Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle vil ha best mulig lys nærlys selv , men alle de andre skal ha dårligere for ikke å blende andre bakfra i speil , lyse for hvitt,blått etc.

Paradoks.

Jeg har automatisk nedblendbare speil både innvendig og utvendig på min bil - det er veldig kjekt og er rart det ikke er mere utbredt. Om de bak har flombelysning enses ikke.

Møtende trafikk er jo til venstre for seg og ikke rett imot og blir ikke på samme måte sjenerende som bakfra.

Lenke til kommentar

Jeg føler at bilprodusenter snart må begynne å tenke på andre trafikanter, og ikke bare forbedre seg selv på bekostning av dette. Men jeg ser dessverre ingen annen utvei enn statlig regulering for å kunne fikse dette.

 

BMW i3 f.eks. er jo helt grusom, og verre blir det når lykteglassene i fremtiden blir slitne og refraktive.

 

Så har vi jo de som ikke har mental kapasitet til å slå av fjernlysene, så vi kan jo begynne i den enden først. Gjerne implementere en fjernstyrt knytteneve i rattet som kan aktiveres av de i motgående kjørefelt.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg føler at bilprodusenter snart må begynne å tenke på andre trafikanter, og ikke bare forbedre seg selv på bekostning av dette. Men jeg ser dessverre ingen annen utvei enn statlig regulering for å kunne fikse dette.

 

BMW i3 f.eks. er jo helt grusom, og verre blir det når lykteglassene i fremtiden blir slitne og refraktive.

 

Så har vi jo de som ikke har mental kapasitet til å slå av fjernlysene, så vi kan jo begynne i den enden først. Gjerne implementere en fjernstyrt knytteneve i rattet som kan aktiveres av de i motgående kjørefelt.

Støtter knyttneven. Hadde en som lå oppi ræva på meg (95 i 80 sonen så sinket ikke) med kun ett fungerende fjernlys som pekte til himmels. Ga han flere muligheter til å kjøre forbi ,uten at det hjalp...

Lenke til kommentar

Du får installere elektriske persienner i bakvinduet for slike situasjoner...  :wee:

 

Geir :)

Det hjelper jo selvsagt men selv da kommer det i speilene. Helt sykt hvordan noen biler lyser opp, kan jo umulig være lovlige lys på en del biler, når de kjører bak deg men lyser opp veien foran deg bedre enn din egen bil?

Lenke til kommentar

Feilstilte lys på nye biler, eller folk som er vandt med dårlige nærlys fra motkommende trafikk... jeg tipper det siste er oftest tilfellet.

 

Kjørte for øvrig i Sverige i mørket nå i helga, og svenskene virker til å ikke helt forstå dette med adaptive lys. Motgående biler blinka jo hele tiden og forstyrra automatikken, måtte blinke tilbake for å vise hvordan det ser ut når jeg faktisk blender dem. 

Automatikken er noe dritt, da det er for avansert for de fleste og om biler blinker på deg så er det noe feil med lysene dine

Lenke til kommentar

Traff på en luring i pick-up, som kjørte rett i ræven på meg med fult fjernlys. LED-Bar + standard fjernlys rett inn bakruten på min lave bil. Fant ut jeg bare kunne stoppe og blinke inn til siden, siden han måtte forbi så fort, men det ville han ikke. Så kjørte videre, og da han kjørte forbi meg ga jeg han fult horn og lysshow tilbake som takk for blendingen.

Da hadde han plutselig tid til å stoppe i veien, sette på arbeidslys (Samme LED bar som montert fremme) bakover, samt hive bilen i revers og prøve å presse meg av veien. Sånn fortsatte det vel rundt i 1 minutt før han fortsatte i 80km/t gjennom 30km/t sonen vi var i. Merkelig type. Burde blitt sendt på sinnemestringskurs og mistet lappen.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Traff på en luring i pick-up, som kjørte rett i ræven på meg med fult fjernlys. LED-Bar + standard fjernlys rett inn bakruten på min lave bil. Fant ut jeg bare kunne stoppe og blinke inn til siden, siden han måtte forbi så fort, men det ville han ikke. Så kjørte videre, og da han kjørte forbi meg ga jeg han fult horn og lysshow tilbake som takk for blendingen.

Da hadde han plutselig tid til å stoppe i veien, sette på arbeidslys (Samme LED bar som montert fremme) bakover, samt hive bilen i revers og prøve å presse meg av veien. Sånn fortsatte det vel rundt i 1 minutt før han fortsatte i 80km/t gjennom 30km/t sonen vi var i. Merkelig type. Burde blitt sendt på sinnemestringskurs og mistet lappen.

Hadde fint kjørt rett på nærmeste politistasjon og med glede levert inn videobevis på saken.

Lenke til kommentar

Noen her med GOD kunnskap om moderne turbomotorer? Om eksoskammen skal være -8<>+8 grader, og den er -13 grader, vil ikke dette kunne gi ALLE mine symptomer? Tenningsbank, høy EGT, treig å bygge ladetrykk, og det som nå gjør at det gir mening for meg at det er kammen: Eksoslyden er RAR. Det er ikke skikkelige pulser på tomgang, den er veldig jevn. På en rekkefemmer med 2.5" catback og 3" downpipe med racekat så skal du høre at det er en Volvofemmer på tomgang.

 

Bytta regreim på verksted for FEM år siden, og har alltid syntes eksoslyden var rar, når jeg fikk større downpipe merka jeg det virkelig. Men ikke før vi begynte å tune mot steg 3 med TD04HL-19T og 550cc Bosch EV14 merka vi virkelig effekten av dette i form av tenningsbank og høy EGT.

 

Mest sannsynlig kan dette også ha drept turboen som sto på MYE raskere enn den skulle dødd, pga EGT bl.a, som spiste lagret på turboen. Det er min teori, jeg har time på verksted på mandag, men hadde vært gøy å fått bekreftet teorien min før de tar av reima og justerer kammen rett.

 

Det skal sies at jeg har CVVT på begge kammene, altså kontinuerlig VVT. Da ligger justeringen i kamdrevet, og når regreim byttes, så må disse vris forbi 0, så tilbake for at drevene skal nullstilles og faktisk være i 0. Del 2 av teorien min er at 2.5T er sjeldne i Norge, her går det i diesel, og ellers, før det 2.0T og spesielt den eldre 2.4T (2.5T tok over for 2.4T i 2003 (sent 2002) når bl.a Haldex kom på V70/S60) som kun har CVVT på innsugskammen. Navene er også ulik i farge, selvom begge har en stor klump på seg for CVVT-funksjonen, så gir det mening for meg.

 

Tanker?

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...