Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Solgte en tungstarta bil til en billig penge. Opplyste kjøper om dette, og han prøvde bilen lenge osv. Sa det sikkert bare er batteri, uten å vite det sikkert. Nå ønsker han å heve kjøpet neste dag da nytt batteri ikke hjalp, og sender med en kopi av en kvittering i hanskerommet der det står feilkode og at bilen går på to sylindre når bilen er varm. Er snakk om få penger og høy km, hvordan bør jeg stille meg her? Jeg vil jo ikke akkurat kalle det en skjult feil siden kjøper jo burde sjekket servicepapirer mener jeg, som jeg forøvrig ikke sjekket selv da jeg bare skulle kvitte meg med bilen raskt. 

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (44 minutter siden):

Solgte en tungstarta bil til en billig penge. Opplyste kjøper om dette, og han prøvde bilen lenge osv. Sa det sikkert bare er batteri, uten å vite det sikkert. Nå ønsker han å heve kjøpet neste dag da nytt batteri ikke hjalp, og sender med en kopi av en kvittering i hanskerommet der det står feilkode og at bilen går på to sylindre når bilen er varm. Er snakk om få penger og høy km, hvordan bør jeg stille meg her? Jeg vil jo ikke akkurat kalle det en skjult feil siden kjøper jo burde sjekket servicepapirer mener jeg, som jeg forøvrig ikke sjekket selv da jeg bare skulle kvitte meg med bilen raskt. 

Nå har jeg bare hørt en side av saken, men om han ønsker å heve et kjøp over en feil du har opplyst om så er det hans problem. Om du gjør business ut av dette og ønsker et godt rykte så kan det være lurt å være forståelsesfull, men etter all min forståelse av kjøpsloven så kan kjøper bare drite og dra.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Darkbill said:

Folk kjøper 15-20 år gamle vrak til skrotpris og forventer det er nytt, og mangler er opplyst. Send han en melding: "Sucks to be you, right?"

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 timer siden):

Nå har jeg bare hørt en side av saken, men om han ønsker å heve et kjøp over en feil du har opplyst om så er det hans problem. Om du gjør business ut av dette og ønsker et godt rykte så kan det være lurt å være forståelsesfull, men etter all min forståelse av kjøpsloven så kan kjøper bare drite og dra.

Ja, det er jo en blanding der, og siden jeg har solgt som næringsdrivende står han jo litt sterkere. Grunnet startvansker og hjullager avtalte vi allerede fra 30k til 20k hvis han tok den med idag. Antok det var dårlig batteri, ikke sett gjennom papirer eller prøvd bilen selv. Jeg får de inn, og sender de rett ut, og opplyser kundene jeg har fått de inn gjennom tredjepart uten kjennskap til bilen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Gavekort skrev (11 timer siden):

Jeg solgte "et-så-godt-som-vrak" til 9000, opplyste om at girkassen var slurvete på en kjøretur, samt noterte at det var nevnt i kjøpskontrakten (blant div. andre feil).

Selvfølgelig røyk girkassen på turen hjem, de ville heve kjøpet og ga seg ikke.
Fikk juridisk rådgiving av en advokat, men advokaten var litt usikker på hvor sterkt jeg stod, selv med det som stod i kontrakten, så ble det påstand mot påstand.
Kjøper mente jeg som selger hadde skjult hvor alvorlig feilen med girkassen var, til tross for at jeg hadde opplyst at noe var feil med girkassen.

Når de begynte å true med rettsak, dekking av utgifter (advokat, reise og hotell), endte vi bare opp med å betale tilbake det bilen ble solgt for.

Så min erfaring er at det kommer helt an på hvor vanskelig kjøper gjør seg. I mitt tilfelle var det heldigvis ikke snakk om så mye penger, så vurderingen om å gi seg kontra å bruke en ukjent mengde penger for å beskytte seg, ble et enkelt valg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Randeboy skrev (9 timer siden):

Reserverte Mustang Mach-E idag. ?

Ikke noe fan av at de har klistret Mustang navnet på den bilen der, en Crossover av alle ting.
Antar det er for å gi bilen en slags form for kredibilitet med å bruke et navnet til Ford's mest ikoniske modell igjennom årene.

Blir litt som om BMW skulle kalt i3, M3 eDrive.

Lenke til kommentar
2 hours ago, IT-Henrik said:

Ikke noe fan av at de har klistret Mustang navnet på den bilen der, en Crossover av alle ting.
Antar det er for å gi bilen en slags form for kredibilitet med å bruke et navnet til Ford's mest ikoniske modell igjennom årene.

Blir litt som om BMW skulle kalt i3, M3 eDrive.

Helt enig. Mustang navnet kunne de spart til de lanserte en sportslig bil, og ikke en familiesuv.

Synes det er rart at produsentene vaser så med navn på elbiler. Porche Taycan Turbo først og nå dette.

Men ellers virker bilen å være helt kurrant. Litt spent på den løsningen med at døren skal åpne seg automatisk på vintern når døra er fryst fast. Virker ikke så veldig robust den lille pinnen man kan dra i for å hjelpe til.

Men virker ikke som at folk med Model X klager på fremdørene sine som har likens system så kansje det ikke er ett problem.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (26 minutter siden):

Hvilket ekstra            utstyr vil du ha?

Jo det er mye, men på sidene til ford finner jeg bare denne pakken:

Sitat

B&O lydsystem; Handsfree bakluke; Trafikkskiltgjenkjenning; Parkeringsassistent med 360 graders kamera

Er jo ganske labert etter mitt hode, men kanskje bare meg? Evt at det ikke er oppdatert skikkelig enda? 

Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (11 timer siden):

Du sier du vil ha mye ekstrautstyr, men du har jo ingen av delene du lister opp i den pakken på din egen bil?

Tja godt lydsystem har jeg absolutt, skiltgjenkjenning kommer og er jo gps basert for øyeblikket. Parkeringsassistent har jeg iallefall... Men ikke kamera greia nei, men det kan også komme plutselig.

Poenget var bare at jeg stusset over at de kun har en pakke med relativt tynt innhold ift andre moderne biler i dag. Veldig så butthurt dere skulle være for en liten kommentar.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...