Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskelig det der ja. Synd mange ofte mener biler som har gått over 100.000 ikke er verdt noe. Gjør det utfordrende å beholde en bil lenge om man skal prøve å ha økonomi i bakhodet.

Ja, men det er forståelig. Er jo ganske normalt at en del større ting ryker pga slitasje etter kjørte 100.000 km. Slik det ser ut nå vil nok dette bli bilen jeg kommer til å beholde lengst av alle. Men jeg har bommet på det der så mange ganger at jeg bare burde holde kjeft...

Lenke til kommentar

Hvor mye er det normalt at drivstofforbruket øker med en lett lastet henger?

 

Var på ikea i går, med en lang gaupen-henger som sikkert veide 350-400kg på vei hjem... forbruket økte med 11-12% til 0,74 på mila.

 

Jeg forventet en større økning, men jeg har aldri kjørt langtur med henger før, og heller ikke fulgt spesielt mye med på forbruket på småturer med henger.

 

(230i med automat.)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Ja, men det er forståelig. Er jo ganske normalt at en del større ting ryker pga slitasje etter kjørte 100.000 km. Slik det ser ut nå vil nok dette bli bilen jeg kommer til å beholde lengst av alle. Men jeg har bommet på det der så mange ganger at jeg bare burde holde kjeft...

Njaa, selverfart sier det motsatte. Har hatt flere biler der jeg har eid og kjørt i perioden rundt de "magiske" 100k, og det mest omfattende jeg har måtte tatt er mansjett. Og det er på en bil jeg selv hevet, så føler den er noe selvforskyldt pga ny vinkel på stikkakslingene.

Lenke til kommentar

Biler som akkurat har byttet registerreim og hatt større service er jo alltid et bedre valg enn å gå kun etter kilometerstand grunnet kilometerstand. Folk ser seg så blinde på det, det har jo 0 å si om standen på bilen er god, og den ikke er ihjelkoksa av en 80-åring så man må bytte katalysator/DPF, eller rævkjørt av ungdom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spent på å høre dine kriterier for en sportsbil da, hva kategori havner disse bilene i?

Sporty familietraller er nok en ganske presis plassering.

Egentlig i samme kategorien som min vesentlig større og tyngre E-klasse.

 

Ja, det er rett og slett trist. Hører nye M340 også har lyd gjennom høyttalerne nå. Samme gjelder visstnok nye MB A45 som har mindre lyd enn tidligere pga tullete EU-regler. Spørs om jeg må beholde den jeg har leeenge. Problemet er at det er eneste bil og en "daily driver", så kilometerne ruller på.

De lydgreiene har kommet overalt, jeg skulle gjerne vært det foruten på E-klassen..

Lenke til kommentar

Njaa, selverfart sier det motsatte. Har hatt flere biler der jeg har eid og kjørt i perioden rundt de "magiske" 100k, og det mest omfattende jeg har måtte tatt er mansjett. Og det er på en bil jeg selv hevet, så føler den er noe selvforskyldt pga ny vinkel på stikkakslingene.

Man kan alltid være heldig, men det er mer normalt at det er litt mer kostbare ting som ryker da. Men det behøver ikke skje på 101.000 km, det kan være på 130.000 eller 140.000. Men et annet viktig poeng er jo at garantien på de fleste merker opphører ved 100.000 km, det har nok kanskje enda mer å si for prisen.

Lenke til kommentar

Biler som akkurat har byttet registerreim og hatt større service er jo alltid et bedre valg enn å gå kun etter kilometerstand grunnet kilometerstand. Folk ser seg så blinde på det, det har jo 0 å si om standen på bilen er god, og den ikke er ihjelkoksa av en 80-åring så man må bytte katalysator/DPF, eller rævkjørt av ungdom.

Ja, jeg ville nok heller tatt en som hadde gått 150' enn en som hadde gått 100', forutsatt at en del større ting er tatt. Man må jo se på historikken.

Lenke til kommentar

De lydgreiene har kommet overalt, jeg skulle gjerne vært det foruten på E-klassen..

Synd. Men er det det på din E63 også? På mange måter kan man jo også si at lyden ikke er helt ekte på C43 og C63 med performance eksos, ettersom det er elektronikk som påvirker lyden i de forskjellige kjøreprogrammene (bl.a. smellene i eksosen), men det kan jeg leve med...

