Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QjT4b9

Og det er synd. Samme som at diesel forurenser mer på småkjøring enn bensin gjør, men samtidig er det billigere for diesel.

 

Se 2.5TDI, stor dieselmotor, billigere enn 2.5 bensin.

 

Og når de sier nå at de skal øke avgiftene på diesel og dieselbiler, så blir transportforbundene forbanna.

Lenke til kommentar

Nå mistet jeg et lengre innlegg og det frister ikke å skrive det på nytt akkurat nå.

 

Trafikksikkerheten er et dårlig argument når man får funksjonelle biler med lave avgiftsnivå både målt i prosent av bilens verdi, og i absolutte tall.

 

Man har allerede en etablert differansiering i avgifter for personbilisme og for bilkjøring i jobbsammenheng, det er uproblematisk å gå bort fra engangsavgift uten at kjøring i jobbsammenheng blir rammet.

 

Jeg sier ikke at det er enkelt å løse alt ved å gå over til en bruks-basert beskatning av bilbruk. Men gjør man det rett så tør jeg påstå at det er den beste veien å få fornuft i bilavgiftene.

 

Om man skal basere avgiftene på utslipp så er det to ting som har noe å si: absolutt effekitivitet, og vekt. Jeg er enig i at det er idiotisk å anta at større motor = større utslipp.

Lenke til kommentar

Jeg tok en kjapp titt på prisforskjeller på en standard typisk "billig" familiebil med liten motor. (Hyundai Elantra Stasjonsvogn i dette tilfellet)

 

I Norge så ligger prisen for en 2011 modell på alt fra 199.000 til 299.000 (kommer an på om du skal ha 1.4 eller 1.6l motor.) http://www.hyundai-i30.no/download/KUNDEprisliste_2011Q1.pdf

Se førøvrig på prisforskjellen på engangsavgiften på i30 (Elantra). 30.000kr forskjell på 0.2l motorvolum og 5hk. Galskap.

 

I USA så koster den $16.000, da med 2.0l motor. Med dagens kurs er det 85.000kr

http://www.hyundaiusa.com/build-your-hyundai/?vehicle=elantra-touring&year=2011

 

Som du ser av prisforskjellen her så er avgiftene latterlige på selv mellomsmå biler med små motorer.

 

Jeg skjønner at det kan virke sutrete på noen å klage over norske bilpriser, og at folk flest finner seg bare i det. Men at noen med hånda på hjertet kan si at de synes Norske bilpriser ligger på et rimelig nivå, det vil jeg se før jeg tror det.

(Denne karen gjelder ikke, for han er politiker :D)

Endret av apollox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Ser mange sier at "Jaa, men man tjener mye mer i Norge, derfor er det dyrere"...

 

Saken er at ting som blir produsert i Norge, som melk, brus, plast, olje, det er dyrere, det er lagd her, det er norsk lønn, norske produkter.

 

En Volvo lagd i Kina, som koster 20.000$ i USA, skal koste det samme i Norge, det koster ikke mer å frakte den hit, det koster ikke mer å lage samme bilen til Norge. Det er jo samme bilen! Men selve bilen er dyrere, ikke bare avgiftene.

Lenke til kommentar

Det er helt ufattelig. På grunn av vår velstand kunne vi hatt en av de absolutt reneste og mest trafikksikre bilparkene på planeten. I stedet har vi en bilpark med høyere gjennomsnittsalder enn de fleste rike land i verden. Noe som fører til unødvendig død, lemlestelse og farlig forurensning.

 

Jeg blir kvalm, og det lenge før jeg tenker på min egen egoistiske trang til å ha "feit" kjerre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Okei, se på det slik:

Jeg har en 1988 RX7, 200hk, 1.3 liter wankel. Bruker 1.1 på mila på langkjøring. Jeg betalte 45k, som et prosjekt, de venstrestyrte fine eksemplarene kan gå for rett under 100k.

Jeg kunne hatt en 2002 RX8, 231hk, 1.3 wankel. Bruker 0.8-0.9 på langkjøring. Disse koster 300k i Norge. Da ligger avgiften for de 200hk på topp. Bilen har et forholdsvis høyt forbruk, lavere enn forgjengerne, og denne som de før har dobbel katalysator, og en mengde ting for å få bilen til å slippe ut så lite som mulig. RX7 begynner å bli sjelden, iallefall i Norge. Sjeldne sportsbiler er dyrere enn nye biler, se på Supra, koster enda 400k for en 93 med skilt. RX8 lages enda, og det er langt ifra dyre biler, alle har råd til en, iallefall i andre land. Men ikke i Norge.

Lenke til kommentar

Ser mange sier at "Jaa, men man tjener mye mer i Norge, derfor er det dyrere"...

 

Saken er at ting som blir produsert i Norge, som melk, brus, plast, olje, det er dyrere, det er lagd her, det er norsk lønn, norske produkter.

