Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har egne sentre i Norge også, f.eks NAF, og nå har det nettopp vært store kontroller av verksteder hvor mange har mistet muligheten til å ta kontrollen, og flere useriøse vil falle bort nå når de stiller strengere krav til utstyr

 

Min bil skal på første kontroll i August, og regner med at de ikke finner noe feil

Tar service i samme slengen og legger av 10k

Lenke til kommentar

Vi har egne sentre i Norge også, f.eks NAF, og nå har det nettopp vært store kontroller av verksteder hvor mange har mistet muligheten til å ta kontrollen, og flere useriøse vil falle bort nå når de stiller strengere krav til utstyr

 

Min bil skal på første kontroll i August, og regner med at de ikke finner noe feil

Tar service i samme slengen og legger av 10k

NAF er nok heller ikke helt upartisk, da de driver verksted på flere av sine plasser også.

Lenke til kommentar

Vi har egne sentre i Norge også, f.eks NAF, og nå har det nettopp vært store kontroller av verksteder hvor mange har mistet muligheten til å ta kontrollen, og flere useriøse vil falle bort nå når de stiller strengere krav til utstyr

NAF er en kommersiell aktør som de fleste andre..

Er det flere enn Rettedal Bilkontroll som ikke reparerer nå for tiden?

 

Tidligere hadde vi statens vegvesen til å ta EU-kontroll, det burde vært kun de som fikk ta kontroll fremfor at alle andre enn de tar den..

Lenke til kommentar

Tenker alle Tesla eiere og el-bil eiere forøvrig som har eid disse bilene et par tre-fire år har denne rekkeviddeangsten langt oppi der den ikke skulle vært. Det er jo ikke deres skyld men dere føler angsten sige inn med full power så fort dere kommer dere utenfor komfort sona/rekkevidden. Er det ledig ladestasjon? Hvor lenge må jeg vente til det er min tur? Er ca 1 time til hun er ferdig. Deretter er det min tur og jeg trenger 1,5 t til batteriet er 85%

 

Spesielt Tesla eiere ønsker å fremstå som vellykkede mennesker. 90% av Tesla eiere kjøper Tesla kun som en penisforlenger for å fremstå som vellykket. Alt annet er vås. Miljø? Nope. Ingen kjøper elbil pga miljø. Vel, kanskje 0,1%

 

Stortinget ,med regjeringa i spissen lurer samfunnet og spesielt bilbransjen til å satse på el.

Infrastrukturen for el-biler kommer i andre rekke. Igjen så fucker de opp for oss.

 

Men det er noe de driter i. Bare de kommer seg opp på stortinget og senere regjeringa. Så hva slags innvirkning har det over hva eller hvilket parti vi stemmer på? Hvor mange kameler svelget KRF for å sitte i regjering? Stemme på krf så får vi frp politikk. 

Stemme på FRP så får vi krf politikk. Det er jo faen meg ikke demokrati!!!

 

Men i9000k suger..

 

Lenke til kommentar

Auda-eiere trenger vel gjerne såpass som 4-5 mnd på å fikse bilen, også komisk at du er fornøyd med "bare" 20k i reparasjoner, viser jo hva du forberedt på :p

Nå er bremseklosser og bremseskiver helt vanlige slitedeler... Ihvertfall på en bil på 2300kg og 450hk ?

 

Ellers står Audi kjent for å spise hjullager og bærearmer på grunn av et dårlig design ja... Jeg bytter og fikser dog alt selv, så blir nok en brøkdel av 20k, selv med bremseskiver på 39cm diameter foran.

 

Nå som jeg som firma var løftebukk må vel denne egentlig på inspeksjon hvert år... Hvor/hvem kontakter man da..?

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Verkstedet jeg bruker setter pris på faste kunder og tar PKK for 350 i forbindelse med service. Ganske stort verksted og er merkeverksted for Ford. Har Vegvesenet som nabo så tror ikke det er så mye slurving der.

VAG verksted brukte å ta det for 0 ved vanlig service, dette må de sikkert forandre på nå når kontrollen blir noe utvidet.

Lenke til kommentar

Har jo ett greit forbruk på bremser og skiver selv med 2t SUV og over 150hk kombinert med mye hengerkjøring... bytta bakbremser i fjor. Måtte ta en skift nå. Glidebolt som hadde satt seg også så runde med rens og oppsmøring pluss nye skiver/klosser. Times tid og ut på veien igjen.

