Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Tror jeg faktisk enda har til gode å høre om en RX-8 som ikke har byttet/måtte bytte motor, den der inkludert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For all del ikke kjøp deg bil med wankel om pålitelighet og driftsikkerhet er viktig.

I tillegg er det ikke en bil du kan bare sette deg inn i å kjøre avgårde med en gang. Den bør bli driftsvarm før den belastes og når den stoppes er det en egen teknikk der også for å slite så lite som mulig på terningene.

Lenke til kommentar

Har gjort mye undersøkelser på RX8 at det kreves mye tålmodighet. Har og sett at å mikse olje med drivstoffet veldig ofte da motoren vil holde lengre enn å vente veldig lenge å gjøre det. Kanskje ikke godt kjøp av den generasjon av rx8 siden den har mye problemer med motoren at den blir byttet etter kort km stand.

Lenke til kommentar

Det fins mange fine historier med et RX-8-eierskap, men det er en krevende bil. Til forskjell fra "vanlige" biler, så er det så ekstremt mange rutiner, div. vedlikehold, og påpasselighet som skiller seg ut. I mine øyne funker ikke en wankel som daily driver. Skal du bare til treningssenteret 3 km unna? Glem det, for du "flooder" motoren så fort du stanser. Den må gå seg varm og den må få gå lenge. Korte turer funker ikke.

I tillegg til dette syns jeg folk krever veldig mye for den modellen. Det er ikke en klassiker, og det er et nisjemarked for disse bilene. Selv om motor bare har gått 60.000, så har karosseriet og slitdeler gått 170.000. 

Ville aldri betalt 100.000 kroner rett og slett.

 

I USA går disse bilene svinbillig fordi det nesten ikke fins noe kjøpermarked.

 

Har du genuint lyst på en wankel, ville jeg kjøpt noe billig, bygget opp kunnskap, og deretter kjøpt et pent eksemplar. Men 100.000 for en RX-8 som førstebil er galematias.

 

La meg også legge til:

 

"Although the 2004 Mazda RX-8 has the most overall complaints, we rate the 2007 model year as worse because of other possible factors such as higher repair cost or more problems at lower mileage. The most-reported problem is also with the 2004 Mazda RX-8 for engine failure."

https://www.carcomplaints.com/Mazda/RX-8/

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Det ligger nok flere RX8 på Finn for enda billigere penge. Er det noe å gå for? Ligger en 06 modell ned til 60k. Står bare at den har gått 130k og ikke noe om motor er byttet.

Om ikke selger makter å informere vital informasjon i annonsen ville jeg bare droppet det. Ufullstendige annonser på Finn irriterer meg, og i mine øyne vitner det bare om useriøse selgere. Om motor er overhalt/har hatt problemer er mest sannsynlig det første en eventuell kjøper ville spurt om.

Styr unna, kjøp noe helt annet.

Lenke til kommentar

Stussa på noe med gamle bilen...

 

Jeg tok den på EU 11/2018, fristen egentlig 03/2019.

 

Solgte den med liten mangellapp. Når den blir godkjent burde den jo blitt godkjent til 03/2021 isåfall, 2 år fra frist. Sjekka ny eier og regnr og godkjent til kun 11/2020 dog...

Lenke til kommentar

Stussa på noe med gamle bilen...

 

Jeg tok den på EU 11/2018, fristen egentlig 03/2019.

 

Solgte den med liten mangellapp. Når den blir godkjent burde den jo blitt godkjent til 03/2021 isåfall, 2 år fra frist. Sjekka ny eier og regnr og godkjent til kun 11/2020 dog...

Kontrollfristen bestemmes av dato for førstegangsregistrering og siste godkjente kontroll, uavhengig av tallene i registreringsnummeret ditt. For de fleste bileiere betyr det at de kan kontrollere bilen når de vil så lenge den blir godkjent innen to år etter siste godkjente kontroll.

