Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Har selv en W219 55AMG, som er tilnærmet samme bil som en W211, og eneste antydning til rust er en liten boble i kanten av den ene hjulbuen som jeg skal fikse nå i sommer. Ellers helt rustfri, med 140k på telleren. Tenker uansett jeg skal ta understellsbehandling av bilen etterhvert, men litt usikker på hvilken type som er best, leser så mye forskjellig..

Merker det skal bli godt å få på sommerhjula nå! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 3/31/2020 at 5:26 PM, kremt said:

Det var en jeg snakket med som hadde en (den gang) 2-3 år gammel s203, bakvinduet hadde stoppet. Så han tok av dørtrekket og på innsiden av dørblekket var det betydelig med rust. Dårlig lakkert bak der. Ble levert til forhandler som lakket opp alle dører. Men du mener altså at 211 er relativt bra mot rust? 210 var jo helt tragisk, rene rust(E)-klassen.

Ja, jeg mener 211 er relativt bra. Særlig fra den første endringen som skjedde en gang i 2004.

Det blir gjerne en liten blemme nederst i hjørnene ved bakruta på stasjonsvogner (sedanen har bagasjelokk av aluminium mener jeg å huske), bortsett fra det er det lite rust å spore på 211..

Nå har ikke jeg 211 lenger men min forrige bil var en 2005 E500 4Matic som jeg solgte i 2018. Nå kjører jeg S213 AMG.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Revolution said:

Hvorfor har enkelte BMW og Mercedes biler kraftig blå-tint på sidespeilene sine?

Dimmer vel ned lyset fra bilene bak litt så man ikke blir blendet.

Er nok en bedre løsning enn det er på min bil. Automatisk dimming i sidespeilene, så skal du rygge mot noe som lyser ser du ikke en drit.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål til dere kloke hoder her inne. Har kjøpt felger og spacere til CLS55'en min, da originalfelgene ikke ser ut. Endte opp med å kjøpe noen Axe CS Lite felger, med 19" 9,5 ET40 bak, og 19" 8,5" ET40 foran. Bestilte derfor 15mm spacere foran, og 12mm spacere bak slik at innpress blir som originalt (28 bak og 25 foran).

Dette er typen spacer jeg har foran, og som dekker over hjullager: Amazon.com: HR 30556659 Trak+ DRM Wheel Spacer with Adaptor Bolt ...

Problemet er at på felgene jeg har bestilt, så stikker navet ut såpass mye, at den stanger inn i en leppe som er inne i senterhullet på felgen, altså jeg får fysisk ikke hele spaceren inn i senterhullet på felgen, da den stanger imot, og gjør at selve flaten på spaceren ligger 5mm eller noe slikt unna selve flaten på felgen. Spaceren passer helt fint inn i originalfelg, og trodde aldri en gang at dette kunne være et problem? Spaceren ligger helt fint på navet på bilen, men vil ikke passe i felgen...

Er det jeg som har totalt misforstått noe her, eller er det en spesiell type felg jeg eventuelt må se etter? Ihvertfall så er alt av mål og slikt på felgen jeg bestilte helt riktig, utenom da innpress, som skulle fikses med spacere slik at de ikke går inn i caliperen.

Lenke til kommentar

Altså, selve navet foran er også for langt for senterhullet på felgen, det er jo en del av problemet. Hele grunnen til at det ble disse felgene er jo fordi at felger til denne bilen er litt vrient å finne (særlig med nogenlunde riktig innpress), ellers hadde jeg jo selvfølgelig gjort det.

Trodde bare ikke det var noe forskjell i lengden på senterhullet på felger, men at alt gikk på nav størrelse.

Endret av Konkulf
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Spacere skal kun brukes til nød og kan aldri anbefales 
Skulle ha bestilt felger som du ikke trenger å bruke spacer på

Tull. Du kan fint få det godkjent med riktige spacere. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar
11 hours ago, Dubious said:

Spacere skal kun brukes til nød og kan aldri anbefales 
Skulle ha bestilt felger som du ikke trenger å bruke spacer på

Vås.

Spacere er helt ok så lenge det er riktig type.

Bruk av spacere skal godkjennes på trafikkstasjonen og skrives inn i vognkortet.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Konkulf said:

Har et spørsmål til dere kloke hoder her inne. Har kjøpt felger og spacere til CLS55'en min, da originalfelgene ikke ser ut. Endte opp med å kjøpe noen Axe CS Lite felger, med 19" 9,5 ET40 bak, og 19" 8,5" ET40 foran. Bestilte derfor 15mm spacere foran, og 12mm spacere bak slik at innpress blir som originalt (28 bak og 25 foran).

Dette er typen spacer jeg har foran, og som dekker over hjullager: 

Problemet er at på felgene jeg har bestilt, så stikker navet ut såpass mye, at den stanger inn i en leppe som er inne i senterhullet på felgen, altså jeg får fysisk ikke hele spaceren inn i senterhullet på felgen, da den stanger imot, og gjør at selve flaten på spaceren ligger 5mm eller noe slikt unna selve flaten på felgen. Spaceren passer helt fint inn i originalfelg, og trodde aldri en gang at dette kunne være et problem? Spaceren ligger helt fint på navet på bilen, men vil ikke passe i felgen...

