Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Morsomt at vi snakket om registrering av Camaro og så spotter jeg en Camaro Cab SS hos BT med røde skilter, som høyst sannsynlig skulle registreres :-)

Lenke til kommentar

Hvis nybil prisen går ned, går også prisen på bruktbiler ned.

Da vil man kunne kjøpe nyere brukte biler til en rimeligere pris og det eliminerer endel av de "gamle vraka" på veien (ref 25år gammel BMW).

 

Så jo, relevant...

 

Nei, for hvis du har 25 000 kroner å bruke på bil, så får du fortsatt en gammel haug - også i Sverige.

 

http://www.blocket.se/halland/Bmw_318i_E30_34722126.htm?ca=7&w=3

 

Prisene på nyere bruktbiler vil gå ned, men det fordrer fortsatt at man har en god del penger å bruke. Så ungdommer som har 30 000 å kjøpe bil for, og absolutt skal ha en BMW kommer til å kjøre rundt i den samme dritten som nå.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Biler til 50k, er det no forskjell mellom Norge og Sverige da?

 

I den prisklassen finner man Volvo XC70, S80, Saab med potent motor under panseret, etc.

Lenke til kommentar

Den enorme forskjellen slutter ikke å overaske meg. Ser sjeldent på så billige biler, så det der kunne jeg aldri ha gjettet.

 

EDIT: Har egentlig lyst på Volvo av den typen.. Nå skal jeg se hva jeg får i min prisklasse på 150-ish tusen. Noe jeg helt sikkert kommer til å angre på.

Endret av toro3
Lenke til kommentar

Økonomiske prioriteringer, snakker jeg om. Altså makroøkonomiske som sådan. I grove trekk betyr det at staten trenger de avgiftene de får inn på bil til å drifte sykehus, skoler, veier (jajajaja. Jeg vet at det er en for liten del som går til veier) og andre ting som er offentlig. Man kan ikke droppe skole fordi du vil kjøre Camaro. Å tenke litt lenger enn sin egen nese er tydeligvis vanskelig.

Jeg betaler nesten 50% i skatt, og i tillegg skal resten av pengene mine forsvinne i mva på alt av det jeg kjøper. Og ønsker jeg meg en ny bil så forsvinner fort en del penger i mva der, i tillegg til engangsavgifta.

Logikken her er så på tryne som det går ann å få den.

Og hvorfor tror du man må droppe skole fordi jeg vil ha en camaro? Jeg skriver ingen plass at dem ikke skal ta litt kroner i engangsavgift til dette formålet. Men det å straffe meg med en engangsavgift på det dobbelte av hva bilens verdi er, rett over grensa, det er feil. Om staten hadde "bare" fått ca 300k per camaro så ville dem fortsatt fått mer på dette, enn om jeg hadde kjøpt meg en avensins familiebil.

 

En E30 med 200 hester er absolutt ikke trygg eller avgassfri, men jeg skjønner ikke hva det har med saken å gjøre? Vi diskuterer avgifter på nye biler, og da er ikke en 25 år gammel BMW relevant.

Dette har fryktelig mye med saken å gjøre. Skal jeg måtte forpeste miljøet og kjøre rundt i en trafikkfarlig bil for å kunne leve ut min hobby?

Hadde valget mitt nå stått i mellom En 25 år gammer BMW med 250hk til en prislapp på 100.000.- eller en splitter ny camaro med 550hk til en mer fornuftig pris (La oss si 650.000,-) så hadde jeg GLATT handlet camaroen. Av mange årsaker, og her er faktisk trafikksikkerhet, kjørekomfort, drivstoffutgifter med MASSE mer noe som gjør camaroen til et mer fornuftig og anstendig bilkjøp foran E30. Som et pluss for miljø hysterikere så er det nok mye mindre avgasser av camaroen, kontra E30'en.

Og ikke minst, bilen er uhorvelig mange ganger fetere enn E30'en.

 

 

Bilavgiftene vris helt klart i riktig retning når en Camaro er dyr.* Jeg mener det er helt riktig at du må betale for det hvis du absolutt skal ha en bil med over 400 hester som er OPPGITT til over literen på mila.

Hvorfor er dette riktig retning?

Skal jeg fint få råd til den bilen, uten at må tenke for mye på økonomien, så må jeg ha et lønnspålegg. Vist jeg får dette må sjefen ha inn igjen dette i fra forbrukeren. Hvem taper her da? DU!

E30 med 250hk sluper fort 1.5 - 2.0 ved fin kjøring den og. Atter en gang, flere avgasser og mindre trafikksikker..

 

 

 

Men se diskusjonen i sin helhet. Avgiftene burde gå ned på alle ledd. Alt i fra Muskelbilen, familiebilen, arbeidsbilen som den miljøvennlige bilen.

Vist dette skjer så vil flere både ha råd og kunne ta seg råd til å handle seg en ny(ere) bil, og gjennomsnittsalderen for den Norske bilpark vil gå opp som og vil bety:

 

Flere får trafikksikre biler

Bilparken vil ha lavere snittutslipp

Flere ungdommer vil kanskje fortsatt ha sprek bil, men til foreldrenes nerver så er det mer sikkerhetsutstyr i disse bilene, kontra dagens ungdomsbiler.

 

Jeg husker godt at min far glatt ville legge inn oppimot 50k i fra sin egen lomme bare for at jeg skulle få råd til noe mer holdbart og trafikksikkert enn en sur gammel Golf

 

* Hørte jeg misunnelseavgift?

Endret av Hansien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...