Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har eid en bil som ble solgt igjennom møller, etter ett par opphold på verksted (som forøvrig var håpløst da de ikke klarte å fikse noe som helst..) ble bilen solgt me feil og aldri om jeg skal tilbake. Makan til vas og dyr affære skal en lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Mener å ha lest A8 har dobbel timepris siden det er alubil og generelt mye vanskeligere og man har såkalte 'A8' spesialister hos Audi.

Den kan være dyrere å rette, altså mer arbeid på karosseriverksted - men å bytte plasthåndtaket i bagasjeromsgulvet, bytte en plugg, pære eller visker koster ikke mer - men møller skal likevel ha dobbel pris.

 

Tviler sterkt på at "A8-spesialistene" får dobbel timelønn ifht de som jobber på A4 og A6..

Lenke til kommentar

Så er vel ikke timelønn den eneste faktoren som inngår i kostpris, kostpris er heller ikke den eneste faktoren som inngår i kalkulert utpris.

Det er ikke poenget - en plugg i en V6 a8 er lik pluggen i A6 V6. Hvis delene er dyrere er det helt i orden - hvis ting tar lenger tid er det helt i orden. Men å ta dobbel timesats er det ingen god forklaring på. Uavhengige karrosseri- og mekaniske verksted tar ikke det.

Det blir som at tannlegen skal ta dobbel sats av alle med hytte på Hemsedal.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er på min andre bil fra Møller, og jeg har hatt en veldig god opplevelse så langt.

Til tider overrasket over hvor lite de skal ha hatt for div. jobber, og har ved et par tilfeller fått gratis leiebil.

Tok litt lang tid å få en diagnose time på sommeren i fjor, det er vel det eneste.

Nå skal det sies at begge bilene har vært innenfor garanti inntil nå nylig (garantien på GTI'en gikk akkurat ut).

Lenke til kommentar

Har god erfaring rundt møller i familien her. Mor sin A3 hadde en ulyd framme, de bytta girkasse, hjullagere og mer under "garanti" på en 2012 modell (117kkm) fordi alt av service hadde blitt gjort hos dem + gratis leiebil. De byttet alle bremser på bestemor sin bil, strammet håndbrekk og byttet olje for litt over 1000-lapp i arbeid + deler.

Lenke til kommentar

Det er ikke usannsynlig at produsenten og importøren stiller andre krav til kompetanse og opplæring for å jobbe på enkelte modeller, jeg ville ikke blitt særlig overrasket hvis det er tilfelle hos Audi.

Baddabing! Det er faktisk ikke verre enn dette, men for noen er bedriftsøkonomisk forståelse en saga blott og man sammenligner epler med pærer.
Lenke til kommentar

Baddabing! Det er faktisk ikke verre enn dette, men for noen er bedriftsøkonomisk forståelse en saga blott og man sammenligner epler med pærer.

Tøys. Kostnader for kursing og marginalt høyere lønn hadde kanskje forsvart 10-20% høyere timesats - men absolutt ikke 100% høyere. Noen få ting på en A8 vil være særegent, men 80% av arbeidet som skal utføres vil være likt som på en velutstyrt A4 eller A6 hvor man betaler halvparten pr time.
Lenke til kommentar

Tøys. Kostnader for kursing og marginalt høyere lønn hadde kanskje forsvart 10-20% høyere timesats - men absolutt ikke 100% høyere. Noen få ting på en A8 vil være særegent, men 80% av arbeidet som skal utføres vil være likt som på en velutstyrt A4 eller A6 hvor man betaler halvparten pr time.

Er nå forskjellen så stor? Er virkelig timeprisen for arbeid på A6 på kun 1200,- i timen? Det er ikke mer enn en frisør fakturerer i dag..

Lenke til kommentar

Er nå forskjellen så stor? Er virkelig timeprisen for arbeid på A6 på kun 1200,- i timen? Det er ikke mer enn en frisør fakturerer i dag..

Frisører har alltid hatt høy timepris, dårlig sammenligning. Prøv heller snekker eller murer, noen med mindre dødtid. Jeg klippet meg nylig, 560 for et kvarter, altså 2240 i timen. Jeg fikk verkstedregning i går, 1095/t eks mva. Altså 1368, så nei ikke akkurat 1200. Altså kun 75% dyrere for a8.
Lenke til kommentar

Tøys. Kostnader for kursing og marginalt høyere lønn hadde kanskje forsvart 10-20% høyere timesats - men absolutt ikke 100% høyere. Noen få ting på en A8 vil være særegent, men 80% av arbeidet som skal utføres vil være likt som på en velutstyrt A4 eller A6 hvor man betaler halvparten pr time.

