Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

De som DRØMMER om RS4 handle kanskje Model 3, men de som faktisk vurderer en RS4, de kjøper RS4.

 

Er ikke vurdering bare hakket videre fra en som drømmer da?

 

Jeg føler uansett at det er mye No True Scotsman argumentering i dette, der man ikke kan får lov til å kalle seg en ekte bilentusiast om bilen ikke lager mye lyd. Jeg har ikke råd til en RS4, men jeg har råd til en Model 3 Performance. En bil som kan gruse 95% av den norske bilparken. Så hva som ikke er entusiastisk med dette forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

helt enig. Ja, lyd er gøy det når det er skikkelig lyd. Sto i kø med en ferarri i går, det er jo litt kult. Men de aller fleste "lyd entusiaster" kjører rundt i klakkere som høres helt horrible ut. Vill si det er langt bedre å kjøre elbil da, men det er nå bare min personlige mening. en kan iallefall ha det gøy med model 3, både på bane og vei:

 

https://www.youtube.com/watch?v=q-QVKMOD_hU

 

Gleder meg til min kommer.

Lenke til kommentar

Er ikke vurdering bare hakket videre fra en som drømmer da?

 

Jeg føler uansett at det er mye No True Scotsman argumentering i dette, der man ikke kan får lov til å kalle seg en ekte bilentusiast om bilen ikke lager mye lyd. Jeg har ikke råd til en RS4, men jeg har råd til en Model 3 Performance. En bil som kan gruse 95% av den norske bilparken. Så hva som ikke er entusiastisk med dette forstår jeg ikke.

Jeg sa aldri at man ikke kan kalle seg en ekte bilentusiast, ikke legg ord i munnen min er du snill. Jeg sa de aller fleste som ønsker seg noe sprekt.

 

At en bil gruser andre på 0-100 er jo irrelevant når det er så svingete som er det er i Norge. Jeg vet ikke hvordan en Model 3 er rundt f.eks ringen, eller en annen bane som kanskje er mer realistisk for Norge. Men det er mye vekt å drasse rundt på på begge bilene, så sånn sett er det nok flere biler som egner seg bedre om man skal kjøre fra bilparken i Norge!

 

Men er det entusiastisk, når målgruppa til Tesla ikke er de virkelig interesserte, men de som ønsker en mindre og billigere elbil som kan erstatte fossilbilen de hadde? At den har så mye kraft er mer en bonus virker det som. Da tenker jeg I FORHOLD til en Audi RS4, som er sekundært bygget for å ha plass til familien, men primært for å være galskap.

Endret av Jakke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sa aldri at man ikke kan kalle seg en ekte bilentusiast, ikke legg ord i munnen min er du snill. Jeg sa de aller fleste som ønsker seg noe sprekt.

 

At en bil gruser andre på 0-100 er jo irrelevant når det er så svingete som er det er i Norge. Jeg vet ikke hvordan en Model 3 er rundt f.eks ringen, eller en annen bane som kanskje er mer realistisk for Norge. Men det er mye vekt å drasse rundt på på begge bilene, så sånn sett er det nok flere biler som egner seg bedre om man skal kjøre fra bilparken i Norge!

 

Men er det entusiastisk, når målgruppa til Tesla ikke er de virkelig interesserte? Da tenker jeg I FORHOLD til en Audi RS4, som er sekundært bygget for å ha plass til familien, men primært for å være galskap.

 

Jeg snakket ikke om deg. Jeg snakker om de som mener at en elbil er et illegitimt alternativ for en bilentusiast. Hvilken bil som er best av RS4 og Model 3 performance bryr jeg meg ikke om en plass. De er begge biler for legitime entusiaster som vil ha en rask bil.

 

Det irriterer meg egentlig at debatten skal være så betent, og at det å like elmotorer eller forbrenningsmotorer skal ha noen som helst betydning.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg synes det er fascinerende hvordan lyd virker til å være en veldig viktig faktor på hvorfor man velger en bil som RS3 kontra en TM3. Lyd kan fint være prikken over i'en på rett bil, men det stopper der.

 

For min del er ikke mye effekt alfa omega, så slik sett er det ikke viktig for meg om det er 400 hester produsert av en tradisjonell motor eller en elektrisk motor. Resten av bilen er like så viktig. Og eneste jeg finner appellerende med en TM3 er effekten, resten av bilen fremstår som kjip for å si det på en hyggelig måte.

 

Er det 0-100 tider som er det eneste som gjelder skjønner jeg godt at en TM3 er det beste alternativet for folket.

