Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Dubious said:

Ingen personbiler i Norge som kan trekke mer enn 3,5 tonn

Det finnes noen som er registrert som lett lastebil, men som kan kjøres med B, men de er fortsatt lett-lastebil og ikke personbil.

I USA så kan de trekke henger på 6 tonn uten noen "E", med personbil.

Nå blander du bilens totalvekt og vogntogvekt. Med BE etter jan 13 kan du ha samlet vogntogvekt intill 5. Noe tonn. Før var begrensningen 7.5. 

Lenke til kommentar
mna skrev (1 time siden):

Nå blander du bilens totalvekt og vogntogvekt. Med BE etter jan 13 kan du ha samlet vogntogvekt intill 5. Noe tonn. Før var begrensningen 7.5. 

Med BE før 2013 så kan du trekke en henger som kan laste 4 tonn, men du kan kun trekke 3500kg

Med BE etter 2013 så må lastekapsiteten være på/under 3500kg, du kan altså ikke trekke en henger som kan laste 4 tonn

Maks vogntogvekt på min bil er 5930 kg med BE

Lenke til kommentar

Det er noe komplisert dette med henger da det er mye å huske på:

*bilens vekt

*hengers vekt

*lastens vekt

*tillatt totalvekt (henger og lastens vekt samlet)

*vogntogets totalvekt (bilens vekt, hengers vekt og lastens vekt samlet)

*hvor mye tilhengeren kan lastes med

*hvor tung last bilen kan trekke

*hva man har av sertifikat (B, B 96, BE, C1E)

*hvilken dato man tok BE

Og så har man campingvognregelen, som gir de med bare B rett til å taue tyngre spesialtilhengere som campingvogner, båttilhengere, hestevogner etc.

Det er også vanskelig å vite nøyaktig hvor mye man har i vekt på lasten om ikke det finnes en vekt langs veien der man kan kjøre på og sjekke, men da er det jo allerede for sent da man er på veien.

En stor bil kan også være bedre egnet til å kjøre en last enn en mindre bil, men kan bli ulovlig da den veier mye slik at totalvekten overskrider reglene. En mindre bil kan trekke en stor last da den veier mindre, men er ikke nødvendigvis tryggere. En Audi e-tron veier ~2,7 tonn og vil dermed være mer begrenset på B sertifikat enn en mindre men lettere bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 23.4.2021 den 16.58):

Jeg fant ut at det er en dato som avhenger om man må ha CE1 eller ikke. Tok man BE etter 19 jan 2013 kan man ikke overskride 3,5 tonn tillat totalvekt, men om man tok BE før den datoen kan man se bort ifra den begrensningen. Så om man skal overskride 3,5 tonn med BE tatt etter den datoen, må man altså i teorien skaffe C1E for å overskride denne begrensningen, selv om kjøretøyet er registrert som klasse B.

Godt jeg utvidet til BE i 2012 da. 😊👍 Politiet skal jaggu ha tunga rett i munnen skal de håndheve alle disse "if's and but's".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan lovlig kjøre traktor og moped, men har aldri kjørt de...

Jeg kan kjøre lastebil, men ikke buss.  (Kun buss jeg ikke kan kjøre lovlig, kan kjøre minibuss) 
Vi hadde en buss som var registrert som buss fordi det var skillevegg, men om vi tok bort skilleveggen så kunne vi registrere den som lastebil.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har prøvd å finne ut om jeg betaler trafikkforsikringsavgift med eller uten dieselpartikkelfilter, noe som utgjør en forskjell på noen hundrelapper i året. Jeg tror det fungerer slik at forsikringsselskapet henter data fra Statens Vegvesen og bruker data fra SVVs motorregister og tar betalt deretter. Men når jeg søker opp min bil på SVVs Bil og Henger app, står jeg oppført med filter "ikke oppgitt" som får meg til å lure på om jeg har betalt for mye i flere år, ettersom jeg vet jeg har DPF.