Du har høy kompetanse på Audi, og deres kostnader for å utdanne en tekniker skjønner jeg.. Selv ikke jeg som har jobbet tett på Audi i en årrekke vet dette, annet enn at de som ofte skrur A8 også sitter med kompetansen på andre dyre/kompliserte maskiner fra Audi, men du har kanskje mer kunnskap på dette enn meg. Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Du har høy kompetanse på Audi, og deres kostnader for å utdanne en tekniker skjønner jeg.. Selv ikke jeg som har jobbet tett på Audi i en årrekke vet dette, annet enn at de som ofte skrur A8 også sitter med kompetansen på andre dyre/kompliserte maskiner fra Audi, men du har kanskje mer kunnskap på dette enn meg.

jeg har høy kompetanse på kost vs pris generelt.

får de 75% høyere lønn? Eller i det minste 30%?

Endret av toth
Lenke til kommentar

jeg har høy kompetanse på kost vs pris generelt.

får de 75% høyere lønn? Eller i det minste 30%?

Selvfølgelig. Alle vet at regninga man mottar fra et verksted går rett i lønningsposen til mekaniker. Fritt for å være Bugattimekaniker der servicen koster rett under 200.000 kroner. De lever nok fett..
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Alle vet at regninga man mottar fra et verksted går rett i lønningsposen til mekaniker. Fritt for å være Bugattimekaniker der servicen koster rett under 200.000 kroner. De lever nok fett..

Det var du som sa kompetansen er dyr - tror du kursene de tar gjør at det må være så dyrt? På Bugatti er nok delene langt sjeldnere og derfor dyrere, mens alt på en A8 er hyllevare. Kostnaden må altså komme fra kursing og/eller timelønn - resten er bare ekstra profitt, og jeg påstår ekstra profitt er størstedelen av kaka.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var du som sa kompetansen er dyr - tror du kursene de tar gjør at det må være så dyrt? På Bugatti er nok delene langt sjeldnere og derfor dyrere, mens alt på en A8 er hyllevare. Kostnaden må altså komme fra kursing og/eller timelønn - resten er bare ekstra profitt, og jeg påstår ekstra profitt er størstedelen av kaka.

Bugatti var bare en flåsete bemerkning fra min side for å sette ting på spissen basert på ditt forrige innlegg om at fakturaprisen tilsvarte lønnen til mekaniker. Forøvrig er nok også kurs og serviceinnhold til Bugatti dyrere enn Audi da jeg hørte at Bugatti sender varsel direkte til tekniker når noe er galt - døgnet rundt - for så å fly denne personen til bilen der kunden er. Slike kostnader må nok kunden være med å spleise på uavhengig av om de benytter seg av det eller ikke..

 

Jeg aner ikke på kronen hva disse Audikursene koster annet enn at det er høye summer totalt sett, (tapt inntekt for forhandler da personen er på kurs og ikke "hjemme" for å skru timer, flybilletter/opphold, bevertning, selve kurset, dokumentasjon, ressursene brukt for å sette sammen kurset osv).

Uansettt: akkurat hva jeg tror vil ikke spille noen rolle i denne sammenheng. Men det er et faktum at alle kostnader skal dekkes via inntekter er bedøk 101, såkalt dekningsbidrag. Dette dekker mer enn "kursing og/eller timelønn", men også felles kostnader, forsikring, arbeidsgiveravgift, arbeidstøy, strømregning, husleie osv. du vet: faste utgifter som skal dekkes ved salg av produkter og tjenester. Og så skal man i tillegg tjene litt på dette, såkalt profitt. Er de for grådige mister de kunder, så de har nok funnet en pris som de fleste aksepterer. Hadde det vært billig hadde det jo heller ikke vært premium. Det skal jo svi litt å flotte seg, skal det ikke? Hvorfor kjøpe Imsdal når Voss er bedre (eller ihvertfall dyrere)?

 

Men kort svart på din påstand: Nei, etter lønns- og kurskostnader er ikke resten profitt og den er heller ikke størstedelen av kaka.

 

PS. Billigere service i Sverige. Ta servicen sammen med en harryhandel så sparer du dobbelt.

PPS. Må du bruke Audiverksted i Norge, så bruk noe annet enn Møller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...