Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skavold skrev (14 minutter siden):

Nå er jo RS3 utstyrt med tverrstilt motor, så kort snute har lite å si sånn sett. Men i et historisk perspektiv er det ikke utenkelig du har rett.

Ah ok. Det visste jeg ikke. Men nå ser jeg jo at det er ganske tettpakket under panseret, så det kan hende at poenget mitt fortsatt står, bare i bredden i stedet. Correct me if I'm wrong, men det er ingen optimal løsning å ha oddetall med sylindrer, foruten om at man får en motor som er litt mer håndterbar enn en lang rekkesekser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Ah ok. Det visste jeg ikke. Men nå ser jeg jo at det er ganske tettpakket under panseret, så det kan hende at poenget mitt fortsatt står, bare i bredden i stedet. Correct me if I'm wrong, men det er ingen optimal løsning å ha oddetall med sylindrer, foruten om at man får en motor som er litt mer håndterbar enn en lang rekkesekser.

Alt dette med ubalanserte motorer er veldig komplisert, men de fleste motorer (oddetall eller ei) er ubalansert på en eller annen måte, som igjen krever forskjellige løsninger. https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_balance
Faktisk så har V10 mye av de samme "problemene" som rekkefemmer, bare dobbelt opp.

At en motorkonfigurasjon i utgangspunktet er ubalansert, er et problem som er løst for lengst, så vi sitter kun igjen med forskjellige kjennetegn og egenskaper.

Det er definitivt fordeler med 5-sylindere over 4-sylindere, man får overlapp på sylinderene, så krafttifølerelsen er langt mer jevn og mer tilsvarende en rekkesekser. I motsetning til en rekkesekser, så er det som du sier, lettere å tverrstille en rekkefemmer. 

Lenke til kommentar

V10 er vel en kompromissmotor av V12, så det anser jeg egentlig som moot. Jeg sier ikke at Audi er dumme, og at det ikke er løsninger på en ubalansert motor. Det er bare et kompromiss med motvekt som gjør motoren tyngre, gir mer roterende masse under høye omdreininger, samt og en motor som kan riste motorfestene sønder og sammen. Det er jo et klassisk partytriks å balansere en mynt på toppen av en V12 og så starte den, i motsetning til en naturlig ubalansert motor slik som V10, V6, rekkefemmer og rekketreer der du står i fare for å miste et øye om du står for nært mynten.

Rekkesekser, V8, V12 er de vanligste konfigurasjonene som jeg anser som ideelle. Rekkefirer er et fint kompromiss for kompakte motorer, men Volvo og Audi hiver gjerne på en ekstra sylinder for å gi jevnere tenning på bekostning av balansering, uten å måtte gå for en rekkesekser som er 33% lengre enn en rekkefirer, eller en V-motor som har dobbelt opp av kamakslinger, mer tyngde og betydelig mye mer bredde. Her er jo VR-motorene til VAG en interessant løsning for å fikse problemet med lengde og bredde.

Poenget mitt: 6, 8 eller 12 er det man egentlig ønsker om man skal ha best mulig utgangspunkt, men siden disse gjerne er lange, brede, tunge og dyre så finnes det gode kompromissløsninger som ikke nødvendigvis gjør motoren dårlig. En hver konfigurasjon til hvert sitt chassis tenker jeg.

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (4 timer siden):

Hva ville dere valgt?

- Alfa Romeo Giulia 280HK Q4

- Audi RS3

- BMW M140i xDrive

- Mercedes-Benz A45 AMG

I den rekkefølgen du lister opp. 

Alfaen skiller seg ut i trafikkbildet og er den peneste bilen. 
RS3’en fordi jeg var veldig fornøyd med min. Dernest BMW’en fordi den er hakket mer rampete enn Mercedesen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Gavekort skrev (33 minutter siden):

V10 er vel en kompromissmotor av V12, så det anser jeg egentlig som moot. Jeg sier ikke at Audi er dumme, og at det ikke er løsninger på en ubalansert motor. Det er bare et kompromiss med motvekt som gjør motoren tyngre, gir mer roterende masse under høye omdreininger, samt og en motor som kan riste motorfestene sønder og sammen. Det er jo et klassisk partytriks å balansere en mynt på toppen av en V12 og så starte den, i motsetning til en naturlig ubalansert motor slik som V10, V6, rekkefemmer og rekketreer der du står i fare for å miste et øye om du står for nært mynten.

Rekkesekser, V8, V12 er de vanligste konfigurasjonene som jeg anser som ideelle. Rekkefirer er et fint kompromiss for kompakte motorer, men Volvo og Audi hiver gjerne på en ekstra sylinder for å gi jevnere tenning på bekostning av balansering, uten å måtte gå for en rekkesekser som er 33% lengre enn en rekkefirer, eller en V-motor som har dobbelt opp av kamakslinger, mer tyngde og betydelig mye mer bredde. Her er jo VR-motorene til VAG en interessant løsning for å fikse problemet med lengde og bredde.

Poenget mitt: 6, 8 eller 12 er det man egentlig ønsker om man skal ha best mulig utgangspunkt, men siden disse gjerne er lange, brede, tunge og dyre så finnes det gode kompromissløsninger som ikke nødvendigvis gjør motoren dårlig. En hver konfigurasjon til hvert sitt chassis tenker jeg.

