Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artig at det kommer en Focus ST til sommeren som danker it Huyndai i30N Performance

Utstyres med 2.3l Ecoboost som benyttes i Mustang som man tar ut 276hp og 310nm.

https://www.topspeed.com/cars/ford/2019-ford-focus-st-ar180861.html

Hvordan har en bil med 276hk 0-100 på 6s? RX7en jeg hadde hadde rundt 6s med 200hk, er jo såklart en del lettere, men det er fortsatt høyt synes jeg. 5.5-5.8s hadde jeg vært med på. Skal også sies at jeg hadde en god gammeldags manuell, regner med Ford er intelligent nok til å bruke dobbelclutch, som ikke et menneske i verden kan gire raskere enn.

 

EDIT: Ser nå at det er manuell, iallefall på bildene!

 

EDIT2: Og lengre ned står det "Less than 6 seconds". De kan iallefall være konsekvente når de skriver artikler.

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=139039827

 

Dette må jo være en av de mer morsomme(som i gøy) bilene man kan ha om dagen.. Tror nesten jeg hadde gått for denne over RS4/RS6/S8 om jeg hadde midlene. Elsker karosseriet, minner om den gamle B5'en jeg hadde i størrelse og form.

Enig, i hvert fall sammenlignet med RS4/RS6 ja. Ganske syk lyd fra 2,5 literen i disse.

Lenke til kommentar

Hadde heller tatt en model 3 performance til nesten halv pris  :tease:

To forskjellige dyr - jeg kunne gjerne hatt en Mod.3(helst uten den grusomme skjermen og med faktiske instrumenter/HUD) til daglig bruk - men som kombinasjon leketøy/daily er RS3'en klart bedre. Hvilken ville vært mest moro å ta med på en bane, eller etter første snøfall?

Lenke til kommentar

To forskjellige dyr - jeg kunne gjerne hatt en Mod.3(helst uten den grusomme skjermen og med faktiske instrumenter/HUD) til daglig bruk - men som kombinasjon leketøy/daily er RS3'en klart bedre. Hvilken ville vært mest moro å ta med på en bane, eller etter første snøfall?

 

Er rimelig sikker på model 3 performance er moro på bane

 

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-performance-track-mode-release-version-beats-ferrari-closed-circuit-test/

 

Begge har jo firehjuls trekk så ingen er moro etter første snøfall

Lenke til kommentar

Om de hadde kostet det samme ja, men jeg tror du ikke du får mer bang for the buck enn Model 3 Performance her i Norge.

Jeg velger fortsatt RS3 før model 3 selv om føre nevnte er dyrere.

 

Tror totalpakke med en RS3 gir meg mer glede og nytelse enn en model 3

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sammenligningen er jo ganske sjanseløs i mine øyne. Er vel svært få som titter på en RS3 men ender opp i en Tesla Model 3. Og ville vel vært enda ferre som titter på en M3 men ender opp i en RS3.

 

Digger forøvrig også RS3-en, da biler i den størrelsen er det jeg selv ønsker å kjøre. Ingen stor fan av stasjonsvogner og store biler. Når det er sagt ville jeg hatt manuell kasse, noe som ikke er mulig i RS3, og da blir det for en BMW M2 gitt. Selv om den rekkefemmeren er svært tiltrekkende.

 

Prisen er dog alt annet en tiltrekkende.

Lenke til kommentar

Er rimelig sikker på model 3 performance er moro på bane

 

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-performance-track-mode-release-version-beats-ferrari-closed-circuit-test/

 

Begge har jo firehjuls trekk så ingen er moro etter første snøfall

Dette er og blir subjektivt, for noen som elsker en snerten motordur, følelsen av kjapp giring og "romantikken" bak å kjøre en flott motor vil ikke en el-bil gjøre susen. Jeg kan som sagt gjerne ha en elbil, men ikke for nytelsens skyld - da er det raske eksplosjoner som gjelder.

 

4x4 kan definitivt være moro på snø, så lenge hjelpesystemer lar seg slå av.

Lenke til kommentar

Dette er og blir subjektivt, for noen som elsker en snerten motordur, følelsen av kjapp giring og "romantikken" bak å kjøre en flott motor vil ikke en el-bil gjøre susen. Jeg kan som sagt gjerne ha en elbil, men ikke for nytelsens skyld - da er det raske eksplosjoner som gjelder.

 

4x4 kan definitivt være moro på snø, så lenge hjelpesystemer lar seg slå av.

Ikke bare det, men blir ikke elbiler veldig like å kjøre når det kommer til akselerasjon etc.? Noen går litt fortere enn andre, men ellers føles de jo like.

 

Hjelpesystemer kan visst ikke slås helt av på TM3, i alle fall ikke pr. d.d.

Lenke til kommentar

Sammenligningen er jo ganske sjanseløs i mine øyne. Er vel svært få som titter på en RS3 men ender opp i en Tesla Model 3. Og ville vel vært enda ferre som titter på en M3 men ender opp i en RS3.

 

Det er ikke så urimelig som det først kan virke. Av egen erfaring så er det mange biler som har falt ut av min liste til fordel for en sprek elbil som Model 3 Performance.

Lenke til kommentar

De aller fleste som ønsker noe skikkelig sprekt vil jeg tro også liker lyden og følelsen av bensinmotoren.

At de falt ut av din liste betyr ingenting for andre, for deres liste ser helt annerledes ut! :)

 

Jeg ville ikke tatt en Model 3 i et slikt tilfelle. Nå blir jeg aldri å kjøpe Audi i mitt liv, om ikke noe helt rart skjer med meg.

 

Og RS3 er en god del mindre enn Model 3, iallefall i ytre mål. 4456 mot 4690 i lengda. RS4 er det som blir mer nærliggende å sammenlikne med. Og da snakker vi så store summer at prisen blir ganske irrelevant uansett..

 

De som DRØMMER om RS4 handle kanskje Model 3, men de som faktisk vurderer en RS4, de kjøper RS4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...