Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Det hadde egentlig passet meg veldig bra som daily da jeg kjører mye korte distanser mange ganger daglig. Men til Nederlandtur er fortsatt S8'en gull verdt

Personlig er jeg helt omvendt nå, kunne aldri dratt på langtur med ice. Alt for kostbart og ubehagelig. Men det er nå bare meg:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke første gang den slår "tilsvarende" konkurenter på bane, som her:

 

https://www.youtube.com/watch?v=q-QVKMOD_hU&t=45s

 

Går galt for selv AMG her også.

Det var skikkelig overraskende at bilen med drift på alle 4 hjul fikk en optimal start i dragrace. Så ikke den komme liksom.

 

W205 er en gammel konstruksjon, bilene kom på markedet som 2014-modeller og siden det har det kun blitt gjort mindre endringer. Bilen har RWD som ikke akkurat er en fordel i eksempelvis dragrace der den stilte mot en Model 3 med drift på alle 4 hjul.

4WD med dynamisk fordeling av kraft kan også være en fordel på bane.

 

 

Model 3 er langt mer effektiv og har ikke så mye varme å bli kvitt slik som gammel S/X har. De er dog oppgradert også nå, så det blir nok en del baneknusing fremover fra elbil siden. Men det har vi jo sett mye av de siste årene.

Det er jo en god ting for da de testet Model S på bane for noen år siden gikk det ikke så langt før effekten ble betydelig redusert.

 

Med andre ord, vi vil fortsatt se tradisjonelt drivstoff i de fleste løpsgrener fremover. Kanskje egne klasser på elektrisk slik som Formula E?

Formel E er virkelig interessante greier, like interessant som å se konkurranser i kaninhopping.

Lenke til kommentar

Det var skikkelig overraskende at bilen med drift på alle 4 hjul fikk en optimal start i dragrace. Så ikke den komme liksom.

 

W205 er en gammel konstruksjon, bilene kom på markedet som 2014-modeller og siden det har det kun blitt gjort mindre endringer. Bilen har RWD som ikke akkurat er en fordel i eksempelvis dragrace der den stilte mot en Model 3 med drift på alle 4 hjul.

4WD med dynamisk fordeling av kraft kan også være en fordel på bane.

 

 

 

Det er jo en god ting for da de testet Model S på bane for noen år siden gikk det ikke så langt før effekten ble betydelig redusert.

 

 

Formel E er virkelig interessante greier, like interessant som å se konkurranser i kaninhopping.

Det var banekjøringen som er interresant. Drag vet vi jo at tesla gjør det bra innenfor 1/4 mile. Banekjøring er noe nytt som kom med model 3.

Lenke til kommentar

Det var banekjøringen som er interresant. Drag vet vi jo at tesla gjør det bra innenfor 1/4 mile. Banekjøring er noe nytt som kom med model 3.

Da må man jo gratulere med at noen fikk en bil med 4wd og dynamisk kraftfordeling til å kjøre fra en 5+ år gammel RWD-konstruksjon beryktet for problemer med veigrep på drivhjulene.

Imponererende.

Lenke til kommentar

Da må man jo gratulere med at noen fikk en bil med 4wd og dynamisk kraftfordeling til å kjøre fra en 5+ år gammel RWD-konstruksjon beryktet for problemer med veigrep på drivhjulene.

Imponererende.

q

 

Nå kjørte den jo i fra alle bilene i samme klasse... Det er ingen tvil om at model 3 har fått ett realt løft for å konkurere med amg, S/RS, M power osv.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg helt omvendt nå, kunne aldri dratt på langtur med ice. Alt for kostbart og ubehagelig. Men det er nå bare meg:)

Ice..?

 

Når jeg kjører til Nederland skal jeg gjerne ha en bil med stor tank, som klarer minst 200 uten å måtte jobbe særlig. Sist jeg kjørte S8'en ned feks kjørte jeg på natta. Fra Hirtshals til Nederland cirka 850km, og brukte rundt 5-6 timer. Det vil jo si en snittfart på rundt over 150, da kommer man nok ikke så langt i en Tesla

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ice..?

 

Når jeg kjører til Nederland skal jeg gjerne ha en bil med stor tank, som klarer minst 200 uten å måtte jobbe særlig. Sist jeg kjørte S8'en ned feks kjørte jeg på natta. Fra Hirtshals til Nederland cirka 850km, og brukte rundt 5-6 timer. Det vil jo si en snittfart på rundt over 150, da kommer man nok ikke så langt i en Tesla

Internal combustion engine. 

Lenke til kommentar

Ice..?

 

Når jeg kjører til Nederland skal jeg gjerne ha en bil med stor tank, som klarer minst 200 uten å måtte jobbe særlig. Sist jeg kjørte S8'en ned feks kjørte jeg på natta. Fra Hirtshals til Nederland cirka 850km, og brukte rundt 5-6 timer. Det vil jo si en snittfart på rundt over 150, da kommer man nok ikke så langt i en Tesla

Tja en kommer ganske langt, men du måtte ha ladet minst en gang eller to. Helst flere for å være effektiv.

