Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Bare for å komme med en ekstra faktor i det hele: Jeg opplever at det har utrolig mye å si hva slags ESP (eller hva det måtte hete) man har på bilen sin. Jeg opplever f.eks. at min eldre Audi A3 (ikke 4wd) oppfører seg betraktelig bedre når man først får slipp i sving. Toyotas mindre biler er etter min mening klart underlegne i de situasjonene. Men det er selvsagt mange faktorer inne i bildet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
j-- skrev (6 timer siden):

Ser for meg at en bil med 4x4 eller fremhjulsdrift, kontra en bil med bakhjulsdrift, vil ha bedre styring og kontroll igjennom en rundkjøring. Ergo større sannsynlighet for å klare rundkjøringen i for stor hastighet etter føret. Det blir sikkert marginalt, men det er jo noe.

En bil med bakhjulsdrift vil i utgangspunktet skyve rett fremover, og er avhengig av at fremhjulene ruller/glir mot siden for å svinge. En bil med 4x4 eller fremhjulsdrift vil med fremhjulene trekke den retningen man svinger. Det selv om man sklir fremover på is.

Om jeg tar feil her så tar jeg gjerne imot korreksjon 🙂

I utgangspunktet er jeg enig, med mindre du klarer å kontrollere en skrens, da vil bakhjulene/massen hjelpe forhjulene til å styre, så kan du bruke styrekapasiteten til forhjulene til noe annet.

Men nå snakker vi om ting som er interessant for en rallybilsjåfør, ikke Per Egil i sin XC90.

En diger ulempe med forhjulsdrift er at forhjulene både må svinge og drive. Ulempen med bakhjulsdrift er at du ikke kan styre driften (uten sladd) og at det er lettere å sette bilen ut av balanse. Sistnevnte er mer eller mindre gjort irrelevant av ESC da.

Lenke til kommentar
SecoY skrev (8 timer siden):

Bare for å komme med en ekstra faktor i det hele: Jeg opplever at det har utrolig mye å si hva slags ESP (eller hva det måtte hete) man har på bilen sin. Jeg opplever f.eks. at min eldre Audi A3 (ikke 4wd) oppfører seg betraktelig bedre når man først får slipp i sving. Toyotas mindre biler er etter min mening klart underlegne i de situasjonene. Men det er selvsagt mange faktorer inne i bildet.

Der er jeg hent uenig. Kjørt mye Yaris, også siste versjon, og den er helt unærvøs når dem først slipper. 
Dagens Corolla ble vel kåret til årets vinterbil av Dagbladet, og det sier jeg egentlig sitt. 

Lenke til kommentar

Lurer på om noen tør å ta inn og lansere noe slikt i Norge. Sett i sammenheng med forbrukerrettigheter vi har hos oss.

 

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/03/11/7640536/elbiler-til-35.000-kroner-stjeler-markedsandeler-fra-tesla?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR0b1V-vnDfpZbOPMl--WsZjzGyGU2ra37gg55zLWMWlHaiRs1UCln8LzLg#Echobox=1615466170

 

09AC01E4-1364-49CF-8E14-B12DD51A498E.jpeg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (17 timer siden):

I utgangspunktet er jeg enig, med mindre du klarer å kontrollere en skrens, da vil bakhjulene/massen hjelpe forhjulene til å styre, så kan du bruke styrekapasiteten til forhjulene til noe annet..

Erindrer min tid hos bilimportanlegget til Møller. Bilene kom med båt til Norge og kom alltid på sommerdekk (selvfølgelig). Midtvinters kunne vi fint kjøre Audi med Quattro på sommerdekk sålenge de hadde langsstilt motor (= ikke Haldex). Til en viss grad også i små bakker. Hadde bilene Haldex var det ikke like lett, og forhjulsdrevet sto selvfølgelig ofte fast og måtte dyttes og/eller trekkes.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
On 3/13/2021 at 5:46 PM, Complexity said:

Jeg foretrekker helt klart bakhjulsdrift kontra fremhjulsdrift. Har eid biler med begge delene og understyring er noe dritt. Da tar jeg heller en liten sladd.

Med firehjulsdrift er det jo "bare" å gi litt mer gass og styre mot, så drar den seg inn igjen. Får også lett sladd med firehjulsdrift om du vil, både på en A6 jeg hadde med 40/60-fordeling og på nåværende med 31/69-fordeling er det null problem. Nåværende bil har en typisk bakhjulsdrevet karakter, men med bedre fremkommelighet og bedre kontroll i krevende situasjoner.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, liehen said:

Med firehjulsdrift er det jo "bare" å gi litt mer gass og styre mot, så drar den seg inn igjen. Får også lett sladd med firehjulsdrift om du vil, både på en A6 jeg hadde med 40/60-fordeling og på nåværende med 31/69-fordeling er det null problem. Nåværende bil har en typisk bakhjulsdrevet karakter, men med bedre fremkommelighet og bedre kontroll i krevende situasjoner.

Som du jo nevner her er det veldig individuelt hvordan systemet for firehjulsdrift fungerer.