Er det jeg som har totalt misforstått noe her, eller er det en spesiell type felg jeg eventuelt må se etter? Ihvertfall så er alt av mål og slikt på felgen jeg bestilte helt riktig, utenom da innpress, som skulle fikses med spacere slik at de ikke går inn i caliperen.

Kjøp godkjente felger og spacere så slipper du slike problemer.

Lenke til kommentar

Spacerne er jo H&R TUV godkjente spacere, og felgene var jo anbefalt av en kar på Tempe Dekk og er også TUV godkjente, er jo derfor hele greia er så snodig. Hvordan skal jeg kunne vite at senterhullet på felgen er "kortere" på noen felger enn andre? Er jo ingen mål man kan se etter som sier noe om dette. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Konkulf said:

Spacerne er jo H&R TUV godkjente spacere, og felgene var jo anbefalt av en kar på Tempe Dekk og er også TUV godkjente, er jo derfor hele greia er så snodig. Hvordan skal jeg kunne vite at senterhullet på felgen er "kortere" på noen felger enn andre? Er jo ingen mål man kan se etter som sier noe om dette. 

Du må ha papirer som sier at spacerne og felgene i kombinasjon kan brukes på bilen din, ellers får du det neppe godkjent hos SVV..

Lenke til kommentar

Hva er det du mener ikke kan bli godkjent? Innpress er identisk med originalt ved bruk av spacer, så ingen forandring i sporvidde. Både spacere og felger er TUV godkjente, og etter kjøretøyforskriften skal dette være helt lovlig:

 

Quote
6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/«spacer» som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

 

Lenke til kommentar

Statens vegvesen vil nok kreve at dokumentasjonen du drar frem viser at de aktuelle felgene kan brukes sammen de aktuelle spacerne.

Jeg har vært innom i kontrollhallen for å få godkjent slikt noen ganger, min erfaring tyder på at du kan få en interessant opplevelse.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 timer siden):

Dimmer vel ned lyset fra bilene bak litt så man ikke blir blendet.

Er nok en bedre løsning enn det er på min bil. Automatisk dimming i sidespeilene, så skal du rygge mot noe som lyser ser du ikke en drit.

Bruker ikke sidespeilene mest å se i når man rygger da man har seks kameraer radarsensorer inklusiv vidvinkel ryggekamera pluss 3D view. Men blending er slitsomt.
På BMW er dessuten denne funksjonen kun i utvendig speil på førerside. Har hatt slike aut.avblendbare utvendig/innvendig speil løsninger på mine tre siste biler og det du nevner er et  problem» for mange. Vil faktisk ha dette på kravliste på alle kommende biler jeg går til anskaffelse av.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snylter said:

Statens vegvesen vil nok kreve at dokumentasjonen du drar frem viser at de aktuelle felgene kan brukes sammen de aktuelle spacerne.

Jeg har vært innom i kontrollhallen for å få godkjent slikt noen ganger, min erfaring tyder på at du kan få en interessant opplevelse.

Finnes det i det hele tatt noe slik dokumentasjon? Synes jo det er rart om de spør om dok på noe som det ikke er grunnlag for i kjøretøyforskriften, men kan godt hende det kommer helt an på hvem du møter det ?

Endret av Konkulf
Lenke til kommentar
31 minutes ago, syar2003 said:

Bruker ikke sidespeilene mest å se i når man rygger da man har seks kameraer radarsensorer inklusiv vidvinkel ryggekamera pluss 3D view. Men blending er slitsomt.
På BMW er dessuten denne funksjonen kun i utvendig speil på førerside. Har hatt slike aut.avblendbare utvendig/innvendig speil løsninger på mine tre siste biler og det du nevner er et  problem» for mange. Vil faktisk ha dette på kravliste på alle kommende biler jeg går til anskaffelse av.

Har ikke 360 view på min bil (enda, kommer nok i en update) så bruker kun ryggekamera og sidespeil for å se avstand til bilene atmed.

Men har slike lysstolper langs veggen man parkerer mot og da får sidespeilene for seg at de skal blende ned. Så er det helt mørkt ute så blir speilene i praksis ubrukelig. Vanlig fix er å åpne speilene å klippe ledningen til dimmingen, men jeg regner med det kommer ett valg om å deaktivere det i menyen en dag.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Har ikke 360 view på min bil (enda, kommer nok i en update) så bruker kun ryggekamera og sidespeil for å se avstand til bilene atmed.

Men har slike lysstolper langs veggen man parkerer mot og da får sidespeilene for seg at de skal blende ned. Så er det helt mørkt ute så blir speilene i praksis ubrukelig. Vanlig fix er å åpne speilene å klippe ledningen til dimmingen, men jeg regner med det kommer ett valg om å deaktivere det i menyen en dag.

Dårlig gjennomført bil du har da :p

Har du ikke ryggesensorer engang ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...