Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Er snakk om en V70 D5, så jeg burde unngå å kappkjøre, gire oftere og ikke være lat og ta rundkjøringen i alt for høyt gir? Bruker som regel å rev-matche når jeg girer. Har gått 50 000km siden slutten av mai, nærmer seg 300 000km på org. dobbelmasse tror jeg, har ikke funnet noe dokumentasjon på ett bytte tidligere ihvertfall.

 

Jeg bruker å være lat med å gire når den kommer lavt på turtall - og det er kun jeg som får kjøre den. Burde bytte svinghjul da tikkelyden overgår dysene snart

 

BCB skal ha ca 12 000 for dobbeltmasse, clutch og utløserlager. Venter på mekonomen for å se innkjøpsprisen der

Hvordan er enkelmasse på femmerdiesel tro? Skal ha enkelmassesvinghjul på min bensinfemmer, men diesel går jo noe hardere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke til E53, men på M54 så er det viktig at du sjekker for slark på DISA-enheten, og du bør forvente oljeforbruk etterhvert som den drar på seg kilometer. Lekkasje fra toppdekselpakning og oljefilterhuspakning er også svært vanlig. Bortsett fra det så kunne den overlevd en atomkrig.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Fikk tak i en billig Transporter. 2007 2.5TDI 6-trinns manuell med 4MOTION. 238k km som lå ute til 39 og endte opp med å betale 35k. De fleste ligger til nesten dobbelte med mye mer km... Overraskende god å kjøre faktisk og ligger bra på veien. Tenkte blir enklere å hente bil på henger fremover, og kaste ting baki der som firmabil. 666kr mnd delkasko inkl tfavgift på AS. Kan dra 2500kg også, så passer bra til når jeg skal hente løftebukk fredag og flytte til 265kvm stort nytt verksted neste uke..

Lenke til kommentar

Fikk tak i en billig Transporter. 2007 2.5TDI 6-trinns manuell med 4MOTION. 238k km som lå ute til 39 og endte opp med å betale 35k. De fleste ligger til nesten dobbelte med mye mer km... Overraskende god å kjøre faktisk og ligger bra på veien. Tenkte blir enklere å hente bil på henger fremover, og kaste ting baki der som firmabil. 666kr mnd delkasko inkl tfavgift på AS. Kan dra 2500kg også, så passer bra til når jeg skal hente løftebukk fredag og flytte til 265kvm stort nytt verksted neste uke..

Hvorfor så billig hvis det ikke er noe galt med den?

Lenke til kommentar

Hvorfor så billig hvis det ikke er noe galt med den?

Ingen auksjon denne gangen. Har et lagra søk på Finn og den dukka opp.

 

Eieren virka ganske uviten og sa selv han var overraska hvor mange som ville ha den. En ville ta fly fra Bergen for å hente neste dag, men denne var heldigvis like ved meg så fikk henta den en halvtime etter den ble lagt ut.

 

Er ofte noen legger ut biler uten å være klar over pris... Bare litt overfladisk lakkrust og riper og bulker, var en snekkerbil. Han har hatt den siden 130k km de siste 10 årene og full historikk...

 

Var jo heldig tidligere i år og. 2010 A6 2.7TDI 190k km til 130k kr. Solgte den 2 måneder senere med gåen/uten multireim for 160k...

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Ingen auksjon denne gangen. Har et lagra søk på Finn og den dukka opp.

 

Eieren virka ganske uviten og sa selv han var overraska hvor mange som ville ha den. En ville ta fly fra Bergen for å hente neste dag, men denne var heldigvis like ved meg så fikk henta den en halvtime etter den ble lagt ut.

 

Er ofte noen legger ut biler uten å være klar over pris... Bare litt overfladisk lakkrust og riper og bulker, var en snekkerbil. Han har hatt den siden 130k km de siste 10 årene og full historikk...

 

Var jo heldig tidligere i år og. 2010 A6 2.7TDI 190k km til 130k kr. Solgte den 2 måneder senere med gåen/uten multireim for 160k...

Det gjelder å være på hugget skjønner jeg ?
Lenke til kommentar

Har hørt att det finnes ombyggingskit, men det å bytte dobbeltmasse engang per 300 000km er ikke så ille da

På bensinfemmer er det bare å bytte svinghjul, lages svinghjul til stock og custom clutch som er bolt-on med originalspec eller custom (husker ikke merket).

 

Vil anta det er samme ulla på diesel: Opp med motor, ned med travers, ned med kasse, ut med svinghjul og clutch, på med nytt, og så sammen igjen i motsatt rekkefølge. Helvettes dritjobb kan jeg si med en gang! 14.000 på verksted for å bytte clutch, svinghjul og utløserlager/slavesylinder, uten deler. Har bytta kasse selv på bilen, og nå sitter jeg med dårlig utløserlager. Jeg gjør det IKKE igjen

Lenke til kommentar

På bensinfemmer er det bare å bytte svinghjul, lages svinghjul til stock og custom clutch som er bolt-on med originalspec eller custom (husker ikke merket).