 

En Volvo lagd i Kina, som koster 20.000$ i USA, skal koste det samme i Norge, det koster ikke mer å frakte den hit, det koster ikke mer å lage samme bilen til Norge. Det er jo samme bilen! Men selve bilen er dyrere, ikke bare avgiftene.

Tror du burde få deg en liten innføring i markedsøkonomi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig, vi tjener mer i Norge enn mange andre land. Men vi tjener FAEN MEG IKKE 640 000KR MER I ÅRET!

Hvor har du 640 000,- i året fra?

Vi tjener bedre og har mer til overs etter alle nødvendigheter er betalt enn de fleste andre land, derfor koster luksus-gjenstander betydelig mer.

 

Bil-politikken til Norge er på trynet, men at biler er dyrere i Norge enn andre land er natturlig. Familiebiler burde vært betydelig billigere enn de er i dag, så kanskje vi hadde fått en bedre bilpark enn enkelte u-land har...

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig, vi tjener mer i Norge enn mange andre land. Men vi tjener FAEN MEG IKKE 640 000KR MER I ÅRET!

Hvor har du 640 000,- i året fra?

Vi tjener bedre og har mer til overs etter alle nødvendigheter er betalt enn de fleste andre land, derfor koster luksus-gjenstander betydelig mer.

 

Bil-politikken til Norge er på trynet, men at biler er dyrere i Norge enn andre land er natturlig, familiebiler burde vært betydelig billigere enn de er i dag.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28016279

Det er ca 640 000kr i engangsavgift
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Enig, vi tjener mer i Norge enn mange andre land. Men vi tjener FAEN MEG IKKE 640 000KR MER I ÅRET!

Hvor har du 640 000,- i året fra?

Vi tjener bedre og har mer til overs etter alle nødvendigheter er betalt enn de fleste andre land, derfor koster luksus-gjenstander betydelig mer.

 

Bil-politikken til Norge er på trynet, men at biler er dyrere i Norge enn andre land er natturlig, familiebiler burde vært betydelig billigere enn de er i dag.

Enig og atter enig.

640 000 ekstra i lønn er vel ikke akkurat helt ideelt, så sant enn ikke nedbetaler hele bil lånet ned på 1 år.

Trygge og økonomiske familiebiler bør absolutt bli billigere, bilparken i Norge er alt for gammel og utrygg, men det betyr likevel ikke at vi trenger å fylle bilparken med amerikanske muskelbiler.

 

Skal vi se dette skje må hele avgiftssystemet endres, som er pr. dags dato altfor firkantet (eksempel plug-in hybridene til GM).

Lenke til kommentar

Sportsbiler forstår jeg godt at har høye avgifter, selv om jeg synes at det blir ekstremt med 2 ganger kjøpssum i avgift. Mener jeg at det skal være dyrt!

 

Ang det generelle avgiftsystemet vi har i Norge, så er det som alle er enig i, ganske på trynet! De straffer både se som kjøper bil, eier bil og bruker bil. Jeg mener selv at avgiftene i hovedsak skal gjenspeile forbruket! Gjør det billigere å kjøpe bil, men øk gjerne det det koster å bruke den!

Lenke til kommentar

Når man blir gammel nok til å kjøre bil, så skjønner man at det er noen prioriteringer som ligger bak.

 

Jeg vil ikke at alle skal kjøre Camaro/M3/Ferrari...

Selvfølgelig er det noen prioriteringer som ligger bak, men her må man og kunne ha en hobby som en prioritering.

Om jeg har lyst på en 2011 camaro som er temmelig trafikksikker og mindre utslipp enn hva mine eldre biler har vært, så burde staten norge kunne la meg få denne bilen til en litt mer fornuftig pris. Du kan ikke si at en e30 med 200 - 250hk er så trygg og avgassfri..

 

Ikke alle vil kjøpe seg en camaro eller m3 da mange må velge en mer familievennlig bil eller rett og slett ikke har den interessa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Økonomiske prioriteringer, snakker jeg om. Altså makroøkonomiske som sådan. I grove trekk betyr det at staten trenger de avgiftene de får inn på bil til å drifte sykehus, skoler, veier (jajajaja. Jeg vet at det er en for liten del som går til veier) og andre ting som er offentlig. Man kan ikke droppe skole fordi du vil kjøre Camaro. Å tenke litt lenger enn sin egen nese er tydeligvis vanskelig.

 

En E30 med 200 hester er absolutt ikke trygg eller avgassfri, men jeg skjønner ikke hva det har med saken å gjøre? Vi diskuterer avgifter på nye biler, og da er ikke en 25 år gammel BMW relevant.

 

Bilavgiftene vris helt klart i riktig retning når en Camaro er dyr. Jeg mener det er helt riktig at du må betale for det hvis du absolutt skal ha en bil med over 400 hester som er OPPGITT til over literen på mila.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...