Edit: jeg logget meg inn på SVVs "Finn eier- og kjøretøyopplysninger" og der stod det at jeg hadde partikkelfilter. Rart at det er forskjell på informasjon i app og innlogging. Appen har også opplysninger om nox og co2 utslipp, men ikke på innloggingen der det står oppført med 0.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
On 5/15/2021 at 12:21 AM, FrihetensRegn said:

Jeg har prøvd å finne ut om jeg betaler trafikkforsikringsavgift med eller uten dieselpartikkelfilter, noe som utgjør en forskjell på noen hundrelapper i året. Jeg tror det fungerer slik at forsikringsselskapet henter data fra Statens Vegvesen og bruker data fra SVVs motorregister og tar betalt deretter. Men når jeg søker opp min bil på SVVs Bil og Henger app, står jeg oppført med filter "ikke oppgitt" som får meg til å lure på om jeg har betalt for mye i flere år, ettersom jeg vet jeg har DPF.

Edit: jeg logget meg inn på SVVs "Finn eier- og kjøretøyopplysninger" og der stod det at jeg hadde partikkelfilter. Rart at det er forskjell på informasjon i app og innlogging. Appen har også opplysninger om nox og co2 utslipp, men ikke på innloggingen der det står oppført med 0.

Oppdaget det nylig selv da jeg skulle sjekke noe tilsvarende. Enig i at det er merkelig og noe villedende.

Lenke til kommentar
9 hours ago, FrihetensRegn said:

Sprekt at familie-SUVen Tiguan nå kommer med 320 hk, samme 2L rekkefirer som i Golf R og andre VAG biler

FzYv6O8.png

Prisen blir jo deretter

cLEEEOX.png

Med ekstrautstyr blir det nesten en mill for denne bilen som vanligvis starter på 400k

Neida, du trenger faktisk ikke å legge til så mye utstyr, holdt med rundt 110' for min del og da er du rett over 850'. Med rabatt så havner du på ca 800'. Ikke så galt for en slik bil med den motoren, men mye for en VW vil nok mange tenke. Er jo artig at det fortsatt tilbys slike biler i disse dager, selv om jeg aldri ville valgt en høyreist SUV om jeg skulle ha en sporty bil. Men trenger man bakkeklaringen (og plassen) er det jo et greit alternativ. 

Lenke til kommentar

Sikkert god å kjøre, men den blir fryktelig dyr i drift for å være en VAG. Med litern på mila ved blanda kjøring (WLPT) med dagens bensinpriser, verditap av en annen verden og div ekstra avgifter på alt som ikke går på duracell vil det nok gjøre fryktelig vondt.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, SPACEDANCE said:

Sikkert god å kjøre, men den blir fryktelig dyr i drift for å være en VAG. Med litern på mila ved blanda kjøring (WLPT) med dagens bensinpriser, verditap av en annen verden og div ekstra avgifter på alt som ikke går på duracell vil det nok gjøre fryktelig vondt.

Det gjør det med alt som er moro. Bensinprisene er jo ikke ille. På det laveste gjennom uken er de fortsatt lavere enn før korona. Alt under en liter på mila er uansett femi 😆 Om den bruker en liter på blandet kjøring så er ikke det så ille. Det er gjerne det en langt mindre bil med 2-liters motor, halve effekten, tohjulsdrift og manuelt gir brukte for ikke altfor mange år siden. Det som svir mest ved kjøp av nybil er som alltid verditapet. Men det har man jo med en hvilken som helst bil, selv om det i kroner blir noe mer på en dyrere bil og det kan variere noe mellom ulike typer/merker.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, liehen said:

Det gjør det med alt som er moro. Bensinprisene er jo ikke ille. På det laveste gjennom uken er de fortsatt lavere enn før korona. Alt under en liter på mila er uansett femi 😆 Om den bruker en liter på blandet kjøring så er ikke det så ille. Det er gjerne det en langt mindre bil med 2-liters motor, halve effekten, tohjulsdrift og manuelt gir brukte for ikke altfor mange år siden. Det som svir mest ved kjøp av nybil er som alltid verditapet. Men det har man jo med en hvilken som helst bil, selv om det i kroner blir noe mer på en dyrere bil og det kan variere noe mellom ulike typer/merker.

Er vel en del år siden da..

En 2012 Subaru Forester med 4x4 og 150 hesters diesel ligger på ca 0.6L på mila. Blir jo ca halve effekten.

Ligger vel på rundt 18kr litern for Bensin i Tromsø nå. Blir dyre mil da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...