Nå ser jeg ikke helt hvordan alt dette er relevant i forhold til de 4 opprinnelige bilene det var snakk om. Med unntak av rekkesekseren i BMW, men den ville jeg ikke hatt for den ser begredelig ut (og motoren er på langt nært like unik). I tillegg er den "rene" rekkesekser opplevelsen noe forunrenset av turboen.

Rekkefemmeren er ikke perfekt, men den er unik og kler den type bil som RS3 er, veldig bra.

Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (4 minutter siden):

Nå ser jeg ikke helt hvordan alt dette er relevant i forhold til de 4 opprinnelige bilene det var snakk om. Med unntak av rekkesekseren i BMW, men den ville jeg ikke hatt for den ser begredelig ut (og motoren er på langt nært like unik). I tillegg er den "rene" rekkesekser opplevelsen noe forunrenset av turboen.

Rekkefemmeren er ikke perfekt, men den er unik og kler den type bil som RS3 er, veldig bra.

Det er bare jeg begynner med preking, så det var ikke rettet mot så mye annet enn rekkefemmerskryt, og hvordan jeg ser på rekkefemmere.

Motorkonfigurasjon er ikke det som gjør en bil kul, bra eller dårlig. Hver bil snakker for seg selv, og de aller fleste vet hva de gjør når de velger rekkefemmere over rekkeseksere, da alle design må gi og ta fordeler og ulemper.

Med det sagt så har Audi RS dritkul lyd, og presterer bra på det meste.

Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (4 minutter siden):

Nå ser jeg ikke helt hvordan alt dette er relevant i forhold til de 4 opprinnelige bilene det var snakk om. Med unntak av rekkesekseren i BMW, men den ville jeg ikke hatt for den ser begredelig ut (og motoren er på langt nært like unik). I tillegg er den "rene" rekkesekser opplevelsen noe forunrenset av turboen.

Rekkefemmeren er ikke perfekt, men den er unik og kler den type bil som RS3 er, veldig bra.

Kan skrive under på at kombinasjonen RS3 og tunnel oppleves som tilfredsstillende. Sekseren til BMW har digg lyd den, og, men det er noe spes med det litt kornete snerret man får fra femmeren.

Lenke til kommentar

Hjertet sier Alfa, men det mest logiske valget for min del er nok også RS3.

Alfaen er unik med et veldig pent design. På den andre siden får du saftig prisfall og en bil som ikke nødvendigvis er lett å selge. RS3en har den tøffe rekkefemmeren som nevnt. Liker også eksteriøret på RS3, og interiøret er jeg definitivt fan av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Gavekort skrev (1 time siden):

Det er bare jeg begynner med preking, så det var ikke rettet mot så mye annet enn rekkefemmerskryt, og hvordan jeg ser på rekkefemmere.

Motorkonfigurasjon er ikke det som gjør en bil kul, bra eller dårlig. Hver bil snakker for seg selv, og de aller fleste vet hva de gjør når de velger rekkefemmere over rekkeseksere, da alle design må gi og ta fordeler og ulemper.

Med det sagt så har Audi RS dritkul lyd, og presterer bra på det meste.

Akkurat motorkonfigurasjon syns jeg er mer spennede og relevant på motorsykkel, der er opplevelsen av forskjellene er mye råere.

Sjeldent motorer i moderne biler engasjerer meg noe særlig, og de som gjør er veldig sjeldent realistiske for mitt budsjett. Da er det vel kanskje rekkefemmeren i RS3 som kommer nærmest, og muligens også for treeren i GR Yaris uten at jeg har vært i nærheten av enn sånn helt enda, kommer ikke på så mange flere iallefall. 

BMW og Audi skal iallefall ha for å gjøre det litt annerledes i en verden av hot hatches med turbo rekkefirer.

 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
22 hours ago, Gavekort said:

Rekkesekser, V8, V12 er de vanligste konfigurasjonene som jeg anser som ideelle. Rekkefirer er et fint kompromiss for kompakte motorer, men Volvo og Audi hiver gjerne på en ekstra sylinder (...)

Nå har vel Volvo også droppet fem-sylindrede motorer, kjøres kun på tre- og firesylindrede modulære motorblokker der i gården.

21 hours ago, Retroman said:

I den rekkefølgen du lister opp. 

Alfaen skiller seg ut i trafikkbildet og er den peneste bilen. 
RS3’en fordi jeg var veldig fornøyd med min. Dernest BMW’en fordi den er hakket mer rampete enn Mercedesen.

BMW M140 mer rampete enn A45? 🤔

Lenke til kommentar
Retroman skrev (15 minutter siden):

Ja. A45 ser ut som noe man kjøper til kona eller barna.

Den første A45 var jo ganske så rå når den kom ut. Har ikke holdt seg veldig godt, og den nye ser jo helt jævlig ut.

Jeg ville personlig gått for Alfaen og BMW etter det. Tverrstilt motor tar seg dårlig ut synes jeg.

Lenke til kommentar

Jeg skal ha ny bil til neste år.

Krav: Ikke elektrisk(har allerede), plass til barnevogn i grei størrelse og minst 350hk.

Om det er diesel, så må den være v8. Om det er bensin, minst seks sylindre, men helst 8.

Ikke sedan eller coupe, helst firehjulstrekk. Årsmodell fra 2011 og oppover. 

Pris opp til 800k.

Hva ville du kjøpt, eller hva ville du styrt unna?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...