Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Henta en 2008 Peugeot 207 1.6HDI her om dagen. Lugger litt ved ca 5-10% gasspådrag. Under det helt fint, over det helt fint meste av tiden. Jevnt turtall ellers, og jevn tomgang. Ingen økt forbruk eller lyd osv.

 

Egentlig helt samme type lugging som om en bensinbil er tom for bensin, eller får fuelcut pga boost feks.

 

Byttet dieselfilter, og trodde det hjalp først, men kom tilbake. Noen forslag fra kloke hoder her inne?

Elektronisk eller mekanisk gass? Kan være at det du føler er 10 prosent gasspådrag egentlig er nærmere null?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si ifra om du kommer over en 2014-2017 Outlander Phev og vil selge til forumvenn.

Elektronisk gass. Helt fint på tomgang. Mistenker O-ringer på dysene, de lekker litt ser det ut som.

 

Haha, kan prøve å huske det! Er veldig mye forskjellig. Nettbil er private som selger, DnB er hovedsakelig innbytte og inkassobiler. Er alt fra 1000kr til 800.000kr AMG på auksjonene der hos DnB ihvertfall.

Lenke til kommentar

Er hydrogenbiler et alternativ for fremtidig transport? Det vurker å ha en svært liten effektivitet i forhold til elbiler. Mens bensinbiler har en effektivitet fra "well to wheel" på 15%, og hydrogenbiler på 30%, er elbiler på hele 70% eller mer. Er ikke hydrogenbiler da bare sløsing med energi?

 

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er hydrogenbiler et alternativ for fremtidig transport? Det vurker å ha en svært liten effektivitet i forhold til elbiler. Mens bensinbiler har en effektivitet fra "well to wheel" på 15%, og hydrogenbiler på 30%, er elbiler på hele 70% eller mer. Er ikke hydrogenbiler da bare sløsing med energi?

 

Neppe for personbiler.

Jeg var lenge positiv til ideen selv, man fyller bare på tanken som før, den overgangen var litt lettere å svelge som et konsept.

Spesielt når elbiler flest hadde en rekkevidde på max. 200 km en fin sommerdag i en veldig lang nedoverbakke. 

Men nå vi ser at batteriteknologien går videre, og både rekkevidde og hurtig-lading har nå nådd et nivå som holder for de fleste.

For min del gjenstår det bare at vanlige biler blir levert som elbiler, mye rart der ute i forhold til design og det finnes vel forsatt ikke en fullelektrisk stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ja, jeg kunne tenkt meg en BMW 5 Serie som ser ut som dagens design, men med batteri uten at man kan se forskjellen fra bensin og diesel versjonene. Det ser ut til at de fleste batteribiler skal ha så stygt design som mulig.

Mye av designet har vært for å gjøre bilene mest mulige effektive i forhold til luftmotstand, håper at nå som batteriene blir bedre at de kan ta seg litt mer friheter. 

I tillegg så tar ikke elmotorene store plassen sammenlignet med fossilmotorer (med alt som følger med), så det har ikke gitt helt mening å designe biler fra bunnen med masse tomrom, som nok også har bidratt til de ganske utradisjonelle designene. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Selv bryr jeg meg ikke særlig mye om jeg kjører en bil som bruker 0,4 eller 0,8 liter på mila, men da elbiler ofte har ganske lav rekkevidde så er det naturligvis viktigere å bruke minst mulig energi. Om elbiler hadde over 1000 km og tok 5 min å lade så hadde det nok ikke vært så viktig med aerodynamikk.

Lenke til kommentar

Ja, jeg kunne tenkt meg en BMW 5 Serie som ser ut som dagens design, men med batteri uten at man kan se forskjellen fra bensin og diesel versjonene. Det ser ut til at de fleste batteribiler skal ha så stygt design som mulig.

Tesla Model S er da ikke stygg? Men den begynner virkelig å dra på årene og bør vel komme i ny versjon snart. Model X er det verre med...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tesla Model S er da ikke stygg? Men den begynner virkelig å dra på årene og bør vel komme i ny versjon snart. Model X er det verre med...

Model S er et unntak, mye av grunnen til at den har solgt så mye til tross for prisen, er nok designet.

Lenke til kommentar

Særlig de små elbilene må tydeligvis ha et mest mulig fucked og upraktisk design. De større bilene ser jo ut som biler, og ikke futuristiske hundehus.

Men ja, Tesla S er i dag en kjedelig og trist utseende bil. Designet ble fort gammelt og umoderne og inspirasjonen fra Maserati/Jaguar tidlig 2000-tall er ikke til å ta feil av. X ligger ikke langt bak med sitt "samme som S-design, bare oppblåst". Akkurat slik som første gen Cayenne var med 911. Derfor er det spennende å se konseptene som kommer fra Tesla nå, som er betydelig friskere. Dersom konstruksjonen ellers holder høyere kvalitet enn det de har kommet med til nå så er det mulig jeg vurderer en.

Lenke til kommentar

Det er ekstremt lite sannsynlig, da man trenger enorme mengder strøm for å generere hydrogen og gjøre den til en energibærer. 

De bruker allerede solcellepaneler til å lage hydrogen på industribygg og panelene blir bedre etterhvert som de får opp øynene og ser at det er mye energi å hente fra sola.

Så istedet for å selge strømmen for ører, så kan man lage egen hydrogen og kjøre "gratis"

Lenke til kommentar

Model S er et unntak, mye av grunnen til at den har solgt så mye til tross for prisen, er nok designet.

Begynner då å komme mange ok elbiler, samt at du alltids har hatt noen som bare har brukt designet fra en eksisterende bil, som feks. Kia Soul og e-Golf.

 

Så har vi jo Jaguar, Audi og Mercedes nå nylig...

Lenke til kommentar

Si ifra om du kommer over en 2014-2017 Outlander Phev og vil selge til forumvenn.

Kom en 2014 mod PHEV 99k km nå faktisk hos DnB om du er intr. Blå, hel og grei, trenger nye skiver foran bare. Send meg eposten din på pm evt så kan jeg sende NAF testen og bilder ?

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med Outlander PHEV?

Hva burde man passe ekstra på?

Er vel ikke noe ekstra å passe på iforhold til noen annen bil.

Om du går for årets modell som har fått oppgradert batteri, motor(2.4 liter iforhold til 2.0) og elektrisk motor så kjennes den mye kvikkere ut enn den gamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...