Lenke til kommentar

Jeg er godt kjent med de fleste fakta om denne bilen, og hadde lenge lyst på en. Etter å ha sett den har jeg endret mening, ser ikke noe av verken sjarm eller noe som er unikt med denne bilen. Dette blir i løpet av kort tid en bil som er 13 på dusinet ala Leaf.

 

557_329432769.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen så er jeg egentlig ikke interessert i å diskutere det subjektive, da jeg anser det som et punkt vi aldri trenger å bli enige på.

 

For å ta opp det opprinnelige utsagnet mitt så har jeg skrotet mange biler med forbrenningsmotor pga. alternativer som Tesla Model 3 Performance. For prisen av en BMW 3-serie så er det få nybiler som gir mer bang for the buck.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hadde TM3 Performance sitt like attraktiv ut om den var dyrere enn RS3, AMG C43 og til med en BMW M2? For det er faktisk tilfellet i USA.

(for å ikke snakke om hvilke andre amerikanske biler du får til rundt samme pris)

Da hadde nok ikke TM3P blitt vurdert i mange sekundene før den ble strøket av listen.

 

Så for meg ser TM3P kun attraktiv ut pga. prisen her til lands, men det er nå den virkeligheten vi lever i og det vi har å forhold oss til.

Lenke til kommentar

Hadde TM3 Performance sitt like attraktiv ut om den var dyrere enn RS3, AMG C43 og til med en BMW M2? For det er faktisk tilfellet i USA.

(for å ikke snakke om hvilke andre amerikanske biler du får til rundt samme pris)

Da hadde nok ikke TM3P blitt vurdert i mange sekundene før den ble strøket av listen.

 

Så for meg ser TM3P kun attraktiv ut pga. prisen her til lands, men det er nå den virkeligheten vi lever i og det vi har å forhold oss til.

Tm3 har jo grust konkurentene i dens "klasse", både i salg og på bane...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Men det endrer vel ikke på noe her i Norge?

Nei, som jeg påpekte i siste linje, " men det er nå den virkeligheten vi lever i og det vi har å forhold oss til."

 

Tm3 har jo grust konkurentene i dens "klasse", både i salg og på bane...

På bane? Det vil jeg gjerne se, så fint om du linker kildene.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er fascinerende hvordan lyd virker til å være en veldig viktig faktor på hvorfor man velger en bil som RS3 kontra en TM3. Lyd kan fint være prikken over i'en på rett bil, men det stopper der.

 

For min del er ikke mye effekt alfa omega, så slik sett er det ikke viktig for meg om det er 400 hester produsert av en tradisjonell motor eller en elektrisk motor. Resten av bilen er like så viktig. Og eneste jeg finner appellerende med en TM3 er effekten, resten av bilen fremstår som kjip for å si det på en hyggelig måte.

 

Er det 0-100 tider som er det eneste som gjelder skjønner jeg godt at en TM3 er det beste alternativet for folket.

Vel, i tillegg til lyd har man endel andre fordeler i en tysk premium. Design er subjektivt, men byggekvalitet og materialvalg er objektivt. Der er tyskerne langt foran amerikanerne. Kvalitet i interiør, panelgap, lakk og finish etc er langt bedre på en RS enn en Tesla.

 

Instrumenter er vel delvis subjektivt, men jeg vil si Audis løsning er langt tryggere - de har flyttet all nødvendig info fra senterskjerm til foran rattet, mens model3 har gjort det motsatte. I Audien må man altså flytte blikket til midtkonsoll sjeldnere enn før, mens man i model 3 må gjøre det konstant - det vil jeg tørre påstå gir høyere risiko. Ratt/talekontroll med respons direkte i synsfeltet virker åpenbart som det optimale for meg, så at ikke model 3 i det minste fikk HUD overrasker meg.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, som jeg påpekte i siste linje, " men det er nå den virkeligheten vi lever i og det vi har å forhold oss til."

 

På bane? Det vil jeg gjerne se, så fint om du linker kildene.

Det har jeg allerede gjort. Dog kun en test av noen random kinesere. Men ingenting tilsier at bilen ikke skal konkurere med konkurentene. Bilen har jo dedikert trackmode for optimalisering

Lenke til kommentar

Vel, i tillegg til lyd har man endel andre fordeler i en tysk premium. Design er subjektivt, men byggekvalitet og materialvalg er objektivt. Der er tyskerne langt foran amerikanerne. Kvalitet i interiør, panelgap, lakk og finish etc er langt bedre på en RS enn en Tesla.

 

Instrumenter er vel delvis subjektivt, men jeg vil si Audis løsning er langt tryggere - de har flyttet all nødvendig info fra senterskjerm til foran rattet, mens model3 har gjort det motsatte. I Audien må man altså flytte blikket til midtkonsoll sjeldnere enn før, mens man i model 3 må gjøre det konstant - det vil jeg tørre påstå gir høyere risiko. Ratt/talekontroll med respons direkte i synsfeltet virker åpenbart som det optimale for meg, så at ikke model 3 i det minste fikk HUD overrasker meg.

