba kan være pga lang front? Aner ikke, men skrapelyd kom ved pen kjøring. Kjørt RSmodeller over samme dumpa uten no problemer..

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
22 hours ago, onkel_jon said:

En fordel med elbil på ren elbil plattform at man som regel ikke har kardang tunellen slik at gulvet i baksetene blir helt flat.

Akkurat om gulvet er flatt spiller kanskje ikke så stor rolle, men viktigere er kanskje at gulvet ikke er forhøyet slik at de slipper å plassere baksetet så lavt? Nei, det spørs om den stryker som familiebil. Sønnen på 15 har tatt igjen meg i høyden og klager når han må sitte bak. Benplassen er god nok, spesielt med de tynnere performance setene, men det er ikke plass til føttene under setet. BMW'n sliter vel både med det og dårlig benplass i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...