Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Nitrius skrev (10 minutter siden):

Hvor villige er forhandler man har kjøpt ny bil av på å kjøpe tilbake bil et halvår senere?(Reint salg ikke innbytte) Og hvor mye mindre kan man forvente å få kontra å selge selv? Hvis noen her har noen erfaringer.

Umulig å si. Forhandlere driver uansett ikke med veldedighet, de påtar seg arbeid og risiko, så de skal alltid ha sitt utbytte mellom deg og neste eier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nitrius skrev (49 minutter siden):

Hvor villige er forhandler man har kjøpt ny bil av på å kjøpe tilbake bil et halvår senere?(Reint salg ikke innbytte) Og hvor mye mindre kan man forvente å få kontra å selge selv? Hvis noen her har noen erfaringer.

Aldri vært borti at de kjøper bil av deg. Noen kan selge bilen din på provisjon, eller ta den i innbytte. 

Lenke til kommentar
13 hours ago, Randeboy said:

Aldri vært borti at de kjøper bil av deg. Noen kan selge bilen din på provisjon, eller ta den i innbytte. 

Det kan fint hende at forhandlere kjøper biler av privatpersoner. Det skjedde en del av det i fjor, da det var rekordhøy omsetning på bruktmarkedet, og en del biltyper var spesielt ettertraktet. Men ellers er det ikke uvanlig at både nybil- og bruktbilforhandlere er aktive på Finn for å se etter attraktive modeller til kurante priser.

Når det gjelder din situasjon @Nitrius, er det helt umulig å svare på uten å vite biltype, prisklasse, bilens alder etc. En forhandler har absolutt ingen forpliktelse for å kjøpe tilbake en bil de nettopp solgte - strengt tatt er det mye prakk - så jeg vil forvente en kraftig reduksjon i prisen for at de skal gjøre det. Mye kan skje på et halvår, så skal de ha full «due diligence» må de gjennomgå bilen som om de aldri har sett den før. Er det en bil du kjøpte for eksempelvis 300.000 kroner, kan det være at de ikke tilbyr deg mer enn litt over 200.000 i dag. Men, som sagt, det er umulig å være i nærheten av konkret uten mer informasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

BMW har sluppet sin 128 Turismo Internazionale, med italiensk navn, tverrstilt 4-banger riskokermotor, feilhjulsdrift, null mulighet for manuell, røde go-fast stipes og bagasjerom til barnevogn. Mangler bare bevertennene nå så har man alt jeg hater med BMW.

Snakk om identitetskrise. Ubegripelig at disse folkene en gang designet verdens beste entusiastbiler for folkemassen.

https://www.bmwblog.com/2021/01/24/bmw-128ti-better-than-m135i/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (36 minutter siden):

BMW har sluppet sin 128 Turismo Internazionale, med italiensk navn, tverrstilt 4-banger riskokermotor, feilhjulsdrift, null mulighet for manuell, røde go-fast stipes og bagasjerom til barnevogn. Mangler bare bevertennene nå så har man alt jeg hater med BMW.

Snakk om identitetskrise. Ubegripelig at disse folkene en gang designet verdens beste entusiastbiler for folkemassen.

https://www.bmwblog.com/2021/01/24/bmw-128ti-better-than-m135i/

Kjøpte de ikke mini for å kunne lage den typen biler..? 

Jeg kunne absolutt kjøpt en mini med de egenskapene, men ikke en bmw. 

Om 5 år tror jeg bmw lager en eneste bil jeg kunne tenkt meg. Per dags dato er 5-serien, 2-serie coupe, 8-serie og x3 aktuelle biler, fordi de har "gammelt" designspråk. 

Jeg har tidligere spørt etter råd til neste bil i denne tråden, og mye av grunnen er fordi det ikke finnes noen bmw jeg har virkelig lyst på. Trist. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

BMW har sluppet sin 128 Turismo Internazionale, med italiensk navn, tverrstilt 4-banger riskokermotor, feilhjulsdrift, null mulighet for manuell, røde go-fast stipes og bagasjerom til barnevogn. Mangler bare bevertennene nå så har man alt jeg hater med BMW.

Snakk om identitetskrise. Ubegripelig at disse folkene en gang designet verdens beste entusiastbiler for folkemassen.

https://www.bmwblog.com/2021/01/24/bmw-128ti-better-than-m135i/

Så lenge feiltagelsene holdes til denne type bil så er det akseptabelt at BMW utforsker litt.

