Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Hmf.. for en gjeng ?

Alle modellene kommer med ratt- og forsetevarme, trådløs ladeplate, 15,5 tommers stående infoskjerm, navigasjon, telefon som nøkkel og det meste av nyere førerstøtte – adaptiv cruisekontroll, parkeringsassistent, køassistent, filsentrering, fliskiftevarsler, unnamanøverassistent, p-sensor foran og bak, BLIS-varsling og ryggekamera.

Basis -opplysninger på fart og rekkevidde er i skjermen foran rattet.

Den har stemmestyring nesten identisk med den du kjenner fra Apple og Google, og Ford lover at du sette navigasjon eller be om kjøretøystatus via stemmestyringen. Amazon Alexa kan brukes i bilen for å betjene smartenheter hjemme – eller for å styre lading av bilen hjemmefra.

Bilen er selvkjørende på nivå 2, og forberedt for videre oppdatering. Den har teknologi for trådløs oppdatering av programvare og egenskaper over nettet.

Mach-E kan kjøres med én pedal, hvor sensitiviteten for brems og akselerasjon kan justeres ulikt i de bilens tre forskjellige kjøremodus – «aktiv», «stille» og «utemmet».

 

Bilen er uten dørhåndtak.

For første gang tilbyr Ford en nøkkelløsning i mobiltelefonen, som gjør at bilen kan låses opp automatisk når du nærmer deg kjøretøyet. Er du uten telefonen, kan du låse opp bilen via et tastatur i B-stolpen, med koder som kan gjøres midlertidige hvis du for eksempel skal låne bort bilen.

Mach-E kommer med såkalt E-Latch låsesystem, som betyr at den ikke har konvensjonelle håndtak. Døra spretter automatisk opp fire cm når bilføreren nærmer seg eller trykker på liten en knapp på vinduskarmen. Samme knapp er på de tre andre dørene.

Bilen har LED hovedlys, med blendfrie fjernlys.

 

For standard- og long range-modellen kommer to teknologipakker som mulige tilvalg, med B & O lydsystem, handsfree bakluke, parkeringsassistent og 360-graders kamera – eventuelt også 8-veis elektriske forseter, elektrisk innfellbare sidespeil og panoramatak.

På «First Edition» er alt dette standard.

https://www.motor.no/artikler/elbil-ford-lanserte-sin-forste-elbil-i-natt/?utm_campaign=2019_11_19_Motor_Nyhetsbrev_uke_47&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&elqTrackId=6c10b2b250cf444ba3f2e1ff06533ca8&elq=89304c2b0655493da19214965d1c4e58&elqaid=1466&elqat=1&elqCampaignId=1487

 

 

 

 

 

Endret av syar2003
Kildehenvisning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134
Retroman skrev (42 minutter siden):

Bra jeg ikke nevnte serviceapparatet til Tesla som god grunn #2 til å bytte dem ut. ?

Akkurat den biten har overrasket meg veldig positivt over mine to måneder som Tesla-eier, men jeg hadde kanskje litt lave forventninger. Hadde en knirkelyd i bilen fra levering, bestilte service via appen og fikk Tesla på døra etter 10 dager. De smørte opp og lyden forsvant et par timer før den kom tilbake. Bestilte deretter time via appen, fikk time på kort tid (under 10 dager) og problemet ble utbedret mens jeg ventet. Jeg så for meg lange ventetider og surrete serviceapparat, men foreløpig har det vært smertefritt, sånn sett bort i fra at en bil leveres ut med knirk da selvsagt.

Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (På 20.11.2019 den 12.30):

Akkurat den biten har overrasket meg veldig positivt over mine to måneder som Tesla-eier..

Det er godt å høre at noen opplever de som flinke. Vi har fire S’er og seks X’er i garasjen på jobben, der jeg benytter den ene fra og til når jeg må, og vi har opplevd det meste fra Teslas hold: fra dører som ikke lukker seg ordentlig og så låser seg fast, karrosseriavvik der linjene ikke går riktig (f.eks taklinjen over dørene i S), en bil har prøvd kverke en av selgerne våre ved å prøve kjøre av veien i autopilot og en bil stod på verkstedet i flere måneder og var erstattet av en Golf GTE fra Tesla. Delen de ventet på var bestilt, men de visste ikke hvor den var eller når den kom. Dette, og mere til, er grunner til at de fleste hos oss nå vil vurdere andre aktører da Teslas rekkeviddemonopol er historie.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Sitter fremdeles å spekulerer litt frem og tilbake når det gjelder felger. Tror jeg har landet på at jeg vil prøve å finne noe som er 100% innafor, og har funnet ut at 18x8.0 ET45 frem og bak bør være ganske uproblematisk. (Bilen kom med 18x7.5 ET45 og 18x8.0 ET52 - og 225/40 fram og 245/35 bak. Ønsker å beholde samme dekkdimensjoner.)

