Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er flere her inne med grom motor...

 

Jeg kommer meg forsatt 400km på en tank om jeg holder 200kmt konstant, og det ter ikke mange minuttene å fylle opp og kjøre videre igjen for eksempel, i motsetning til en elbil som vel har ganske mindre rekkevidde når farten er så høy(?) ikke noe imot å elbiler forøvrig, men at den har hatt bedre banetid enn en fullverdig sportsbil definerer den forsatt ikke som sportsbil i mine øyne

Lenke til kommentar

Hva mangler i dine øyne? Lyd?

Tja, lyd og turtall/motor man selv kontroller. Det er jo halve moroa med å kjøre å kjenne at effekten endrer seg med turtall, og selv velge turtall og føle man styrer og påvirker tiden litt med det og. Nå har jeg aldri kjørt en Tesla, men det blir litt kjedelig med bare en start/stopp-pedal i mine øyne. Og toppfarten er vel litt over 200..? Til sammenligning gjør S8'en min rett i overkant av 300km/t på GPS, og da kommer man forsatt et godt stykke lenger på bensin enn strøm.

 

Hele gleden med bil i mine øyne er jo lyden, og spesielt lyden av skiftende gir, og kjenne at bilen/motoren jobber.

Lenke til kommentar

Det er flere her inne med grom motor...

 

Jeg kommer meg forsatt 400km på en tank om jeg holder 200kmt konstant, og det ter ikke mange minuttene å fylle opp og kjøre videre igjen for eksempel, i motsetning til en elbil som vel har ganske mindre rekkevidde når farten er så høy(?) ikke noe imot å elbiler forøvrig, men at den har hatt bedre banetid enn en fullverdig sportsbil definerer den forsatt ikke som sportsbil i mine øyne

 

Og hvor i Norge kjører du i 200km/t konstant? Men ja, jeg skjønner poenget ditt.

 

Det å kjøre elbil er bare fantastisk. Perfekt som hverdagsbiler 

Lenke til kommentar

Tesla Model 3 er ikke en sportsbil og vil heller aldri bli det, akkurat som en BMW M3 ikke er en sportsbil.

 

Begge er typiske familiebiler med en haug av dører og en haug av kompromisser som gjør det til alt annet enn en sportsbil.

 

Det er mange biler som vil kjøre fra eksempelvis en Toyota MR2 på bane men MR2 er faktisk en sportsbil i motsetning til Model 3 og M3.

 

Hvordan hadde den samme duellen gått på eksempelvis nordsløyfa? En 3,2km lang bane er ikke mye å teste den ut på.

Nå ser jeg at Model 3 ikke har en veldig lav nominell effekt slik som storebror model S, så kanskje den kan kjøre max litt lenger også da?

Lenke til kommentar

Tja, lyd og turtall/motor man selv kontroller. Det er jo halve moroa med å kjøre å kjenne at effekten endrer seg med turtall, og selv velge turtall og føle man styrer og påvirker tiden litt med det og. Nå har jeg aldri kjørt en Tesla, men det blir litt kjedelig med bare en start/stopp-pedal i mine øyne. Og toppfarten er vel litt over 200..? Til sammenligning gjør S8'en min rett i overkant av 300km/t på GPS, og da kommer man forsatt et godt stykke lenger på bensin enn strøm.

 

Hele gleden med bil i mine øyne er jo lyden, og spesielt lyden av skiftende gir, og kjenne at bilen/motoren jobber.

Tror du skal prøve jeg:) min går i overkant av 260. Noe den aldri når i mitt eierskap.

Lenke til kommentar

Tesla Model 3 er ikke en sportsbil og vil heller aldri bli det, akkurat som en BMW M3 ikke er en sportsbil.

 

Begge er typiske familiebiler med en haug av dører og en haug av kompromisser som gjør det til alt annet enn en sportsbil.

 

Det er mange biler som vil kjøre fra eksempelvis en Toyota MR2 på bane men MR2 er faktisk en sportsbil i motsetning til Model 3 og M3.

 

Hvordan hadde den samme duellen gått på eksempelvis nordsløyfa? En 3,2km lang bane er ikke mye å teste den ut på.

Nå ser jeg at Model 3 ikke har en veldig lav nominell effekt slik som storebror model S, så kanskje den kan kjøre max litt lenger også da?

 

Ikke første gang den slår "tilsvarende" konkurenter på bane, som her:

 

https://www.youtube.com/watch?v=q-QVKMOD_hU&t=45s

 

Går galt for selv AMG her også. 

 

Model 3 er langt mer effektiv og har ikke så mye varme å bli kvitt slik som gammel S/X har. De er dog oppgradert også nå, så det blir nok en del baneknusing fremover fra elbil siden. Men det har vi jo sett mye av de siste årene. 

 

Men jeg er enig, det er ikke noe sportsbil. Det er en daily driver som er helt rå.

Lenke til kommentar

Model 3 er langt mer effektiv og har ikke så mye varme å bli kvitt slik som gammel S/X har. De er dog oppgradert også nå, så det blir nok en del baneknusing fremover fra elbil siden. Men det har vi jo sett mye av de siste årene.

 

Hva legges i baneknusing egentlig? Å sette en god rundetid? Dominere i løp?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hva legges i baneknusing egentlig? Å sette en god rundetid? Dominere i løp?

God rundetider vil jeg tro, et eksempel er jo hvordan Volkswagen sin I.D.R knuste rekorden på raskest tid opp Pikes Peak:

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_I.D._R

Får se hva de greier å få til rundt Nürburgring, men skal vel godt gjøres å slå den relativt ferske rekorden til Porsche 919 Evo. (som forøvrig ikke mangler på elektrisk "assistanse" )

 

Løp har som regel klasser, ser vel ikke så mye elektriske biler i de vanlige klassene enn så lenge, dermed vanskelig å dominere noe annet enn andre elektriske biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...