Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Et veldig godt og viktig poeng. 

For min del, som kjører litt overalt, mye dagsturer for å gå på ski, hytteturer, virker Conti som en solid allrounder. 

Ja, om du faktisk kjører en del på "skikkelig" vinterveier, så er det nok et godt valg.

 

For meg blir vinterdekkene brukt på tørr og våt vei sikkert 90% av tiden de ruller på bilen.

Så jeg ender som regel opp med å vektlegge litt annerledes og heller ta det ekstra forsiktig eller hjemmekontor de dagene det er virkelig ille. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så på en tyskimportert Q7 2012 modell og la merke til følgende når jeg hentet ut utstyrsliste på nett..

 

Special edition - Ambulance doctor version (vanligvis står det 'none' på Audi her)

 

Og 'Spesialutstyr (uten politi) på after sales verksted'

 

Noen som kan tenke seg hva som er annerledes med en slik utgave? Helt lik på bilder

Lenke til kommentar

Kabler lagt opp for radio, gps osv?

Mulig den har gått som noe akuttbil i Tyskland, jeg vet at i Nederland er det en Dell slike legebiler som er registrert som taxi, men også brukes til akutteam, organtransport og lignende.

 

Luftfjæringen er sportsunderstell også, mulig det er forsterket litt? Var litt mer generelt på hva det kan være på biler, ikke nødvendigvis Audi, av nysgjerrighet

Lenke til kommentar

Skulle hatt noen nye vinterdekk.

Fremdeles NAF/Motors test som er best? 

Altså Conti på topp

Som IT-Henrik skriver, se litt på ditt behov og hvor du kjører. Jeg valgte Goodyear på denne og forrige bil da jeg kjører mest på asfalt, Men Conti sine er nok bedre på skikkelig vinterføre. De testet det mot årets piggdekk som en referanse og det hadde faktisk bedre sidegrep på is en alle piggdekkene. I tillegg kom det bedre ut enn flere av piggdekkene ved bremsing på is, om jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Så på en tyskimportert Q7 2012 modell og la merke til følgende når jeg hentet ut utstyrsliste på nett..

 

Special edition - Ambulance doctor version (vanligvis står det 'none' på Audi her)

 

Og 'Spesialutstyr (uten politi) på after sales verksted'

 

Noen som kan tenke seg hva som er annerledes med en slik utgave? Helt lik på bilder

Jeg har fartstid i Møller og blitt kjent med noen safety cars fra Audi og ambulansene/politibilene til VW for å nevne noe: En slik bil med fabrikkmontert utstyr/spesifikasjon kan nok være preppa for utvidet tilkobling av ekstrautstyr med flere muligheter via koblingsboks, samt ekstra kabler/strøm som nevnt over her, og i tillegg ha en annen software. Bilen kan også ha mekaniske komponenter som er forberedt for en bil med tung konstant nyttelast dvs stivere fjærer, andre bremser etc.

 

Det beste svaret du kan få er å sende Audi i Tyskland en mail da dette nok også kan være utenfor Audi Norges kompetanse da disse bilene fra Audi ikke blir importert til Norge.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Så jeg har skiftet xenon-pære på Toyotaen min tre ganger på et år, noe som betyr at det er noe som ikke stemmer. Så når bilen var inne til service, ba jeg dem sjekke om noe er gale med lykten høyre fremme. Og joda, en tilkobling i lykta var gåen, men selv om denne lille delen er en liten og billig sak, er den integrert i lykthuset noe som betyr at hele lykta må skiftes. Pris? 12 000 kr. Og det er uten arbeid etc. På en 12 år gammel bil? Glem det. Dette er en helt ny lykt riktignok, men selv med en brukt vil det bli flere tusen når alt er ferdig. Og jeg kan jo ikke akkurat kjøre rundt med ett lys hele tiden, spesielt ikke nå som høstmørket senker seg. Og på toppen av det hele ønsker Toyota 2 000 kr for en enkelt xenonpære... Jeg får den for 399 på Biltema. Av og til lurer jeg på om det er prissamarbeid i denne bransjen med slike priser de operer med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vel, det er også bare vanlig utvikling. En small block 400 fra 70-tallet hadde 6.6 liter og rundt 150-180 hestekrefter, så sett i perspektiv av det så er alle moderne mandagsbiler også blodtrimmet.

Nå ble det jo meste av amerikansk biler detunet på 70-tallet, så det er en litt urettferdig sammenligning, selv om jeg forstår hva du mener. 

Lenke til kommentar

Nå ble det jo meste av amerikansk biler detunet på 70-tallet, så det er en litt urettferdig sammenligning, selv om jeg forstår hva du mener. 

 

BMW M20B27 var en 2.7 liter motor fra 1987 som produserte 127 hestekrefter. Men ja, jeg er ikke uenig i at amerikanske beist er eksempler satt på spissen.

 

Poenget er bare at teknologisk utvikling skjer, og trimming er strengt tatt når du tar en motor utenfor fabrikanten sine spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Vel, det er også bare vanlig utvikling. En small block 400 fra 70-tallet hadde 6.6 liter og rundt 150-180 hestekrefter, så sett i perspektiv av det så er alle moderne mandagsbiler også blodtrimmet.

Chevy hadde 327 med 365 bruttohester først på 60-tallet. Når 70-tallet kom gikk alt nedover, særlig med oljekrisa som bakteppe.

Lenke til kommentar

Chevy hadde 327 med 365 bruttohester først på 60-tallet. Når 70-tallet kom gikk alt nedover, særlig med oljekrisa som bakteppe.

 

Men brutto er brutto, som var den største endringen som skjedde på 70-tallet da amerikanerne måtte slutte med disse la-la tallene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...