Finner fram bla. OZ Formula HLT i denne dimensjonen, med TÜV. 

Det gir følgende endringer:

Fram: 6mm lenger ut, og 6mm nærmere hjuloppheng.

Bak: 7mm lenger ut +7mm skrubbradius

Høres dette ut som såpass minimale endringer at det bør gå veldig greit?

Han på den lokale dekksjappa var veldig skeptisk til å endre innpress bak, og mente at jeg heller burde velge noe der jeg kan få enda bredere dekk bak enn normalt.

Har +7 mm endring i skrubbradius så mye å si at det er noe å bekymre seg over? (Endring fra orginalt 18" til minste 17" som bilen kan leveres med er +10 mm)

(Han mente at noe slik burde være passelig: 18x8.5 et 48 frem, 18x9.5 et45-50 bak. Forskjell på 1" fram og bak blir vel feil uten TÜV, og 18x8.5 må være et35 for å passe godt ifølge det jeg leser ellers på nett, og da stikker det for mye ut... så jeg er litt skeptisk til hans anbefalinger.)

Felgene jeg ser på kan forsåvidt fås også i 18x9.0 ET50, men da ender jeg opp med noe som ikke er helt innafor reglene, og det har vel uansett ikke mye for seg dersom jeg ikke ønsker større bakdekk enn hva jeg allerede har?

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Syns den ser utrolig bra ut egentlig. Den konseptbilen er kjempe stygg. De har virkelig gjort noe anderledes, og om de lykkes vil det være starten på en helt anderledes måte å designe visse biler på. Det er flere pickup brukere som etterspør biler som ikke ruster i stykker, og som tåler en smell her.

Lenke til kommentar
22 hours ago, Retroman said:

Jeg hadde faktisk visse forhåpninger om at det skulle bli bra, men nå tror jeg at Musk tegna driten med Paint i full Marihuanarus.

Hadde Tesla lansert den nederste der ville vel nesten ingen snakket om den. Mens det grusomme designet på den nye skaper helt absurd mye PR og det funker som juling.

 

Ryr inn med bestillinger.

Lenke til kommentar

At Teslaaksjen gikk ned med 6-7% viser hva markedet til å begynne med mener om Cybrtrk. Selv om designet bedre matcher Teslas (manglende) karrosserikompetanse, er det ikke slik den ferdige bilen vil se ut. Både lys, speil og andre lovpålagte elementer er fraværende, ikke minst hva som skjer med en fotgjenger når 2,5 tonn med stål og skarpe kanter pløyer inn i deg i 60 km/t. Slik bilen stod på presentasjonen kan jeg umulig tenke meg bli godkjent av trafikkmyndigheter her eller der.

Annerledes er alltid forfriskende, men ikke alltid nødvendig eller rasjonelt, spesielt ikke innen segmenter som har en så klar formening om hva en slik bil skal brukes til. Men jeg tror at denne bilen ikke først og fremst blir kjøpt av linjeryddere og entreprenører. Jeg tror denne blir kjøpt av IT-huer med tømmerhogger-skjegg og MDG-plakater på soverommet.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Retroman said:

At Teslaaksjen gikk ned med 6-7% viser hva markedet til å begynne med mener om Cybrtrk. Selv om designet bedre matcher Teslas (manglende) karrosserikompetanse, er det ikke slik den ferdige bilen vil se ut. Både lys, speil og andre lovpålagte elementer er fraværende, ikke minst hva som skjer med en fotgjenger når 2,5 tonn med stål og skarpe kanter pløyer inn i deg i 60 km/t. Slik bilen stod på presentasjonen kan jeg umulig tenke meg bli godkjent av trafikkmyndigheter her eller der.

Hva gjelder speil har jo Audi klart å lure seg utenom det så da kan vel andre bruke tilsvarende løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...