Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

W124 var vel i utgangspunktet en båt på veiene, så det ble nok neppe merkbart. Alternativet er coil-on-strut, noe som krever en unik forstilling for en nisjespec, ergo dyrt. En annen løsning blir å lage en tunnel på nedre bærearm som drivakslingen kan gå gjennom, noe som vil gi mer dempet masse og kortere vandring i dempingen, som gjør komforten mye dårligere.

Hadde vært interessant om noen andre klarer å se løsninger som jeg ikke gjør. Men dette er nå i det minste mine tanker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (18 minutter siden):

Tviler på at den nederste delen av fjæren gjør så mye. Ikke mye vandring å hente på den..

De gikk vel over til denne løsningen, men alikevell morro å se slike finuligheter i bilhistorien 😁

 

Ja og her har vi en egen coil-on-strut forstilling med tunnel for drivakslingen. Som du ser så er det 6 korte viklinger på den løsningen, i motsetning til 10 lange + bøyen på den gamle, i tillegg til 200-300g mer med dempet masse på den nye.

Så det er jo egentlig ikke en bedre løsning etter min mening. Det gir nok definitivt bedre kjøreegenskaper og mer mekanisk robusthet, men komforten er nok betraktelig verre, i tillegg til at det kostet Mercedes milloner av kroner å designe og typegodkjenne endringen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Gavekort said:

Ja og her har vi en egen coil-on-strut forstilling med tunnel for drivakslingen. Som du ser så er det 6 korte viklinger på den løsningen, i motsetning til 10 lange + bøyen på den gamle, i tillegg til 200-300g mer med dempet masse på den nye.

Så det er jo egentlig ikke en bedre løsning etter min mening. Det er nok bare mer mekanisk robust.

Vil tro det er en mye mere robust løsning.  Ser for meg at den fjera kan knekke ganske lett og lage mye skade i prosessen...

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Complexity skrev (17 minutter siden):

Yaris GR er jo dritfet.

3 silyndra 1.6 liter med 261 hestekrefter, i en bitteliten bil med firehjulstrekk.

Får håpe den ender opp med å gjøre det bra i WRC, så får vi kanskje flere formålsbygde biler fra de andre produsentene også. 

Lenke til kommentar

I Haugesund byrja ein kar med Tanken, kor han installerte... vel, store tanker med drivstoff og solgte drivstoff til ei pris satt kvar uke. Så ingen endringer per dag, eller i løpet av dagen. Det holdt prisene nede ganske lenge her i traktene.

Usikker om det framleis er relevant da. Eg kjøre elbil, så eg kikke ikkje akkurat på bensin- og dieselpriser lengre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne prisen var på Circle K Skogsvåg, Øygarden kommune utenfor Bergen i dag ca kl. 12. Jeg la merke til at de andre stasjonene i nærheten hadde samme pris, selv de som lå en mil bortenfor. Jeg tipper de hadde en del gammelt drivstoff som måtte bort, jeg tipper det drivstoffet som fylles på de store tankene som ligger under bakken på bensinstasjonene ligger litt lenger enn vanlig nå som det er mye hjemmekontor og dermed mindre kjøring.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (22 timer siden):

Denne prisen var på Circle K Skogsvåg, Øygarden kommune utenfor Bergen i dag ca kl. 12. Jeg la merke til at de andre stasjonene i nærheten hadde samme pris, selv de som lå en mil bortenfor. Jeg tipper de hadde en del gammelt drivstoff som måtte bort, jeg tipper det drivstoffet som fylles på de store tankene som ligger under bakken på bensinstasjonene ligger litt lenger enn vanlig nå som det er mye hjemmekontor og dermed mindre kjøring.

Ja, det er ofte litt billigere på øyene utenfor Bergen. Jeg fylte bensin for 13,19 kr på gamlebilen i dag, da i Bergen. Kanskje det er på grunn av overgangen til vinterdrivstoff? Det er vel gjerne ikke like lett å bli kvitt drivstoffet lenger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...