Blant de mange faktorene som får meg til å heller ville betale mer for en RS3 enn en billigere tm3.

 

Tm3 har jo grust konkurentene i dens "klasse", både i salg og på bane...

Jeg er nysgjerrig på om ordlyden "grust" indikerer på at bilen er suveren og bør være et automatisk valg for alle som driver med seriøs løpskjøring eller om det indikerer på at den kan sette en kjapp rundetid..

Lenke til kommentar

Det irriterer meg egentlig at debatten skal være så betent, og at det å like elmotorer eller forbrenningsmotorer skal ha noen som helst betydning.

 

Sant nok. Her er det mange idioter i begge leire. "Tesla-/elbil-eiere" som mener de som kjøper noe annet enn elektrisk er helt blåst og at el. trumfer alt og "eksoshodene" som rakker ned på alt som har med elbil å gjøre. 

Jeg kan bare svare for meg selv, en elbil klarer ikke å få frem de samme følelsene som en skikkelig bensinbil, i tillegg finnes foreløpig ikke en elbil som dekker alle mine behov om man ser bort fra det rent emosjonelle rundt selve kjøreopplevelsen. Men så lenge man finner en elbil som dekker sine behov er det bare å kjøre på :)

Lenke til kommentar

Sant nok. Her er det mange idioter i begge leire. "Tesla-/elbil-eiere" som mener de som kjøper noe annet enn elektrisk er helt blåst og at el. trumfer alt og "eksoshodene" som rakker ned på alt som har med elbil å gjøre. 

Jeg kan bare svare for meg selv, en elbil klarer ikke å få frem de samme følelsene som en skikkelig bensinbil, i tillegg finnes foreløpig ikke en elbil som dekker alle mine behov om man ser bort fra det rent emosjonelle rundt selve kjøreopplevelsen. Men så lenge man finner en elbil som dekker sine behov er det bare å kjøre på :)

 

Føler meg for voksen til å tilhøre noen leirer, men man skjønner seg jo på begge leirer da det stort sett alltid dreier seg om inflammatoriske utsagn og skryting over hvem som har lengst penis.

 

Å vurdere en Model 3 Performance er ikke et så ufattelig valg. Både tallene, prisen og kvaliteten tilsier at det er et reelt alternativ. Det stilles ingen krav om at jeg må bli veganer eller krangle i TU sine kommentarfelt heller. På en annen side så virker det jo ut som at du er nødt til å stå i forsvar på nøytrale standpunkter også, noe som gir en indikasjon på hvor ekstremt betent emnet er.

 

 

Er ikke halve greia med å eie en fet bil at den er litt unik? Det vil i mine øyne aldri en Model 3 bli...

 

Ikke mer eller mindre enn en BMW M3 eller RS4, som er en sportslig utgave av en standard variant. Men flashy blir den nok aldri, og jeg tror nok at den blir et særdeles vanlig syn på veiene.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føler meg for voksen til å tilhøre noen leirer, men man skjønner seg jo på begge leirer da det stort sett alltid dreier seg om inflammatoriske utsagn og skryting over hvem som har lengst penis.

 

Å vurdere en Model 3 Performance er ikke et så ufattelig valg. Både tallene, prisen og kvaliteten tilsier at det er et reelt alternativ. Det stilles ingen krav om at jeg må bli veganer eller krangle i TU sine kommentarfelt heller. På en annen side så virker det jo ut som at du er nødt til å stå i forsvar på nøytrale standpunkter også, noe som gir en indikasjon på hvor ekstremt betent emnet er.

 

 

 

Ikke mer eller mindre enn en BMW M3 eller RS4, som er en sportslig utgave av en standard variant. Men flashy blir den nok aldri, og jeg tror nok at den blir et særdeles vanlig syn på veiene.

En M3 eller RS4 er jo helt klart mer unik enn enn Performance-versjon av en Model 3, mye grunnet pris og sjeldenheten disse har, spesielt her i landet. Det er jo ikke til å stikke under en stol!

Lenke til kommentar

En M3 eller RS4 er jo helt klart mer unik enn enn Performance-versjon av en Model 3, mye grunnet pris og sjeldenheten disse har, spesielt her i landet. Det er jo ikke til å stikke under en stol!

 

Er unikhet et avgjørende krav da? Jeg kjører ikke E39 fordi det er en unik bil. Jeg ville heller ikke kjøpt en Model 3 fordi jeg trodde det var en flashy bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...