Lenke til kommentar

Tenker alle Tesla eiere og el-bil eiere forøvrig som har eid disse bilene et par tre-fire år har denne rekkeviddeangsten langt oppi der den ikke skulle vært. Det er jo ikke deres skyld men dere føler angsten sige inn med full power så fort dere kommer dere utenfor komfort sona/rekkevidden. Er det ledig ladestasjon? Hvor lenge må jeg vente til det er min tur? Er ca 1 time til hun er ferdig. Deretter er det min tur og jeg trenger 1,5 t til batteriet er 85%

 

Spesielt Tesla eiere ønsker å fremstå som vellykkede mennesker. 90% av Tesla eiere kjøper Tesla kun som en penisforlenger for å fremstå som vellykket. Alt annet er vås. Miljø? Nope. Ingen kjøper elbil pga miljø. Vel, kanskje 0,1%

 

Stortinget ,med regjeringa i spissen lurer samfunnet og spesielt bilbransjen til å satse på el.

Infrastrukturen for el-biler kommer i andre rekke. Igjen så fucker de opp for oss.

 

Men det er noe de driter i. Bare de kommer seg opp på stortinget og senere regjeringa. Så hva slags innvirkning har det over hva eller hvilket parti vi stemmer på? Hvor mange kameler svelget KRF for å sitte i regjering? Stemme på krf så får vi frp politikk.

Stemme på FRP så får vi krf politikk. Det er jo faen meg ikke demokrati!!!

 

Men i9000k suger..

Her var det mye vas og tall som du ikke klarer å dokumentere.

 

Men for å svare på noen av spørsmålene dine. Nei, jeg har ikke rekkevidde angst og bruker ikke tid på å vente på lading. Kjører tesla på 3 året og får snart min 3 bil... Penisforlenger har jeg ikke bruk for..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spesielt Tesla eiere ønsker å fremstå som vellykkede mennesker. 90% av Tesla eiere kjøper Tesla kun som en penisforlenger for å fremstå som vellykket. Alt annet er vås. Miljø? Nope. Ingen kjøper elbil pga miljø. Vel, kanskje 0,1%

 

 

Jeg skjønner ikke helt at noen tror "de kjøper ikke for miljø!!!!" skal være et relvant poeng.

 

Meget mulig det, men hva så? Om bilen er god nok og billig nok (totalt sett) til å forsvare et kjøp selv om man gir beng i miljøet, hvorfor skulle det bety noe? Om bilen er bedre enn alternativene for miljøet så betyr det vel rimelig lite hva eierens motivasjon måtte være?

 

At Tesla skulle fungere som penisforlenger fremfor en del andre, noe mer åpenbare, alternativer, virker forøvrig også som et noe merkelig og lite gjennomtenkt poeng.

 

Kjører i dag bensin selv og kan aldri tenke meg at jeg kommer til å anskaffe meg en Tesla. En annen el-bil er dog svært sannsynlig at vil dukke opp i min nære fremtid.

 

Om den gjør det, så er min egen økonomi og hvor bra bilen er i forhold til alternativene i samme prisklasse mine hovedårsaker for å velge den. Men at den er miljøvennlig i tillegg kan jeg ikke skjønne at skal bli noe negativt, uavhengig av om det måtte være en av mine grunner for å velge den eller ikke.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Mulig jeg skal gå over til firmabil med hvite skilt. Skattetrekk blir jo blant annet beregnet ut i fra nybilpris, men er det med eller uten moms i og med det er firmabil?

Bruktbil har ingen moms. Kjøp/salg på firma regnes jo alltid uten moms (kjøper du kr2500 med moms har du en utgift skattemessig på kr2000 siden 500 er moms) med bil er jeg dog usikker

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan en bil som Tesla klarer å lage så mye oppstyr. Det er et helt kurant valg med momsfritaket, og det er på ingen måter status å kjøre Tesla i disse dager. Hvor lang rekkevidde man skal trenge kan man vurdere selv, uten innspill fra bedrevitere.

 

Selv så kjører jeg bensinbil, men jeg tror dette vil bli min siste primærbil som går på fossilt brennstoff. Ikke fordi jeg skal redde miljøet, forlenge penis eller tvinne tommeltotter på ladestasjon. Men fordi det gir økonomisk mening, er komfortabelt og er definitivt den billigste måten å få en bil som klarer 0-100 på under 5 sekunder.

Lenke til kommentar

Bruktbil har ingen moms. Kjøp/salg på firma regnes jo alltid uten moms (kjøper du kr2500 med moms har du en utgift skattemessig på kr2000 siden 500 er moms) med bil er jeg dog usikker

Mente nybil, men takk for svar.

 

Etter litt googling fant jeg ut at man ikke får fradrag på personbiler med hvite skilt. Ergo så beregnes skatt etter "fullpris".

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...