Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Complexity said:

Tromsø.

Nå skal det sies at Tromsø har en egen ekstraavgift på drivstoff som muligens gir utslag, men den har tidligere ikke vært merkbar da stasjonene heller har tatt "straffen" og prisen har vært likt som ellers.

Avgiften blir snart erstattet med en haug av bomstasjoner..

Mistenkte det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilbake i Nederland med bilen. 

 

2014 A8 4.2TDI 385hk/850nm orginalt.

 

750km unnagjort på litt under 5.5 timer med et forbruk på nøyaktig en liternpå mila. Ikke verst for å ha nådd elektronisk sperre på 267km/t og ligget stort dett i 200kmt i Tyskland 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Wisd0m said:

Neppe i den hastigheten han har kjørt i.

Enig. Min bil som er lettere (rundt 400 kg), nyere og har 2 færre sylindre kan bruke ned i 0,64 på landevei i 80-sone der man følger trafikken, men allerede i 120-130 km/t øker forbruket med et par desiliter. Hva det hadde blitt i 200-250 tør jeg ikke tenke på 🤑

Lenke til kommentar

Det koker stort sett ned til to ting: Optimal giring og luftmotstandskoeffesient

Jeg er sikker på at A8 har en super giring for slike hastigheter, men luftmotstandskoeffesienten er gjennomsnittlig på 0,26. Sammenligner man det med en Q7 så kan jeg skjønne man blir imponert.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Gavekort said:

Det koker stort sett ned til to ting: Optimal giring og luftmotstandskoeffesient

Jeg er sikker på at A8 har en super giring for slike hastigheter, men luftmotstandskoeffesienten er gjennomsnittlig på 0,26. Sammenligner man det med en Q7 så kan jeg skjønne man blir imponert.

3. Optimal belastning...

Blir man liggende i konstant høyt turtall uten for effektivt område blir effektiviteten lav.

Uansett bør man sammenligne epler med epler. 

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (3 timer siden):

3. Optimal belastning...

Blir man liggende i konstant høyt turtall uten for effektivt område blir effektiviteten lav.

Uansett bør man sammenligne epler med epler. 

Optimal giring er optimal belastning. Hva mener du er appelsiner?

Lenke til kommentar
On 7/12/2021 at 7:58 PM, Gavekort said:

Tja. Hadde det vært bensin så kunne jeg sagt ikke verst, men det er vel nesten dobbelt forbruk til en moderne dieselmotor.

Appelsinen er den moderne dieselmotoren som bruker ca. 0,5 liter. Neppe på den type kjøring og akselerasjon som har blitt gjort. 

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Gavekort said:

Jeg mente å snakke om samme dieselmotor i begge tilfeller.

Har jeg oppfattet deg riktig hvis jeg sier at du mener at en moderne dieselmotor skal bruke 0,5 liter på kjøring i 200 km/t?

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 13.7.2021 den 12.11):

Det koker stort sett ned til to ting: Optimal giring og luftmotstandskoeffesient

Jeg er sikker på at A8 har en super giring for slike hastigheter, men luftmotstandskoeffesienten er gjennomsnittlig på 0,26. Sammenligner man det med en Q7 så kan jeg skjønne man blir imponert.

Forbruk i 120km/t type E18 kjøring er 6.5L/100km. Noe som ikke er verst for en 2200kg 4.2 V8 diesel. 

Snittfarten, altså 750km brukt på 5.5 timer var rett under Ø 140km/t. Da har jeg dog ligget mest over 200kmt, og truffet sperre på 267km/t med nøyaktig 3000RPM på den farten. 

Var nesten ikke veiarbeid kontra vanligvis på strekningen, så har faktisk ligget i 200km/t på cruise i en lang stund uten en eneste oppbremsing. 

Med A6 jeg kjørte før med en 2007 3.0TDI 233hk hadde jeg samme forbruk, men langt lavere fart. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Hansien skrev (3 timer siden):

Harifiserte golfen min i dag. Gøy å få noe farge på en ellers traust bil. 

spacer.png

Ikke så harry så lenge du ikke gjør noe annet ekstremt med bilen, men så sprekt ut synes nå jeg. 

Tror bilen hadde kledd litt mørkere vinduer og evt svart spoiler og speil med det hvite 

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (23 minutter siden):

Ikke så harry så lenge du ikke gjør noe annet ekstremt med bilen, men så sprekt ut synes nå jeg. 

Tror bilen hadde kledd litt mørkere vinduer og evt svart spoiler og speil med det hvite 

Kan dra det langt uten at det blir harry og bare en gjør det rett og skikkelig i min bok. Men med denne saken her er jeg nok bare ute etter å løfte de litt retro aspektene og gjøre litt honør på gammel og god Golf.

 

Blir jeg å gidde å gjøre noe mer med denne så er nok moderat senk og foliering av bakre halvdel av taket høyest på lista. Det tok meg nesten 3 år på å engasjere meg i å finne nye felger, så ting tar tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...