Lenke til kommentar

Kontrollfristen bestemmes av dato for førstegangsregistrering og siste godkjente kontroll, uavhengig av tallene i registreringsnummeret ditt. For de fleste bileiere betyr det at de kan kontrollere bilen når de vil så lenge den blir godkjent innen to år etter siste godkjente kontroll.

 

Joa, vet om de nye reglene, men tenkte at siden jeg tok kontroll på gamle regler at også etterkontrollen vil gå på det.

 

Om man tar EU kontroll nå idag, så er ny frist 19/03-21, mens nå håpa jeg at kontrollfristen er den samme som før siden første kontroll ble tatt på gamle regler. Jaja..

Lenke til kommentar

RX-8 er ikke en bil for amatører. Det er en grunn til at de selges for lommerusk. Litt synd egentlig, siden det er et fint chassis.

Sist jeg titta på slike biler lå de for salg til alt annet enn lommerusk etter min mening. 100-150k.

Veldig lave priser på mye biler i andre land. Var det ikke Car throttle sin RX8 som ble kjøpt for under 1000 pund?

Det er vel der den reelle verdien ligger siden risikoen er så stor med en slik bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bruk Møller. Finn et privat VW merkeverksted og vips: 10% rabatt på jobben da de er billigere på salg og service. Jeg synes det er greit å få et merkeverksted til å ta oppdateringer og service på nye biler så lenge garantien gjelder, men etter det: woosh, vekk med dem.

 

For øvrig: spør hva som inngår i selve inspeksjonsservicen for å se akkurat hva de tar betalt for. Tror ikke mønsterdybde er det eneste de gjennomgår: sist jeg sjekka var dette sjekkpunktene, men mulig jeg tar feil?

  • Lys, foran-bak-innvendig, kontrollere funksjon
  • Vindusviskere/spyleranlegg, kontrollere funksjon og spylerinnstilling
  • Vindusviskerblader, kontrollere for skader og posisjon
  • Lyktespyleranlegg; kontrollere funksjon
  • Dørstoppere og panserlås; smøres
  • Kontrollere hjul/dekk , slitasje og dekktrykk
  • Kontroll av bremser for slitasje/ skader / funksjonskontroll
  • Motor og komponenter i motorrom: kontrolleres visuelt for skader og lekkasje
  • Profilkilerem; kontrollere tilstand
  • Girkasse/differensial og drivakselmansjetter for skader og lekkasjer
  • Opphengskuler og endeledd: kontrollere for slakk/skader og innfestninger
  • Eksosanlegg: kontrollere visuelt for lekkasjer, innfestninger og skader
  • Skifte motorolje og oljefilter
  • Service indikator nullstilles
  • Kontrollere kjølesystem for nivå og frostbeskyttelse
  • Lykteinnstilling; kontrollere og justere ved behov
  • Prøvekjøre bilen
Lenke til kommentar

Levert Golf R til far på Møller for inspeksjonsservice som lyste. 1600kr for det jeg trodde var enkel oljeskift og sjekkpunkt. Viser seg å være 1600kr for å se på bilen og skrive ned mønsterdybde osv..

Min far var på Møller og byttet håndtaket til bagasjeromsgulvet på A8'en tidligere i dag.

Håndtaket var overraskende rimelig, 2-300kr. 1/2 time arbeid - 1200. 

Ikke misforstå her, de fakturerte ikke en time men jobbet reellt en halvtime -  de fakturerte en halv timesats, og det var 1200 - altså er de oppe i 2400kr/t nå på A8. Det er landeveisrøveri det.

Lenke til kommentar

Min far var på Møller og byttet håndtaket til bagasjeromsgulvet på A8'en tidligere i dag.

Håndtaket var overraskende rimelig, 2-300kr. 1/2 time arbeid - 1200.

Ikke misforstå her, de fakturerte ikke en time men jobbet reellt en halvtime - de fakturerte en halv timesats, og det var 1200 - altså er de oppe i 2400kr/t nå på A8. Det er landeveisrøveri det.

Mener å ha lest A8 har dobbel timepris siden det er alubil og generelt mye vanskeligere og man har såkalte 'A8' spesialister hos Audi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...