 

Vil anta det er samme ulla på diesel: Opp med motor, ned med travers, ned med kasse, ut med svinghjul og clutch, på med nytt, og så sammen igjen i motsatt rekkefølge. Helvettes dritjobb kan jeg si med en gang! 14.000 på verksted for å bytte clutch, svinghjul og utløserlager/slavesylinder, uten deler. Har bytta kasse selv på bilen, og nå sitter jeg med dårlig utløserlager. Jeg gjør det IKKE igjen

Har en kompis som gjør det for 5-lapper, også deler til 10 ca. Men bilen ekke verdt så mye mer enn 35-40 000 så er usikker på om jeg gidder

Lenke til kommentar

Da ble det EU på S8 idag. Overaske de fint egentlig!

 

Må bytte skiver foran og bak. Bytte klosser bak. Et hjullager foran, og øvre bærearmer foran. Alt i alt forbruksvarer som er vanlig på Audi å bytte hver EU nesten...

 

Ellers var det noen selvforskyldte feil, men tok eu likevel pga siste dag med gamle regler idag/torsdag.

 

Var da eksoslekkasje, solfilm foran, motorlampe tror jeg, samt liten lekkasje fra bunnpanme.

Lenke til kommentar

Da ble det EU på S8 idag. Overaske de fint egentlig!

 

Må bytte skiver foran og bak. Bytte klosser bak. Et hjullager foran, og øvre bærearmer foran. Alt i alt forbruksvarer som er vanlig på Audi å bytte hver EU nesten...

 

Ellers var det noen selvforskyldte feil, men tok eu likevel pga siste dag med gamle regler idag/torsdag.

 

Var da eksoslekkasje, solfilm foran, motorlampe tror jeg, samt liten lekkasje fra bunnpanme.

Gamle regler?

Lenke til kommentar

Nytt er at det stilles høyere krav til personellet som skal gjennomføre kontrollene.

De må kurses og sertifiseres personlig for å kunne utføre EU-kontroller. Det er EU som krever dette.

Vegdirektoratet har ansvaret for å påse at kurser gjennomføres innen 20. mai 2021.

 

 

I tillegg til økt kompetanse-krav, vil det også blir mere tidkrevende da mange kontrollpunkter har blitt splittet opp og det er flere detaljer som skal fylles ut på kontrollseddelen.

 

Kursingen av ansatte og nye krav til kostbart verkstedutstyr vil gi store kostnader for de som utfører EU-kontroller. For små verksteder kan kostnadene bli så store at de kutter ut EU-kontrollene.

 

Nye kontrollfrister

Det siste sifferet i registreringsnummeret på bilen har så langt styrt når bilen din skal inn på EU-kontroll. Det blir det slutt med etter 8. februar neste år. Da gjelder følgende:

* For nye biler registrert etter 8. februar 2019 blir første EU-kontroll 4 år fra registreringsdatoen. Som tidligere skal nye biler ha første EU-kontroll etter fire år, deretter annethvert år.

* For eldre biler skal man kontrollere bilen etter den fristen som gjelder i dag. Fra første EU-kontroll etter 8. februar 2019 gjelder to år fra kontroll-datoen.

- Frem til 8. februar 2019 gjelder de gamle reglene. Så har du fått kontrollfrist, forholder du deg til den.

Etter det gjelder nye regler.

 

En må være særlig oppmerksomme på at tidsfristen for etterkontroll av kjøretøyet blir strengere med de nye reglene.

Blir ikke bilen godkjent, har man to måneder på å utbedre feilene.

Derfor er det viktig å beregne nok tid til både kontroll, eventuell reparasjon og etterkontroll. Overholder man ikke fristen kan kjøretøyet bli avskiltet.

 

https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/nye-eu-krav-gir-bedre-likere-og-mer-trafikksikre-kontroller/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Gamle regler?

Blir bittelitt strengere også pluss det nevnt over meg nå, i og med at kontrolløren må ta kontrollen 'live' med BankID og ha masse kurs. Og blir nok dyrere hos de fleste og.

 

Hovedgrunnen jeg tok nå er jeg har frist i juni. Med gamlenregler har jeg da til 06/2019 + 2 måneder før evt avskilting (tror jeg) for å fikse feila. Nye regler har du maks 2 måneder uansett når du tar kontroll for å utbedre feil. Blir da begjært avskilta dagen etter 2 mnd. Så har 4-5mnd å fikse ting nå kontra 2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...