Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (På 6.12.2020 den 23.48):

Hvilke bruktbilmodeller er gode kjøp i prisklassen 150-200k med stort bagasjerom(plass til middels hundebur og gjerne mer) hvis fokuset er driftssikkerhet, økonomi og sikkerhet?

Jeg har nylig ervervet meg en Skoda Octavia 2017 modell. Av det jeg har lest om den, så virker det som at dobbelmasse svinghjul er den "største" svakheten med disse bilene. Utover det er det småplukk som med de fleste andre bilmerkene. 
Min bil har den minste dieselmotoren, går på ca 0.5L/mila. Veldig behagelig å kjøre. Godt med plass bak fører og passasjer og fornuftig størrelse på bagasjerom. 
Jeg ga 200k, '17 mod med 70k km på tellern. 4x4 og manuell. Adaptiv CC, webasto og bixenon.   

Mulig jeg ville gått for en større motor hvis jeg kunne valgt igjen, men så ville pris, kilometer og årsmodell blitt noe annet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hotel Papa skrev (3 minutter siden):

Jeg ga 200k, '17 mod med 70k km på tellern. 4x4 og manuell. Adaptiv CC, webasto og bixenon.   

Høres ut som et godt kjøp etter å ha trålet finn litt. Men er dette sjasjonsvogn? Kan ikke ha hun i lukket bagasjerom, så må være stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (22 minutter siden):

Høres ut som et godt kjøp etter å ha trålet finn litt. Men er dette sjasjonsvogn? Kan ikke ha hun i lukket bagasjerom, så må være stasjonsvogn.

Stasjonsvogn ja.. Vil tro du får plass til et middels stort hundebur bak. Mener å ha lest at et alternativ er å ha en langsgående skillevegg istedenfor et hundebur (?). Det var noen som nevnte at det kan være mer gunstig da bagasjeromsgulvet er noe nedsenket. 

Burde ikke være noe problem for deg å finne en bruktbilforhandler som har en tilsvarende inne, så du kan dra og kjenne på om den er stor nok. 
Jeg på 1.98cm sitter greit i baksetet:)

Endret av Hotel Papa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 timer siden):

Alltid fått delene mine fra skruvat uten problemer, og spart mye penger på det og (de er jo latterlig billig på visse ting).

Men madammen har hatt mye tull med CDON og feilsendte ting, så de fleste har vel litt tull til tider.

Fikk svar fra support at de skulle sjekke det opp, og et par timer seinere fikk jeg ny sending på vei beskjed fra Posten :D Det var jo veldig raskt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Heiti said:

Det er jeg ikke helt enig i. Vil ikke betale for utstyr jeg sjeldent eller aldri kommer til å bruke, eller ser på som unødvendig. Som feks softclose eller nattkamera.

Nei, den behøver ikke ha alt, men på en brukt bil betaler du jo langt mindre enn på ny og får i stor grad igjen pengene for dette, men det avhenger selvsagt av hvor gammel bilen er. På en relativt ny bil betaler du fortsat en del for utstyret. Softclose og nattkamera er ikke det jeg ser som nødvendig, tenker mer slikt som el-seter med minne, største navigasjon og ellers det andre jeg har nevnt. De fleste ønsker dette ustyret og det vil gjøre den lettere å selge igjen. Det er vanskelig nok å selge en eldre bil i høy prisklasse, men uten det riktige utstyret...

Endret av liehen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Retroman said:

Tja. Skal du ha DAB-kvalitet på lyden så er det mer jobb enn å bare smette på en DAB/FM sender til 500,-

DAB sendes jo med forferdelig bitrate uansett så har det så mye å si? 

FM sendere ødelegger en del, men bruker du en med USB eller AUX klarer man seg fint.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (45 minutter siden):

Er jo meget enkelt å ettermontere på de fleste biler så burde vel ikke avgjøre kjøpet spør du meg.

