Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hender jeg lufter S8'en for salg og sjekker interessen, og fikk en morsom henvendelse. En som ga et ganske lavt bud på litt over 200k, med forbehold om at den er i perfekt tilstand.

 

Takket pent nei. Ikke på grunn av budet først og fremst, men at jeg ser for meg masse reklamasjoner i ettertid. Skal man ha en slik bil plettfri med null riper og problemer så bør man se på de med lav kilometer og 1 eier til nesten 400k, ikke den med snart 210k km og 12 år gammel...

Lenke til kommentar

Er nok mange der ute som har et forvridd bilde av hva en bruktbil skal være. Og som du sier, når bilen har gått over 200kkm, er på feil side av 10 år, så kan man omtrent aldri forvente noe som er i "perfekt tilstand". Så klart, kjøper jeg en bruktbil jeg selv skal bruke til daglig, så ønsker jeg jo at den er i "perfekt" stand både mekanisk og teknisk, men med eldre og brukte biler så er det bare å forvente bruksslitasje. Det vil si slitte seter, steinsprut her og der, kantkjørte felger (shit happens..), kanskje lakk som trenger litt polering. Og selv om bilen gikk igjennom PKK i fjor, så kan man ikke utelukke at det trengs nye foringer eller kanskje nye bremser før/etter neste PKK.

 

Slitsomt med de som skal gi skambud på en bil som er priset helt innafor i markedet, men som har helt normal bruksslitasje.

 

Og kjøper man eldre premium/"luksus"biler, ja da bør man absolutt være klar over feilene det kan gi. Man bør i hvert fall ikke være redd for å mekke litt eller få skitt under neglene. Å gi skambud og deretter forvente at den skal være perfekt? Sjanseløst.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

En av bilene jeg henta denne uken hadde mangellapp fra Møller Kalbakken. Flinke folk der vil jeg si.

 

- Fjærbrudd venstre bak

Bytter begge og er ingen brudd eller skader...

 

- Dårlig hjullager

Skal de ikke skrive hvilket..? Feilsøke venstre bak og byttet

 

- Skade bærearm bak

Hva er bærearm bak? Øvre, nedre, foran, bak?

 

Geez...

Lenke til kommentar

En av bilene jeg henta denne uken hadde mangellapp fra Møller Kalbakken. Flinke folk der vil jeg si.

 

- Fjærbrudd venstre bak

Bytter begge og er ingen brudd eller skader...

 

- Dårlig hjullager

Skal de ikke skrive hvilket..? Feilsøke venstre bak og byttet

 

- Skade bærearm bak

Hva er bærearm bak? Øvre, nedre, foran, bak?

 

Geez...

Dem håpet vel på å få jobben og dermed kunne overfakturere noen da :)

Lenke til kommentar

Dem håpet vel på å få jobben og dermed kunne overfakturere noen da :)

Virka slik ja... byttet hjullager, bremser og fjærene bak på en 3-timers tid. Fikk bekreftet det er bærebruene bak det er snakk om, så bestilt de og får bytta de idag og.

 

Hender jeg leker litt med tanken på å bytte ut S8'en med en nyere S-klasse. Er det noen spesiell motor som anbefales på de? Helst noe i samme fartsområde som keg er vant til nå på Europatur nedover autobahn.

Lenke til kommentar

Da bør du vel ha en S63 eller helst en S65.

På den annen side, de 450hk elns i S8 V10 er ikke så voldsomt mye mer enn de 388hk i en S500 med 5,5 liter V8.

Mulig jeg kikka feil, men virka som S500 var biturbo 3.0 V6 med elmotor i tillegg? 400 noe hester?

 

Nei, S8'en er ikke så voldsom rask til dagens standard lenger egentlig. Er nok mer for å kunne ha en behagelig tur nedover Tyskland i 200 med en hånd på rattet, og da er det nok lite som slår Mercedes.

 

Ellers så blir jeg litt forelska hver gang jeg ser fronten og spesielt baken på de nye S-klassene, med de små baklyktene. Hva er definisjonen/hvordan ser man om det er lang utgave?

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Virka slik ja... byttet hjullager, bremser og fjærene bak på en 3-timers tid. Fikk bekreftet det er bærebruene bak det er snakk om, så bestilt de og får bytta de idag og.

 

Hender jeg leker litt med tanken på å bytte ut S8'en med en nyere S-klasse. Er det noen spesiell motor som anbefales på de? Helst noe i samme fartsområde som keg er vant til nå på Europatur nedover autobahn.

S400D? https://youtu.be/sn0Vny17VDY Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Mulig jeg kikka feil, men virka som S500 var biturbo 3.0 V6 med elmotor i tillegg? 400 noe hester?

S500 har blitt levert med en rekke ulike motorer avhengig av generasjon og alder.

Jeg antok at splitter ny bil kanskje utgår.

W(kort) og V(lang) 221 er byggemønsteret som gikk fra 2005 til 2013.

 

500 er levert med følgende motorer: M273 (5,5 liter på 388hk, uten turbo), M278 (4,66 liter på 435hk, denne har selvsagt turbo)

M273 ble levert på 4Matic hele veien mens M278 ble levert uten 4Matic fra 2011.

 

M278 ble med videre i W222 der den var som S500 men her med 455hk. Både med og uten 4Matic.

Så kom M256 som er en rekke-6er på 3 liter i S500 e i 2017, denne yter 435hk og har en elmotor på ca 22hk som hjelper til litt.

 

Det var også en V6 hybrid i 2014-2017, den kjenner jeg lite til med den het vel noe sånt som S500 PLUG-IN HYBRID elns.

 

Nei, S8'en er ikke så voldsom rask til dagens standard lenger egentlig. Er nok mer for å kunne ha en behagelig tur nedover Tyskland i 200 med en hånd på rattet, og da er det nok lite som slår Mercedes.

Å kjøre i slike hastigheter med en hånd på rattet mener jeg mitt om, det er ikke særlig smart. Selv inntar jeg en skjerpet stilling med begge hender på rattet i slike hastigheter.

 

Ellers så blir jeg litt forelska hver gang jeg ser fronten og spesielt baken på de nye S-klassene, med de små baklyktene. Hva er definisjonen/hvordan ser man om det er lang utgave?

Lang utgave har bare litt lenger bakdører, W er kort mens V er lang. 

 

Dieselmotor gjør seg fint i traktorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du testet?

Kanskje like greit å kjøpe R4 også da så man er sikker på å bruke minst mulig drivstoff..

Satt på en tur i en S350d, var ikke mye man hørte motoren, men en S560 eller S63 blir jo selvsagt noe helt annet, da har man jo faktisk lyst til å høre lyden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...