Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skjedde forresten med Dieselgate bilene i norge?

 

Burde ikke VW betale x millioner til staten i engangsavgifter?

Vel, klagehjelp skulle prøve å skaffe oss noen form for erstatning, men ser ut som de er konk.

Jeg tok et longshot og betalte dem en tusenlapp eller så for den ene av våre berørte biler, men avskrev pengene umiddelbart som ren gambling, så jeg griner ikke..

Lenke til kommentar

Burde jeg bruke momentnøkkel når jeg etterstrammer hjulboltene? Eller bare presse på godt med stor skralle

Enhver vil jo si 'ja', men jeg tror jeg enda har til gode å se et verksted som ikke bare bruker et viss antall 'ugga duggas' med muttertrekker når de setter tilbake hjula.

 

Jeg har aldri brukt momentnøkkel på hjul, alltid muttertrekker eller bare så hardt jeg får uten særlig kraft og en halv omdreining til.

 

Dekka satt på ordentlig i 280 i Tyskland ihvertfall..

Lenke til kommentar

Jeg setter moment til 110Nm, manualen sier 105, men det er strek på 100 og 110, og det skader ikke med litt mer, og som regel blir det enda mer og må uansett stramme så da kan jeg likeså bruke moment.

Bruker muttertrekker til å ta ut muttrene, skrur de så litt inn for hånd før jeg strammer med muttertrekker til første klikk (slagkopp, men ikke moment)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt 10-241 (1/2", 40-210 Nm) fra Biltema i flere år nå, den har fungert bra. Bruker muttertrekker til løsning og første stramming, alltid siste stramming med momentnøkkelen, uten unntak. Jeg stoler ikke på noen verksteder, de bare gir bånn gass med luftverktøyet. Hadde jeg sett at det ble brukt riktig tiltrekkingsmoment i et verksted hadde de hatt meg som lojal kunde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Latmansarm for å løsne, hjulkryss for å stramme. Har aldri brukt momentnøkkelen til stramming av hjulbolter. Det ligger i hendene etter du har gjort et par av de.

Muttertrekker gjør jobben mye raskere

Vurderte å få andre til å gjøre jobben når jeg ikke hadde muttertrekker, på kun min egen bil, men nå bytter jeg på 5 biler hver sesong

Lenke til kommentar

Bare ekte verksted strammer så hardt til med luftverktøy, slik at du er nødt å komme tilbake neste gang

Snakket med en kar med Porsche 911 GT3 her om dagen, han var irritert på at han i praksis måtte til et verksted for å skifte hjul. Én senterbolt som skal ha 600 Nm med en spesialpipe, da høres det ikke lenger ut som et prosjekt hjemme i garasjen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...