Så langt har jeg funnet ut at jeg må kjøpe fra utlandet og at ny radio vil koste 8k++
Godt mulig det er å finne i Norge også, men ikke hatt noe behov ennå
Skal ikke ha radio eller antenne inne i kupeen 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Dubious said:

Så langt har jeg funnet ut at jeg må kjøpe fra utlandet og at ny radio vil koste 8k++
Godt mulig det er å finne i Norge også, men ikke hatt noe behov ennå
Skal ikke ha radio eller antenne inne i kupeen 

Noen biler er vel litt spesielle, og har verken AUX eller USB inngang, og skal man først investere da burde man gå rett på nettradio om man vil ha god lydkvalitet. 

Men jeg har montert adaptere i en handfull biler uten problemer, så jeg ville ikke sett på om stereoen har DAB først om jeg skulle handla meg bil.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

DAB sendes jo med forferdelig bitrate uansett så har det så mye å si? 

FM sendere ødelegger en del, men bruker du en med USB eller AUX klarer man seg fint.

Forferdelig bitrate > forferdelig bitrate som sendes igjennom en mottaker som konverterer det til FM som plukkes opp av FM-radio

Er ingen ekspert, men solgte nok biler med DAB adapter en gang i tiden, og jeg likte ikke løsningen. Hverken ift lydkvalitet eller estetikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Retroman said:

Forferdelig bitrate > forferdelig bitrate som sendes igjennom en mottaker som konverterer det til FM som plukkes opp av FM-radio

Er ingen ekspert, men solgte nok biler med DAB adapter en gang i tiden, og jeg likte ikke løsningen. Hverken ift lydkvalitet eller estetikk.

Ja kan bli ganske så ille gjennom FM.

Derfor nettradio er tingen. Mye bedre dekning (Nord i landet iallefall, DAB er elendig utbygd her mens 4G er bra utbygd), bedre lydkvalitet, man slipper å montere antenne og man kan høre på samme musikken som på DAB uten reklame.

Og man har mange tusen flere kanaler å velge mellom.

Ulempen er jo at man i visse tilfeller må betale for ekstra data. Det er det verdt i mine øyne iallefall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Ja kan bli ganske så ille gjennom FM.

Derfor nettradio er tingen. Mye bedre dekning (Nord i landet iallefall, DAB er elendig utbygd her mens 4G er bra utbygd), bedre lydkvalitet, man slipper å montere antenne og man kan høre på samme musikken som på DAB uten reklame.

Og man har mange tusen flere kanaler å velge mellom.

Ulempen er jo at man i visse tilfeller må betale for ekstra data. Det er det verdt i mine øyne iallefall.

Hvor mye data bruker det egentlig? Jeg hører mye på podcast når jeg kjører alene, men har det lastet ned på forhånd. 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Heiti said:

Hvor mye data bruker det egentlig? Jeg hører mye på podcast når jeg kjører alene, men har det lastet ned på forhånd. 

Varierer veldig etter hva man hører på og hvor lenge, men i min erfaring så går det mindre enn man skulle tro. Mange har gjerne for stor datapakke i utgangspunktet så er nok å ta av, inkludert meg selv.

Men en ekstra ulempe er jo at dette ofte må startes manuelt om det ikke er innebygget i spilleren. Er gjerne ikke bare å starte bilen så kommer musikken slik som det er med DAB.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (55 minutter siden):

Varierer veldig etter hva man hører på og hvor lenge, men i min erfaring så går det mindre enn man skulle tro. Mange har gjerne for stor datapakke i utgangspunktet så er nok å ta av, inkludert meg selv.

Men en ekstra ulempe er jo at dette ofte må startes manuelt om det ikke er innebygget i spilleren. Er gjerne ikke bare å starte bilen så kommer musikken slik som det er med DAB.

På første bilen(w124 e280) min var det en ettermontert en alpine cdspiller. Forrige eier glemte sin usb med musikk i spilleren, så jeg hørte stortsett bare på den. Når jeg hadde hørt gjennom alle sangene, så solgte jeg bilen. 

Noen som har prøvd android auto, fungrer det litt mer "knirkefritt"?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...