Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Det er 185/60-15 som står på den nå. Går vel ikke an å sette på så mye smalere dekk? Det var disse som fulgte med bilen.

Det er samboer som skal ha de på bilen sin, Mazda 2, ganske lett bil. Ruller vel fort 30k+ i året, så intervall på bytte av dekk burde kanskje være litt oftere enn hver 5 sesong :p

Føret er jo stort sett salta og våte veier, men det er når snøen kommer og det blir slaps og snø/is i veibanen at ting blir litt shaky. Så kanskje heller gå for de dekkene som presterer bedre på snø og is (Continental) framfor de som var best på asfalt. :hmm: dog er det jo litt forskjell på 71db og 65db..

Gjør ikke feil med conti hvertfall. Liker at de er runde i hjørnene så de sporer veldig lite iforhold til Michelin dekkene jeg hadde før.

Sitter veldig godt på snø.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har altså budsjettert med å ikke få en eneste utgift på bilen i 5 år(3 år gammel nå +2 år til 2021)?! Da har du alt for dyr bil for din økonomi.. Hva gjør du om et lager ryker eller du kjører over en kant og slår skjeiv en felg?

Nei, jeg har budsjettert at dekkene skal vare til 2021

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Nei, jeg har budsjettert at dekkene skal vare til 2021

Det var ikke poenget, poenget var at om du har et så stramt budsjett at du på 2-3 år ikke greier å sope frem nok penger til skikkelig dekk, så har du potensielt en for dyr bil.

Det er jo ikke akkurat luksusvare vi snakker om, men noe som kan være avgjørende for at du i hele tatt eksisterer i 2021  :tease:

Lenke til kommentar

Er de desibel-tallene hentet fra en test, eller fra produsentens sider?

Hvis 185 er standard på bilen, kan du fint gå ned til 175 på vinterdekkene, dette er også ofte anbefalt. Vil flyte mindre oppå snø/slaps med smalere dekk.

Henter de fra testen, men de skal stå på en liten bil som durer greit i 110, merker nok ikke store forskjellen :p

175/65-14 er standard i følge vognkortet, og så har forhandler satt på 185/60-15 på vinterdekk.

Fikk ordnet 4 nye Contiviking 7 i morra, 4400,- ferdig lagt på. Blir nok bedre enn de som står på nå, ja:)

Lenke til kommentar

Strengt tatt er gode dekk noe man trenger.

Har berget i 3 år, så klarer nok 3 år til

Har ekstra inntekt på sommeren som jeg bruker på gjeld og har utestående lønn som er bufferen min

Har jeg for mye penger så blir de brukt på noe jeg ikke trenger, så pengene kommer inn på konto og blir trekt dagen etterpå (regninger etc.)

Lenke til kommentar

Snakker om dekk: E6 innover etter Hvam i dag morges stod det flere biler dønn fast i svak oppoverbakke. Spant på forhjulene og skled sidelengs fra stillestående. Ble nysgjerrig på hvilke vinterdekk som ble levert på dem? Hiundai ionic og Kia Soul for de som lurer.. Alle andre kjørte bare forbi stakkarene - var vel redd for å stå fast de og hvis de stoppa helt... Jeg har ett år gamle Conti Vikingcontact 7 på bilen, og merka at det var glatt uten større utfordringer enn det. Turte ikke å stoppe jeg heller da :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har berget i 3 år, så klarer nok 3 år til

Har ekstra inntekt på sommeren som jeg bruker på gjeld og har utestående lønn som er bufferen min

Har jeg for mye penger så blir de brukt på noe jeg ikke trenger, så pengene kommer inn på konto og blir trekt dagen etterpå (regninger etc.)

For alt i verden, dekkene fungerer flott til de plutselig ikke gjør det og du måker inn i X-gjenstand i 50 km/t mer enn hva du ville gjort med skikkelig dekk.

Lenke til kommentar

Litt skuffa over at toyota ikke brukte lit mer tid på å få sin egen look på interiøret, dette her ser jeg ut som rippet ut av en bmw. Er nye supra noe så enkelt som en rebadge?

2020-toyota-supra-launch-edition.jpg

Nei. Utenom at de deler drivverk som motor, girkasse og de tekniske løsningene innvendig i bilen skal de ha stoppet samarbeidet derfra. Alt det andre har de jobbet med og utviklet selv, uten samarbeid. Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...