Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apropos det med at det var begrensing på antall ekstra fjernlys før osv, hvor mange skjønte egentlig det?

 

Kjører man nedover Tyskland får man god forståelse hvorfor man ikke bør ha for mye lys faktisk. Hadde jeg hatt ekstremt mye og store fjernlys, hadde jeg måttet skru dem av mye oftere, kontra at jeg kan ha dem på når det er busker mellom feltene nå som dimmer for trafikk imot. En annen grunn er jo at hvis det plutselig kommer mange biler, og jeg akkurat har kjørt i 200 i lys som lyser opp som selve dagen som om sola skinner, og det kommer biler imot og jeg må dimme ned så er jeg jo plutselig blind.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jo, men motorene er upålitelige.

Nå er vel ikke M57 spesielt dårlige motorer. Jeg ville nok valgt diesel hvis jeg skulle hatt E53. 

Men uansett, siden du vil ha bensin, så er ikke M54 noe dårlig valg. Vær obs på at oljeringene på M54B30 ofte blir dårlige, noe som fører til litt oljeforbruk. Ellers er tett veivhusventilasjon, dårlig toppdekselpakning og oljefilterhuspakning, samt VANOS-pakninger en gjenganger. Men kan du skru, så koster det nesten ingenting å fikse disse tingene. Oljeringer er en litt større operasjon da. 

Lenke til kommentar

Hverken M57 eller M54 er dårlige motorer. Alle rekkesekserne til BMW er skuddsikre så lenge de får vedlikehold og du tåler å bytte dingser.

 

Jeg er enig i det Eselfjes sier, med unntak av VANOS-pakninger. Det kan skje, og har skjedd, men det er ikke noe som ville holdt meg oppe om natta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hverken M57 eller M54 er dårlige motorer. Alle rekkesekserne til BMW er skuddsikre så lenge de får vedlikehold og du tåler å bytte dingser.

 

Jeg er enig i det Eselfjes sier, med unntak av VANOS-pakninger. Det kan skje, og har skjedd, men det er ikke noe som ville holdt meg oppe om natta.

Nå er det vel ikke helt ukjent at pakningene BMW brukte i VANOS-en på disse motorene ikke er så glad i varme og olje. Min motor hadde gått 170 000 km da jeg byttet VANOS-pakningene, og da knakk o-ringene da jeg plukket de av. Gummien blir nesten som plast når de blir noen år gamle. Jeg mener ikke at alle gamle M54-motorer kjører rundt med VANOS-feil, men det er verdt å ha i bakhodet at det er noe som på ett eller annet tidspunkt bør byttes. 

 

Dessuten vil ECU-en klare å kompensere for lavt oljetrykk i VANOS-en, så den vil ikke ha noe problem med å gå på hverken tomgang eller under kjøring. Men effekten på lavt turtall vil senkes. 

Lenke til kommentar

Buna-N pakninger har sin levetid, men dette er avhengig av ting som alder, smøring, varmesykluser og varmgang. Jeg har aldri hørt at VANOS-pakninger er en del man bytter på intervall, hverken på M52 eller M54, og konsekvensen av dårlige VANOS-pakninger er ofte så fatale at det ikke er en del man driter i å fikse. Ingen gidder å kjøre med en motor som bruker 1,5 på mila, og jeg tviler på at de slipper gjennom avgass med dårlig VANOS også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ja, pakningene har begrenset levetid, og nei BMW bytter ikke VANOS-pakninger som en del av serviceprogrammet, men det betyr ikke at M52 og M54 ikke sliter med dårlige VANOS-pakninger. 

Som jeg nevnte tidligere er ikke VANOS-problemer like merkbart på M54-motorer, som tidligere motorer. Dessuten er ikke 1,5 L/mila så veldig langt unna hva man må regne med at en E53 med M54B30 kommer til å bruke. 

 

Uansett er VANOS-problematikk noe det kan være greit å ha i bakhodet når man skal prøvekjøre og kjøpe en bil med M54-motor. 

Lenke til kommentar

Ikke serviceprogram, men som en del av eierskapet til en M52 eller M54. Det blir selvsagt veldig anekdotisk, men i alle mine år i E39-miljøet så hører jeg bytte av toppakninger oftere enn VANOS-overhalinger, som er grunnen til at jeg mener at det kanskje er overdrevet å peke det ut som en risiko.

Lenke til kommentar

Feilstilte lys på nye biler, eller folk som er vandt med dårlige nærlys fra motkommende trafikk... jeg tipper det siste er oftest tilfellet.

 

Kjørte for øvrig i Sverige i mørket nå i helga, og svenskene virker til å ikke helt forstå dette med adaptive lys. Motgående biler blinka jo hele tiden og forstyrra automatikken, måtte blinke tilbake for å vise hvordan det ser ut når jeg faktisk blender dem. 

Lenke til kommentar

Av bilene jeg møter er Skoda Octavia med xenon og de nyeste Volvoene som er nokså ubehagelige å møte. Volvoene er også ikke noe stas å ha bak, da lyset blendes ned og økes på bak meg hele tida. Jeg liker ikke de lysene bak meg!

Sett på tåkebaklys, kanskje de skjønner det da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...