Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på om det er 50% på bilvask etter kl 11 om kvelden på Shell stasjonene?

Tror ikke det finnes kjedepolicy på dette. Noen stasjoner her har torsdagsvask, noen har etter 23, og noen har ingenting - uavhengig av kjede.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er da (som dere sikkert ser) ikke en bil, men for de som er interessert i motor er jo dette en artig sak.

Nytt prosjekt i hus, vel og merke min far sitt prosjekt og ikke mitt. Men blir jo fort litt mekking, samt sourcing av deler og info fra nettet når du har en far med angst for datamaskiner :p

 

Dette er da en Suzuki RE5, også kjent som den første og eneste "vellykkede" motorsykkelen med wankelmotor. Da en enrotors wankel og gir da et sted mellom 60 og 70 ville hestekrefter. Går overraskende godt selv med sin egenvekt som visst skal være på feil side av 215 kg. Prøvde med en splitter ny A2-sykkel, og denne hadde ikke sjans til å holde følge under fult pådrag.

 

Produsert i bare to år mellom '76 og '78, ble den økset grunnet store produksjonskostnader, høy pris, høy vekt, og tricky vedlikehold (i forhold til andre sykler). Hva de brukte på utvikling/R&D var nok også en stor sum den gangen. Produksjonstall ~6000 worldwide.

I tillegg skal visst Suzuki den gangen ha gitt førstekjøperne lovnader og garantier om enkelt vedlikehold og en svært holdbar sykkel. Sannhet med modifikasjoner det..

 

Skjer absolutt ingenting under 4-5000 RPM, så det er ingen bysykkel. Men etter dette så føles den både sterk, men også forholdsvis lett og smidig på veien. Man sitter veldig oppreist da, så er litt grenser på hvor aggressivt man kan kjøre.

 

post-128368-0-15583400-1560268577_thumb.png

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Den ble kjøpt og hentet denne helgen som var. Forrige eier hadde den i 11 år. Historikken før dette kjenner jeg ikke til, men er helt tydelig blitt svært godt tatt vare på.

Skal akkurat til å bikke 40.000 km, så jeg er virkelig spent på fremtidig vedlikehold. Det å finne kritiske deler til en slik sykkel er nok alt annet en enkelt. Alt er originalt på sykkelen bortsett fra at den er nylakkert for bare noen få år siden.

 

Er mye kul teknologi på denne som gjør at den skiller seg ut også. For å nevne noe:

- El-start på en sykkel som er over 40 år.

- Doble skivebremser foran. Selv skivebremser var ikke en standard den gangen.

- Den er da både vannavkjølt og oljekjølt.

- Suzuki slet fælt med høy varmegang på sykkelen når de måtte pakke alt så tett. En spenstig feature er luftinntak på selve eksosen for å senke temperaturen noe.

 

post-128368-0-32718400-1560282921_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Produsert i bare to år mellom '76 og '78, ...

 

'74 til '76, sier Wikipedia. Selv husker jeg ikke.

 

- Doble skivebremser foran. Selv skivebremser var ikke en standard den gangen.

 

 

 

Ja. Det var tydelig at Suzuki brukte den som prøvekanin for slike ting. GS 750 fikk vel doble skiver foran først 4 år senere. Det var en massiv forbedring. Endelig sto stopp-evnen nesten i stil med akselerasjonen... 

 

Det å finne kritiske deler til en slik sykkel er nok alt annet en enkelt.

 

 

Fant denne siden: Suzuki RE5 Genuine Spare Parts

Denne med delelister/tegninger: Link

Og et forum for RE5-eiere: Suzuki RE5 Message Board

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Artig. Er det instrumentpanelet som sitter i den sylinderen over frontlykta? Spesiell løsning det også.

Stemmer. Kalles visst "brødboksen". Plastlokket spretter opp når du vrir tenningen. Forstår egentlig ikke funksjonen her, men beskytter kanskje instrumentene under dårlig vær?

re534.jpg

 

Og takk Geir! Må nok tråle meg igjennom forumer, ebay osv osv. Målet er nok å bruke mest mulig originale deler, men samtidig så skal det være en sykkel som brukes, ikke kjøres på tilhenger hvis den skal vises frem :thumbup:

'74 til '76 stemmer nok ja, my bad.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Stemmer. Kalles visst "brødboksen". Plastlokket spretter opp når du vrir tenningen. Forstår egentlig ikke funksjonen her, men beskytter kanskje instrumentene under dårlig vær?

 

 

Designet av Giorgetto Giugiaro, som blant annet designet DeLorean, Lotus Esprit, BMW M1 på den tiden, og drøssevis av biler før og etter.

 

Noen funksjon vet jeg ikke om det hadde. Det fantes også en annen versjon av sykkelen uten den stylingen, med vanlige klokker.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk tak i en skikkelig låvebil gitt.

 

2002 E240 bensin. En eier fra 1940-tallet, sist EU godtkjent (og ikke godkjent) 2012, så parkert i garasje og kjørt 1000km siden den gang. Idag 132.500km. Ingenting galt med den så vidt jeg merket, luktet jo forsatt ny innvendig...

Lenke til kommentar

Han har ihvertfall litt å pjuske med før bilen kan selges. Hva bør kontrolleres på biler som har stått? Batteri, drivbelter, ledninger, vaiere, bremser, elektrisk, AC og væsker må vel grundig sjekkes.

 

Hva måtte du gi for den?

Med tanke på tilstanden den var i, og fra NAF testen, samt at den har hatt skilt helt til nå nylig pga trafikkforsikringsbøter, så virker det som om eier har kjørt den og luftet den iblant fra garasjen, da den var i helt teknisk fin stand. Helt rustfri og lav kilometer for 16k var et ganske greit kupp synes nå jeg.

Lenke til kommentar

2002-modell E-klasse er ikke 211, da har du en 2003-modell.

Her er det viktig å sjekke at bremsevæske er byttet som den skal (hvert 2. år, helt slavisk!) , samt at oljeskift på girkassa er gjort.

Har ikke sjekket hvilken årsmodell det er iht chassisnr enda, men iht skiltnummer var det en sen 2002 ihvertfall, men det er en 211 modell.

 

Ja, SBC enhetene har det vel vært litt herk med. Må forsatt sjekke nøyaktig servicehefte, men en rustfri med så lav kilometer vil jeg tro er et ganske greit kupp for den prisen uansett

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...