Lenke til kommentar

Jeg tror BMW har en slags arroganse der de tar det som et selvfølge at det vil selge bra, så de melker bare merkevaren og forsøker å dekke alle mulige segmenter. Men så innser de ikke at de bedrar de lojale som bygget ryktet BMW har i dag som en kompromissløs bil for han/hun i førersetet.

Som nevnt mange ganger før så har BMW vært ganske uinteressant helt siden E65 kom, men nå synes jeg de begynner å ligne mindre på Audi og mer på et "modermerke" som Volkswagen, bare at Volkswagen ikke kan finne på å lansere noe så horribelt som nye BMW M4.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (55 minutter siden):

Verden endrer seg, så også kjøpegruppen

Det er jeg ikke helt enig i. Kjøpegruppen for M3/M4 er relativt unge folk. Jeg har fulgt med på markedet det og det er ganske få over 40 som eier disse bilene. De fleste rykker opp til Porsche når de blir litt eldre, og de går det veldig bra med vil jeg påstå. 
 

Gavekort skrev (43 minutter siden):

Som nevnt mange ganger før så har BMW vært ganske uinteressant helt siden E65 kom,

For meg blir det når G12 kom. Det meste før der har vært ganske bra. 

Lenke til kommentar
Heiti skrev (1 time siden):

Det er jeg ikke helt enig i. Kjøpegruppen for M3/M4 er relativt unge folk. Jeg har fulgt med på markedet det og det er ganske få over 40 som eier disse bilene. De fleste rykker opp til Porsche når de blir litt eldre, og de går det veldig bra med vil jeg påstå. 

Litt usikker på hvordan du kobler min kommentar om 128ti med M3/M4 og unge folk.. Hva siterer du meg for her, egentlig? At kjøpegruppen og hva de velger endrer seg over tid er ikke akkurat rakettforskning. Du tar opp Porsche: Det var utenkelig at Porsche f.eks skulle sette inn turbo på nær sagt alle modeller, og puristene griner og sutrer, men Porsche solgte biler, de. Og så kom de attpåtil med en el-bil. Uhørt! Og den solgte enda mer. Som en ekstra bonus økte verdien på brukt Porsche med motor uten pustehjelp.

Men en annen ting av ren nysgjerrighet: Hvor følger du med på dette markedet hen siden du vet ting som snittalder og at få over førti eier en M3/M4 fordi de bytter den ut med en Porsche? Eller drar du litt tall ut av ræva?

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/20/2021 at 6:32 PM, kremt said:

Det er vel ikke bare BMW det går nedover med. MB har lansert at neste C63 kommer med hybrid 4-banger. Yes thats right. Også C43 blir 4-banger.

Ja, det er bare trist. Har forstått det som at C63 ikke blir noen lettvekter heller pga batteriet. Skulle tro de hadde mulighet til å lage noen få entusiastmodeller med skikkelig motor. Men de gjør nok ikke dette med glede, de er tvunget. Synes generelt det har blitt mer og mer kjedelig å lese om nye biler, det er nesten utelukket om biler med ledning, med unntak av en og annen supersportsbil som uansett ikke er noe de fleste ikke har råd til.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snylter said:

Jeg blir overrasket hvis ikke E-klasse også mister V8en ved neste generasjonsskifte.

Ser ut til at vår generasjon C- og E-klasse blir av de siste morsomme, uten EU-mutet lyd, partikkelfilter, ekstra batterivekt og med riktig antall sylindre. 

Lenke til kommentar
On 2/23/2021 at 12:44 PM, Hansien said:

Er ikke det allerede bekreftet at den og skal miste to sylindre? 

Det er vel mer eller mindre bekreftet at de ikke kommer til å utvikle flere V8ere men jeg har ikke sett det bekreftet at V8en blir borte fra E-klasse..

Det er jo uansett rart å komme med slike opplysninger allerede ved lansering av faceliften. Det er jo ca 3 år til neste E-klasse.

On 2/23/2021 at 2:03 PM, liehen said:

Ser ut til at vår generasjon C- og E-klasse blir av de siste morsomme, uten EU-mutet lyd, partikkelfilter, ekstra batterivekt og med riktig antall sylindre. 

Jepp.

 

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Skrotnissen said:

Tenker meg avgårde for å kjøpe første bil og har null peiling. Tenker egentlig kun bruk til fjellturer og diverse gjøremål i helgene, ikke til og fra jobb. Det her er vel en grei bil? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=209236503

Fransk 1.6 motor.. er en grunn til at de er så billige.

Men betyr ikke nødvendigvis ett forferdelig bilhold. Bare husk hyppig oljeskift.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...