Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Nå er Senna-filmen snart klar for visning på TVen her. Gleder meg som en unge.

Noen som har sett den?

Den dokumentaren som går på britiske kinoer nå? Ja, jeg har sett den, og den hoppet lett inn på min topp ti-liste. For en film. Man merker at de har sittet i 2,5 år og silet igjennom 5000 (!) timer med arkivfoto. De fikk tross alt tilgang til Bernie Ecclestone's arkiv, og der er det ikke så rent lite!

Den har fått litt kritikk for å være ganske anti-Prost, noe som kanskje ikke virker helt unaturlig, men jeg opplevde den som mer vinklet mot pro-Senna, og mer nøytral mot Prost. Om det er noen som får gjennomgå i filmen, er den den tidligere presidenten i FIA, Jean-Marie Balestre. Filmens klovn - helt greit.

Men det som virkelig gjør filmen spesiell er mangelen på en egen fortellerstemme. Alt fortelles gjennom Sennas egen stemme, funnet blant de tusenvis av timer med arkivfoto, og intervjuer med nøye utvalgte personer - i hovedsak Vivianne Senna (Ayrtons søster), Ron Dennis og Alain Prost. Intervjuene er ikke av den klassiske "talking heads"-typen, men bare voice-over mens filmen fortsatt går.

En av de viktigste grunnene til at filmen er så god, er kanskje velsignelsen fra både Sennas familie og Ecclestone selv.

En interessant detalj er hvor mye videokvaliteten endret seg fra 1984 til 1994.

Endret av OML
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den hoppet rett inn på min topp 10-liste også - til tross for at jeg har fått en merkelig versjon.

Du sier det ikke er talking heads i den du så? Det var en del av det her. Selvsagt noe som voice over også, men stort sett talking heads. Bortsett fra legen som snakket om ulykkene til Ratzenberger og Senna.

Et annet problem med filmen jeg så var at det ikke var noe tekst. Det portugisiske og franske var utekstet. Litt upraktisk når jeg ikke kan noen av språkene.

Hvor lang er den som går på kino der borte?

Lenke til kommentar

TZ: 106 minutter er kinoversjonen, selvsagt med tekst på de ikke-engelske delene. Nei, det var ikke "talking heads" i den jeg så. Mener å ha lest at regissøren unngikk dette for å forsterke kontinuitetsfølelsen i filmen, ikke bryte den opp med intervjuobjekter her og der.

Lenke til kommentar

Da må jeg bare gratulere meg selv med ny bil (selv om det er en smule "flaut" å skryte) :)

Byttet ut min Merce c180 96mod med en Mondeo 2008 mod (Titanium X stasjonsvogn).

Er foreløpig strålende fornøyd med bilen :)

Vurderer dog å kjøpe Rieger styling til bilen

ford-mondeo-combi-rieger-tuning.jpg

Lurer på om det finnes noen steder i utlandet som gjør dette for en rimelig penge, eller om jeg bør ta det på et verksted her i Norge (vestlandet).

• Liker 1
Lenke til kommentar

TZ: 106 minutter er kinoversjonen, selvsagt med tekst på de ikke-engelske delene. Nei, det var ikke "talking heads" i den jeg så. Mener å ha lest at regissøren unngikk dette for å forsterke kontinuitetsfølelsen i filmen, ikke bryte den opp med intervjuobjekter her og der.

Aha. Da så jeg en annen versjon. Den var på 2:40...

Lenke til kommentar

Da må jeg bare gratulere meg selv med ny bil (selv om det er en smule "flaut" å skryte) :)

Byttet ut min Merce c180 96mod med en Mondeo 2008 mod (Titanium X stasjonsvogn).

Er foreløpig strålende fornøyd med bilen :)

Vurderer dog å kjøpe Rieger styling til bilen

ford-mondeo-combi-rieger-tuning.jpg

Lurer på om det finnes noen steder i utlandet som gjør dette for en rimelig penge, eller om jeg bør ta det på et verksted her i Norge (vestlandet).

Pent, hvilken motor er det i den?

Lenke til kommentar

Pent, hvilken motor er det i den?

2.0 TDCi, 140 hester og 340nm så den duger til det meste :)

Har bare kjørt en haug av 115 hestern som er ganske frisk. Kan tenke meg den drar greit! 163 hestern må være en drøm.

Er gode motorer, merker at 140hk er mer enn det jeg egentlig har behov for og er farlig lett å kjøre for fort, så glad jeg har ACC :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...