Utrolig mange biler prioriterer fremhjulene, og da understyrer man gjerne lenge før bakhjulene får beskjed om å gjøre noe.

Bilen jeg og har nå er 100% bakhjulstrekker frem til bilen føler at fremhjulene burde bidra, og det gjør at man gjerne får en liten sladd før bilen henter seg inn. Jeg liker dette mye bedre enn når bilen bare sklir rett frem.

Men dama mi er ikke like fan av dette så folk er forsjellig.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Dubious said:

Bilen min er bakhjulsdrevet helt til jeg selv velger å koble inn framhjulene

Kun automaten som er automatisk på min bil, og det er sånn jeg liker det.

Må nesten være slik på en pickup. De bruker å være forferdelig å kjøre med 4x4 innkoblet.

Den ene jeg bruker å kjøre har låser fremdiffen når 4x4 er innkoblet selv i høygir. Helt jævlig å kjøre med da.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Retroman said:

Første Amaroken jeg hadde var varianten med manuelt gir og innkoblbar firehjulstrekk med høy/lav. Den andre jeg kjørte hadde automatgir og permanent firehjulstrekk - forskjellen var natt og dag. Jeg savner førstebilen..

Tenker du på fremkommeligheten? 

Lenke til kommentar
liehen skrev (1 time siden):

Tenker du på fremkommeligheten? 

Jupp. I forhold til komfort var det motsatt, men det sier seg selv: manuell 163hk mot automat 180hk. Den siste Amaroken jeg kjørte hadde 224hk v6 og det var seff enda bedre. Men den manuelle innkoblbare kom seg frem mange steder andre pickuper ikke klarte. Vi testet den mot de fleste konkurrentene og det var rent bord.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Retroman said:

Jupp. I forhold til komfort var det motsatt, men det sier seg selv: manuell 163hk mot automat 180hk. Den siste Amaroken jeg kjørte hadde 224hk v6 og det var seff enda bedre. Men den manuelle innkoblbare kom seg frem mange steder andre pickuper ikke klarte. Vi testet den mot de fleste konkurrentene og det var rent bord.

Ok. En kompis som jobber i Møller hadde med en Amarok V6 258 hk da vi skulle på guttetur på fjellet for 2 år siden. Fremkommeligheten på den imponerte i alle fall ikke. En annen kompis kom så vidt utenfor kjørebanen inn til hytta med sin Golf Alltrack og kom ikke opp igjen (pakket med snø). Men det var ikke verre enn at vi tenkte kompisen foran med Amarok lett burde dra oss opp. Var bare to av hjulene som var uti snøen. Men det var ikke sjans. Endte med at en X3 som kom bak dro Golf'en motsatt vei med letthet. Sikkert ikke helt like forhold for de to bilene (litt nedoverbakke for X3'n), men ble overrasket over at Amarok'en ikke klarte det, selv etter at vi hadde spadd bort masse snø.

Kom på at jeg har jo bilder av det. Et bilde eller to sier mer enn tusen ord... 

20190208_152212.jpg

20210315_134431.jpg

Lenke til kommentar

Er jo straight forward å taue en bil, da, men er vel fordelaktig å dra den tilbake i samme sporene den kom fra, så kanskje fordel X3’en?

På min andre Amarok (oppgraderte den til en slags Arctic Truck variant) hadde jeg sånne terrengdekk fra Mickey Thompson, seipa og pigga - det hadde nok vært enklere å taue noen på glatta med de. En standard Amarok kommer for det meste på SUV-dekka til Nokian/Conti - 17" felg, så sikkert relativt like dekk på X3’en og Amaroken til Weber og co på Asker & Bærum.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
17 hours ago, Retroman said:

Er jo straight forward å taue en bil, da, men er vel fordelaktig å dra den tilbake i samme sporene den kom fra, så kanskje fordel X3’en?

På min andre Amarok (oppgraderte den til en slags Arctic Truck variant) hadde jeg sånne terrengdekk fra Mickey Thompson, seipa og pigga - det hadde nok vært enklere å taue noen på glatta med de. En standard Amarok kommer for det meste på SUV-dekka til Nokian/Conti - 17" felg, så sikkert relativt like dekk på X3’en og Amaroken til Weber og co på Asker & Bærum.

Joda, den hadde nok absolutt en liten fordel. Men med tanke på hvor lite "alvorlig" ute i snøen denne stod, ble vi overrasket alle sammen. Vi festet slepetau og tenkte at dette bør gå som en lek, men ingenting skjedde. Relativt ny demobil så dekkene var nok bra. Men, men, takk til BMW'n :)

Lenke til kommentar
liehen skrev (4 timer siden):

Joda, den hadde nok absolutt en liten fordel. Men med tanke på hvor lite "alvorlig" ute i snøen denne stod, ble vi overrasket alle sammen. Vi festet slepetau og tenkte at dette bør gå som en lek, men ingenting skjedde. Relativt ny demobil så dekkene var nok bra. Men, men, takk til BMW'n :)

Hmm. Jeg kjenner de fleste på A&B - ingen av dem kan kjøre bil :P Neida.. Men, ja: overraskende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...