Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da fikk jeg endelig tid til å ta S8'en på S-Sentrum for å bytte luftbelg. Ca. kr6500 for å bytte belgen med arbeid og deler, og kr1500 for å feilsøke en oljelekkasje som jeg også trodde var fra bunnpanne, noe det også var, de strammet og sa jeg må bare følge med og evt bytte pakning. Lekker Ca 200ml per 1000km så ikke katastrofalt, men trodde først det var motoren som brukte bare. Var når jeg fikk bilen parkert inne på vinteren at jeg så det fortsatt dryppet smått selv parkert i flere uker, at jeg tenkte sa må det være bunnpanne siden motor er tom for olje når motor er av.

 

Møller bytter forresten ikke bare luftbelg, kun hele fjæra. Fikk pris på kr40.000 der, så kr6500 hørtes veldig billig ut da :)

Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig tid til å ta S8'en på S-Sentrum for å bytte luftbelg. Ca. kr6500 for å bytte belgen med arbeid og deler, og kr1500 for å feilsøke en oljelekkasje som jeg også trodde var fra bunnpanne, noe det også var, de strammet og sa jeg må bare følge med og evt bytte pakning. Lekker Ca 200ml per 1000km så ikke katastrofalt, men trodde først det var motoren som brukte bare. Var når jeg fikk bilen parkert inne på vinteren at jeg så det fortsatt dryppet smått selv parkert i flere uker, at jeg tenkte sa må det være bunnpanne siden motor er tom for olje når motor er av.

 

Møller bytter forresten ikke bare luftbelg, kun hele fjæra. Fikk pris på kr40.000 der, så kr6500 hørtes veldig billig ut da :)

Ikke verst, hadde nok regnet med litt høyere kostnader når først noe skal gjøres på en S8, eller A8 for den saks skyld. En jeg kjenner har en eldre A8 4,0 TDI, det var visst egne timepriser for A8 på merkeverkstedet...

Lenke til kommentar

Ikke verst, hadde nok regnet med litt høyere kostnader når først noe skal gjøres på en S8, eller A8 for den saks skyld. En jeg kjenner har en eldre A8 4,0 TDI, det var visst egne timepriser for A8 på merkeverkstedet...

Møller har stigende timepriser korrelert med modell ja. Hvis det koster(alle tall er eksempler fra lufta) 1000 å bytte en bremseskive på en A3, koster det 1200 på en A6 og 1600 på en A8.

Selv om del og arbeid skulle være klin lik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Piggfritt til kjøring hovedsakelig på E6 mellom Moss og Oslo, med en del kjøring på småveier i Østfold.

Med utgangspunkt i den testen som kommer hvert år, Continental eller Goodyear sine?

Goodyear er mer støysvake og bedre på forbruk, Conti scorer best på snø men er dårligere på tørr asfalt.

 

Noen som har testa Goodyear ultra grip ice 2?

Lenke til kommentar

Gjelder ikke det de fleste vinterdekk da? En og en halv sesong var kanskje litt drøyt, men :p

 

Ultra grip ice 2 du hadde?

Husk at dekk kan oppføre seg forskjellig fra bil til bil. Hvilken størrelse er det du skal ha?

Jeg er veldig fornøyd med de nye Conti dekka på den ene bilen vi har.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Goodyear-dekkene både på nåværende og forrige modell og har vært fornøyd med dem. Vedr. slitasje vet jeg ikke ennå, den forrige bilen hadde gått ca 40.000 da jeg solgte den. Men det var i alle fall mer enn nok mønster igjen etter to sesonger.

Det var verre med framdekkene på sommeren, de var faktisk utslitt, fant ut at C-klassen sliter dekkene mye foran. På sommerdekkene fikk jeg heller ikke rullert dekkene foran/bak pga ulik dimensjon. Nå har jeg også ulik dimensjon på vinterdekkene da 225 bak ikke oppfylte krav ift. loadindex. 

 

Vedr. støy, så tenker jeg at Conti sine ikke er så mye dårligere. Piggfrie dekk støyer som regel lite er min erfaring, men har riktignok vært borti noen som ga en litt spesiell "ulelyd" i høy fart.

