Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvordan en bil som Tesla klarer å lage så mye oppstyr. Det er et helt kurant valg med momsfritaket, og det er på ingen måter status å kjøre Tesla i disse dager. Hvor lang rekkevidde man skal trenge kan man vurdere selv, uten innspill fra bedrevitere.

 

Selv så kjører jeg bensinbil, men jeg tror dette vil bli min siste primærbil som går på fossilt brennstoff. Ikke fordi jeg skal redde miljøet, forlenge penis eller tvinne tommeltotter på ladestasjon. Men fordi det gir økonomisk mening, er komfortabelt og er definitivt den billigste måten å få en bil som klarer 0-100 på under 5 sekunder.

Dette er jo nettopp grunnen til at el-bil er populært. Nemlig at det gir mening økonomisk mtp fritakene.

 

Synes også det er veldig mye oppstyr på bil-fora hver gang tesla nevnes. Litt som Xbox vs Playstation blandt ungdommer...

 

Som bilentusiast på min hals er det ingenting som slår følelsen av å kjøre en skikkelig bensin bil. I fremtiden ser jeg for meg at jeg har el-bil som bruks/sliterbil og bensin bil til bilturer og hobby bruk.

 

Beste av begge verdener tenker jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mente nybil, men takk for svar.

 

Etter litt googling fant jeg ut at man ikke får fradrag på personbiler med hvite skilt. Ergo så beregnes skatt etter "fullpris".

Firmaet fikk ikke fradrag for en liten personbil, for å frakte folk, så de kjøpte en stor amerikaner (tahoe), registrert som lett lastebil

Lenke til kommentar

Dette er jo nettopp grunnen til at el-bil er populært. Nemlig at det gir mening økonomisk mtp fritakene.

 

Det er staten som både gir ulempene og fordelene. Det tar nok ikke mange år før man kan slenge på 25% moms og veiavgift, og fortsatt spare på å velge en elbil bare i drivstoffutgifter og fritak fra CO2-avgift. Igjen så er ikke elbiler en klimaredning, men man må huske på at bil er dyrt i Norge nettopp fordi man vil sanksjonere utslipp. En elbil vil alltid ha overtaket her uansett om man avslutter subsidier. Ikke at man skal undervurdere staten til kreativitet når det kommer til avgiftsposter...

 

Per i dag så hadde jeg aldri i verden betalt mer for en 2019 BMW 320d enn hva man betaler for en Tesla Model 3 Long Range.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Burde også innbefatte utstyr som er i dårlig/farlig stand.

Syns og det var merkelig at det var først og fremst lønn, tjenestebestiller skulle være ansvarlig for når de snakker om sikkerhet.

Ser ikke helt hvordan det skal hjelpe om lønnen blir hevet eller om tjenestebestiller bare tar "boten".

 

Virker jo nesten ut som det kan ha den motsatte effekten, at de kutter kostnaden andre steder (som på vedlikehold), i og med at kostnaden på personell går opp...

Lenke til kommentar

IMG_20190215_222417.jpg?dl=1

 

Selv i en gangbang hører man ikke så mange menn stønne samtidig så tett inntil hverandre som når vi var 3 som skulle sette sammen løftebukk. Men nå er den endelig på plass! Forsatt plass til 1 bil på hver side. Da kan 3 biler jobbe samtidig uten å måtte flytte hverandre. Og 1-2 til bak som da må flyttes ved behov.

 

Fikk bukken veldig billig for bare et par tusen pga nye EU regler. Lite Bilxtra verksted som ikke hadde plass til både 2 og 4-søylers så de solgte denne til gi-bort pris med fult servicehefte osv

Endret av Darkbill
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Solgte privatbilen min 'som den er med mangellapp og rust i kanaler mm' så sender kjøper nå idag 'hører lyd fra hjullager tror den må byttes'.... Okei? Hva skal jeg gjøre? Du prøvekjørte bilen nesten en time og hører plutselig hjullager..?

Du trenger ikke forholde deg til dette. Om han undersøker dette nærmere og finner ut at et hjullager er gåent, trenger det likevel ikke være en mangel. Kommer jo an på din annonse, kommunikasjonen dere imellom, ordlyden i kontrakten og alder, pris og øvrig stand på bilen.

Lenke til kommentar

Jo det kan man. Har hatt gåent hjullager selv der lyden sporadisk kom fram og forsvann.

Det er begrenset hvor sporadisk det kan være også. Lager noe lyd, men sjeldent, og det kan være nærliggende å tro at selger ikke visste om dette, så vil jeg tro "Kjøpes som den står" tar denne uansett.

Lenke til kommentar

En luring som prøver å tjene seg en slant på å selge Model 3 til mange titalls tusen ekstra, en måned før man kan få den ny om man bestiller den i dag

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140378084

 

Den koster 626 000 kr ny mens denne koster 700 000.

 

Edit: greide å få prisen opp i kr. 653 340 kr på Teslas nettsider med alt ekstrautstyr.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

En luring som prøver å tjene seg en slant på å selge Model 3 til mange titalls tusen ekstra, en måned før man kan få den ny om man bestiller den i dag

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140378084

 

Den koster 626 000 kr ny mens denne koster 700 000.

 

Edit: greide å få prisen opp i kr. 653 340 kr på Teslas nettsider med alt ekstrautstyr.

Om noen går i den fella er det strengt talt ikke akkurat synd på dem.

 

Absolutt verdt et forsøk om du har Model 3 liggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...