Lenke til kommentar

Hadde ikke hatt problem med å kjøpt en 5-6år gammel bil med 350 000km på telleren så lenge servicehefte var fulgt, å med feks oljeservice hver 10-12000km/1år, automatkassen hver 60000km og at bilen var godt holdt!  
Kjøpte selv en i vinter som var 9år og med 258 000km på telleren. Ingen problem!

Lenke til kommentar

Hadde ikke hatt problem med å kjøpt en 5-6år gammel bil med 350 000km på telleren så lenge servicehefte var fulgt, å med feks oljeservice hver 10-12000km/1år, automatkassen hver 60000km og at bilen var godt holdt!  

Kjøpte selv en i vinter som var 9år og med 258 000km på telleren. Ingen problem!

Kommer helt an på type bil, spør du meg... Gamlebilen til svigers, en Peugeot 308, var rimelig utslitt da den hadde passert 200' km. Helt normalt holdt.

Lenke til kommentar

Synd. Men er det det på din E63 også? På mange måter kan man jo også si at lyden ikke er helt ekte på C43 og C63 med performance eksos, ettersom det er elektronikk som påvirker lyden i de forskjellige kjøreprogrammene (bl.a. smellene i eksosen), men det kan jeg leve med...

Alt tyder på at bilen min har noe sånt jall ja, i forbindelse med en diagnose fant vi ting som tyder på det..

Jeg tipper du har det i C-klassen også, du kan jo få noen til å sjekke ut om du har det på din tenker jeg

På min fant vi feilkoder relatert til akkurat det.

Lenke til kommentar

Ja jeg tror de fleste driver med dette om dagen. Det værste jeg har opplevd er en Holden commodore rs jeg hadde som leiebil i Australia. Fælt til bråk i en ellers seig bil. Var virkelig flau av å kjøre rundt i den, men heldigvis tror jeg lyden for det meste befant seg på innsiden. Tragisk at de ikke klarer å være ærlige på disse punktene og gi folk muligheten til å slå av. Jeg måtte spørre en selger på bavaria flere ganger på en kundekveld før han "innrømmet" det til slutt. Måtte virkelig hale det ut av han. 

Lenke til kommentar

Alt tyder på at bilen min har noe sånt jall ja, i forbindelse med en diagnose fant vi ting som tyder på det..

Jeg tipper du har det i C-klassen også, du kan jo få noen til å sjekke ut om du har det på din tenker jeg

På min fant vi feilkoder relatert til akkurat det.

Hmm, men jeg hører jo ingen lyd fra høyttalerne, det er utvendig det er masse lyd. Men jeg vet det sitter en slags "modul" i bagasjerommet et sted som har tilknytning til performance eksosen, men så vidt jeg har forstått så styrer den bare hvordan eksosen skal oppføre seg i de forskjellige kjøremodusene, når det skal ekstra bensin til for å få frem smell osv.

 

Leste også om en kar på MBWorld som ikke hadde performance eksos, men som ettermonterte dette selv, dog uten denne ekstra modulen. Han sammenlignet med en som hadde performance eksos fra fabrikk, kunne ikke høre forskjell?

 

Edit: Her var den. På post #8 viser han sound module i bagasjerommet. Siden hans er ettermontert har han ingen mulighet til å kontrollere klaffene i eksosen, men bortsett fra det har han visst både smell og lyd som ellers. https://mbworld.org/forums/c450-c43-amg/712926-performance-exhaust-retrofit-complete.html

Endret av liehen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Sto parkert to hakk bak en bil, som jeg trodde var en Lexus. Viste seg å være nye BMW 3-serie. :p De baklyktene ser veldig «Lexus» ut.

Full sirkel mao., fra at absolutt "alle" skulle ha Lexus lykter på bimmeren tidlig 2000-tallet. 

Lenke til kommentar

Sto parkert to hakk bak en bil, som jeg trodde var en Lexus. Viste seg å være nye BMW 3-serie. :p De baklyktene ser veldig «Lexus» ut.

 

De lyktene ser ikke bra ut. BMW er på ville veier med utseendet på bilene sine stort sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...