 

Tenk litt på hva slags føre du kjører mest på. For min del blir det veldig mye på våt asfalt, der er Goodyear-dekkene en del bedre enn andre piggfrie iflg. tester. Samtidig må jo ikke dekkene være direkte dårlige på is og snø.

Lenke til kommentar

Det er 185/60-15 som står på den nå. Går vel ikke an å sette på så mye smalere dekk? Det var disse som fulgte med bilen.

 

Det er samboer som skal ha de på bilen sin, Mazda 2, ganske lett bil. Ruller vel fort 30k+ i året, så intervall på bytte av dekk burde kanskje være litt oftere enn hver 5 sesong :p

Føret er jo stort sett salta og våte veier, men det er når snøen kommer og det blir slaps og snø/is i veibanen at ting blir litt shaky. Så kanskje heller gå for de dekkene som presterer bedre på snø og is (Continental) framfor de som var best på asfalt. :hmm: dog er det jo litt forskjell på 71db og 65db..

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Sommerdekkene mine er 3 år gamle og like dårlige som da de var ny

Vinterdekkene er "bedre" enn sommerdekkene, og har vurdert å kjøre på de året rundt, men jeg vet at det ikke er så lurt..

Går sikkert fint om du holder deg under typ 140, men de er jo ikke laget for sommerkjøring da, de fleste var vel også spesielt dårlige på å ta unna vann om jeg ikke husker feil...

Lenke til kommentar

Det er 185/60-15 som står på den nå. Går vel ikke an å sette på så mye smalere dekk? Det var disse som fulgte med bilen.

 

Det er samboer som skal ha de på bilen sin, Mazda 2, ganske lett bil. Ruller vel fort 30k+ i året, så intervall på bytte av dekk burde kanskje være litt oftere enn hver 5 sesong :p

Føret er jo stort sett salta og våte veier, men det er når snøen kommer og det blir slaps og snø/is i veibanen at ting blir litt shaky. Så kanskje heller gå for de dekkene som presterer bedre på snø og is (Continental) framfor de som var best på asfalt. :hmm: dog er det jo litt forskjell på 71db og 65db..

Er de desibel-tallene hentet fra en test, eller fra produsentens sider?

 

Hvis 185 er standard på bilen, kan du fint gå ned til 175 på vinterdekkene, dette er også ofte anbefalt. Vil flyte mindre oppå snø/slaps med smalere dekk.

Lenke til kommentar

Sommerdekkene mine er 3 år gamle og like dårlige som da de var ny

Vinterdekkene er "bedre" enn sommerdekkene, og har vurdert å kjøre på de året rundt, men jeg vet at det ikke er så lurt..

Det ville jeg definitivt ikke satset på. Piggfrie vinterdekk er utrolig mye dårligere enn sommerdekk på både tørr og våt asfalt. I tillegg vannplaner de mye lettere, som MariusJS skriver.

 

Jeg har dekk som skal være gode på bar asfalt, men i begynnelsen av sesongen med en del varmegrader ute blir jeg like overrasket hver gang over hvor utrolig stor forskjell det er. Jeg har firehjulsdrift, men klarer fint å spinne på bar asfalt med vinterdekk, fikk også en firehjulsskrens en gang jeg var litt ivrig, uten at det var planlagt med noen skrens. Bremseegenskapene er dårlige, kan være opptil 4 ganger så lang bremselengde...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Sommerdekkene mine er 3 år gamle og like dårlige som da de var ny

Vinterdekkene er "bedre" enn sommerdekkene, og har vurdert å kjøre på de året rundt, men jeg vet at det ikke er så lurt..

Her er det bare en løsning, bedre sommerdekk.

Lenke til kommentar

Sommerdekkene = Helårsdekk, dårlig på både sommer og vinter, men ikke råd til å kjøpe nye dekk før jeg har betalt ned bilen, som kanskje er i 2021

Du har altså budsjettert med å ikke få en eneste utgift på bilen i 5 år(3 år gammel nå +2 år til 2021)?! Da har du alt for dyr bil for din økonomi.. Hva gjør du om et lager ryker eller du kjører over en kant og slår skjeiv en felg?

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...