 

Personlig liker jeg ikke å kjøre så lange strekk uten pause, så vi er bare ulike. Sist jeg kjørte til Regensburg tok jeg en del ekstra pauser for jeg var lei/sliten/måttepådo/varsulten osv.

 

Problemfritt å kjøre i to hundre i en tesla forresten!

Lenke til kommentar
Rask bil er ikke synonymt med sportsbil. En Ford transit som trimmes til å gjøre 300km/t og 0-100 på 2 sekunder er fortsatt ikke en sportslig bil - det er simpelthen en rask bil.

En mx5 med 130hk er mer sportsbil enn model 3, S og X tilsammen. Roadster derimot, den kan fort falle under sportsbil.

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg absolutt mest på hobby basis. Stock mot stock.

La meg omformulere litt, hvilken nytteverdig har én rundetid for forbrukere?

 

For min del betyr en rundetid ytterst lite om bilen ellers ikke er egnet for konkurransekjøring.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Tja en kommer ganske langt, men du måtte ha ladet minst en gang eller to. Helst flere for å være effektiv.

 

Personlig liker jeg ikke å kjøre så lange strekk uten pause, så vi er bare ulike. Sist jeg kjørte til Regensburg tok jeg en del ekstra pauser for jeg var lei/sliten/måttepådo/varsulten osv.

 

Problemfritt å kjøre i to hundre i en tesla forresten!

Men hva ligger forbruket på i 200? Om du skulle kjørt 200 konstant, hvor mange km kommer du cirka av nysgjerrighet? Min ligger på da rundt 15/16 liter per 100km. Det vil si 90 liters tank og rundt rett under 600km

Lenke til kommentar

Men hva ligger forbruket på i 200? Om du skulle kjørt 200 konstant, hvor mange km kommer du cirka av nysgjerrighet? Min ligger på da rundt 15/16 liter per 100km. Det vil si 90 liters tank og rundt rett under 600km

Mener Bjørn nyland testet dette. Det er ganske høyt. Men jeg kjører på dagtid og det er umulig å snitte 200 da. Vanskelig nok å snitte 150 pga kø og veiarbeid.

Lenke til kommentar

Ice..?

 

Når jeg kjører til Nederland skal jeg gjerne ha en bil med stor tank, som klarer minst 200 uten å måtte jobbe særlig. Sist jeg kjørte S8'en ned feks kjørte jeg på natta. Fra Hirtshals til Nederland cirka 850km, og brukte rundt 5-6 timer. Det vil jo si en snittfart på rundt over 150, da kommer man nok ikke så langt i en Tesla

Du kjørte 850 km og jeg tipper S8'n brukte 1,2L/mil (sikkert mer). 85*1,2*15NOK/L = 1530 kr. 

 

En sjekk på Better Route Planner viser hva du kunne gjort i en Model 3 LR. Du måtte ha brukt 1 time og 38 minutter på superladere og betalt 450 kr i superchargerfees. Altså en differanse på 1080 kr for 1,63 time. Omregnet til en timeslønn på 662 kroner per time. Jeg har det travelt på fritida jeg også, men så mye er ikke min tid verd.

 

(Beste på slike turer er likevel dieselmotor. Jevnt turtall og langkjøring er optimalt.)

 

post-184893-0-10772500-1556379079_thumb.png

 

post-184893-0-22944400-1556379085_thumb.png

Lenke til kommentar

Du kjørte 850 km og jeg tipper S8'n brukte 1,2L/mil (sikkert mer). 85*1,2*15NOK/L = 1530 kr.

 

En sjekk på Better Route Planner viser hva du kunne gjort i en Model 3 LR. Du måtte ha brukt 1 time og 38 minutter på superladere og betalt 450 kr i superchargerfees. Altså en differanse på 1080 kr for 1,63 time. Omregnet til en timeslønn på 662 kroner per time. Jeg har det travelt på fritida jeg også, men så mye er ikke min tid verd.

 

(Beste på slike turer er likevel dieselmotor. Jevnt turtall og langkjøring er optimalt.)

 

1.png

 

2.PNG

Snittfart mellom 145-170kmt ettersom jeg kjører på natta med null trafikk så forbruket blir rundt 1.6. Men igjen så kjører man ikke en 5.2 liters motor med 10 sylindre autobahncruiser for å spare penger hehe ?‍♀️

Lenke til kommentar

Jeg har selv stått midt oppe i ulykker som bilberger, selv der hvor politiet står og dirigerer trafikken, hvor det har skjedd nye uhell fordi folk er mer opptatt av det som har skjedd nede i grøfta enn å følge med på trafikken.

Jeg vet og at politiet her lokalt har vært flinke til å frata folk førerkort under slike seanser heldigvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...