Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Civilix skrev (På 3.6.2021 den 13.04):

Rett fram over kort distanse vil aldri en fossil bil kunne slå en tilsvarende elbil, derfor er det så poengløst å i det hele tatt teste det. Hvis det skal bli jevnt må fossibilen være langt kraftigere.

Skal man gjøre det interessant kan man:
1. Øke lengden så toppfart kommer med i bildet
2. Introdusere høyhastighetsvinger
Det som er så synd er jo at en bils ytelse er for de fleste avhengig av mer enn hva motor den har, men det kommer ikke noe fram med bare disse korte drag løpa. Jeg forstår hvorfor media gjør der, det er billig, men det er synd at de får nok views til å fortsette slik.

Nå var dette dragrace test da 😛 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 4.6.2021 den 16.56):

Nå var dette dragrace test da 😛 

Det var dragrace ja, men skulle man teste noe hadde det vel vært bedre å testa noe som hadde gitt oss ny informasjon eller bekrefta noe det var usikkerhet rundt.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok, men er fortsatt mange, mange år til ICE-bilen er borte her i landet. Og enda tregere vil det nok gå i mange andre europeiske land, USA, for ikke å glemme fattige land.

Er folk som kjøper splitter nye dieselbiler i 2021. Salget av hybrider går vel fortsatt ganske så greit det også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Fordi diesel fortsatt er best, og fordi alle fortsatt ikke har mulighet til å lade, selv om regjeringen har prøvd, så feiler de igjen og igjen.

Forklar gjerne hvorfor diesel fortsatt er best?

(Kjørte forøvrig 50 mil i dag med 1 tonn på slep med elbilen min. Er sykt digg å kunne ta forbikjøringer som om man ikke har noe på slep. Forbikjøringer var bare å glemme med henger på dieselbilen min)

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Kjørte forøvrig 50 mil i dag med 1 tonn på slep med elbilen min. Er sykt digg å kunne ta forbikjøringer som om man ikke har noe på slep. Forbikjøringer var bare å glemme med henger på dieselbilen min

Det siste jeg tenker på når jeg sleper en båt, campingvogn eller et lass med grus på tre tonn er å ta forbikjøringer. Det jeg ønsker da er å ha en stødig og god tur med lengst mulig rekkevidde slik at jeg slipper å stoppe noen plasser mellom der jeg startet og der jeg skal. For de som sleper mye henger er nok også tid penger, dermed er det mye bedre å stoppe på en bensinstasjon for å fylle 100 liter diesel på under ti minutter en gang annenhver dag enn å stoppe på lange ladestopp på ladestasjoner flere ganger for dagen der man må stå i over tre kvarter for å lade opp batteriet.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, FrihetensRegn said:

Det siste jeg tenker på når jeg sleper en båt, campingvogn eller et lass med grus på tre tonn er å ta forbikjøringer. Det jeg ønsker da er å ha en stødig og god tur med lengst mulig rekkevidde slik at jeg slipper å stoppe noen plasser mellom der jeg startet og der jeg skal. For de som sleper mye henger er nok også tid penger, dermed er det mye bedre å stoppe på en bensinstasjon for å fylle 100 liter diesel på under ti minutter en gang annenhver dag enn å stoppe på lange ladestopp på ladestasjoner flere ganger for dagen der man må stå i over tre kvarter for å lade opp batteriet.

Bobilsesongen er startet. Er ikke interessert i å kjøre i 60km/t over alt selv om jeg har henger på slep.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (15 timer siden):

Tenker fossil blir litt som analog film og vinyl. For spesielt interesserte, men teknologisk underlegen og uinteressant for hvermannsen.

Dårlig analogi om du sikter på teknologisk underlegenhet den tid det bare er effektuttak som er den store forskjellen på ICE- og EL-bil.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hansien said:

Dårlig analogi om du sikter på teknologisk underlegenhet den tid det bare er effektuttak som er den store forskjellen på ICE- og EL-bil.

Nå er det ikke bare ytelse elbil er bedre på. Noen momenter:

  • Støy
  • Vibrasjon
  • Ingen slitedeler
  • Mye lavere energiforbruk
  • Miljø
  • Ingen tid brukt på fylling av energi i hverdagen

Noen av svakhetene til ICE er mulige å jobbe seg rundt, ved f.eks hybridisering og lydisolering, men det er ikke særlig tvil om at elbilene har store fordeler fra starten og som et resultat tar gradvis over markedet.

Det er nok fortsatt en fremtid for ICE, men det er ikke sikkert det er lett å få tak i 95 blyfri om 20-30 år. Det kan hende man f.eks er over på E100, og at man utenfor sentrale strøk er avhengig av å få levert fat med E100 hjem til seg, eller kjøre 4 timer for å fylle drivstoff. Vi får se.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (15 minutter siden):

Nå er det ikke bare ytelse elbil er bedre på. Noen momenter:

  • Støy
  • Vibrasjon
  • Ingen slitedeler
  • Mye lavere energiforbruk
  • Miljø
  • Ingen tid brukt på fylling av energi i hverdagen

Merker man noe annet enn vindstøy i moderne biler? Elbil virker bedre for nærmiljøet i mine øyne, men det er vel klima som er grunnen til at vi sponser dem? Supert at noen slipper å bruke tid på fylling av energi, men for de av oss som ikke eier parkeringsplass er det enklere (men mye dyrere) med ICE.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (33 minutter siden):

Merker man noe annet enn vindstøy i moderne biler? 

Ja, man gjør det. Jeg har Outlander PHEV og det er klart merkbart når den svitsjer over til bensinmotoren. Det er klart størst effekt ved lave hastigheter, men også merkbart på motorveien. Det er ikke noe man tenker veldig over før man kjører hybrid og merker forskjellen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...